Solaris sprzedany! Nowym właścicielem producenta autobusów i tramwajów została hiszpańska firma CAF

Zenon Kubiak
Zenon Kubiak
Solaris zatrudnia 2500 pracowników. Firma wyprodukowała 17 tys. pojazdów, które kursują w 32 krajach świata.
Solaris zatrudnia 2500 pracowników. Firma wyprodukowała 17 tys. pojazdów, które kursują w 32 krajach świata. Łukasz Gdak
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Jedna z najbardziej znanych wielkopolskich firm - Solaris Bus & Coach S.A. z podpoznańskiego Bolechowa - została kupiona przez hiszpańską grupę CAF. W ciągu 22 lat Solaris wyprodukował 17 tys. autobusów i tramwajów, które kursują po 32 państwach świata.

Poszukiwania inwestora dla Solarisa trwały od kilku miesięcy. 5 września wydano oficjalny komunikat potwierdzający, że 100 proc. udziałów w spółce Solaris Bus & Coach S.A. nabyła hiszpańska grupa CAF. To producent z ponad stuletnią historią, notowany na hiszpańskiej giełdzie. Przedsiębiorstwo zajmuje się projektowaniem, produkcją, utrzymaniem i dostawą taboru kolejowego oraz pojazdów szynowych. W obszarze jego aktywności leżą także najnowsze rozwiązania dla transportu miejskiego w tym e-mobilność. Pojazdy transportu publicznego produkowane przez grupę CAF znane są na całym świecie m.in.: w Europie, USA, Ameryce Południowej, Azji (Indie czy Japonia) oraz w krajach Afryki Północnej (więcej na stronach ww.caf.net).

- Inwestycja firmy CAF w Solarisa jest potwierdzeniem realizacji naszej wizji wzrostu i otwiera nowe, strategiczne rynki dla CAF" – powiedział Andrés Arizkorreta, prezes i dyrektor generalny CAF. - Razem z Solarisem chcemy być liderem w zakresie rozwiązań miejskiej mobilności wykraczających poza pojazdy szynowe, szczególnie w segmencie elektromobilności. Chcemy nadal wykorzystywać i rozwijać markę Solaris, a także zachować jej polski charakter. Połączenie know-how obu firm w zakresie produkcji, projektowania, technologii i usług, jak również innowacyjność i doświadczenie Solarisa w produkcji autobusów, pozwolą nam lepiej zaspokajać potrzeby naszych klientów, jednocześnie tworząc wartość dla akcjonariuszy - dodaje.

- To nie była dla mnie i mojej rodziny łatwa decyzja. Kiedy wraz z mężem ponad 20 lat temu zakładaliśmy nasze przedsiębiorstwo, postawialiśmy wszystko na jedną kartę. Zainwestowaliśmy całe nasze prywatne oszczędności i z grupą 36 śmiałków, pierwszych zatrudnionych pracowników, porwaliśmy się, jak wielu wtedy uważało, z motyką na słońce – powiedziała Solange Olszewska, założycielka firmy Solaris Bus & Coach S.A. - Po 22 latach działania naszej firmy, Solaris zatrudnia blisko 2500 osób, jest aktywny na 32 rynkach w Europie i poza nią, gdzie jeździ blisko 17 tys. pojazdów z symbolem zielonego jamnika. Wiem, że oddaję firmę w dobre ręce. Grupa CAF będzie kontynuować to, co najlepsze w marce Solaris i jeszcze bardziej pozwoli się jej rozwinąć. Wszystkim współpracownikom i osobom, które spotkaliśmy wraz z mężem w „naszej podróży Solarisem” serdecznie dziękuję. Przestaję wraz z rodziną być właścicielem firmy Solaris, ale nigdy nie przestaniemy być jej założycielami. To był niezwykły etap mojego życia. Odchodzę z przedsiębiorstwa Solaris, ale nie rezygnuję z realizacji moich pasji. Już niebawem będę mogła zaprosić do mojego gospodarstwa ekologicznego pod Poznaniem. Oprócz ekologicznych autobusów chcę bowiem promować zdrowy styl życia, a jego nieodłącznym elementem jest działalność edukacyjna oraz zdrowa żywność, którą chcę oferować - dodaje.

Solaris ma cztery zakłady produkcyjne: główną fabrykę i siedzibę w Bolechowie (montaż końcowy autobusów i trolejbusów), dwa zakłady w Środzie Wielkopolskiej (spawalnia szkieletów autobusów i trolejbusów oraz spawalnia tzw. pudeł tramwajowych) oraz dzierżawioną w Poznaniu przy ul. Wieruszowskiej halę montażu końcowego pojazdów szynowych).

Zobacz zdjęcia z fabryki Solarisa w Bolechowie:

- Chcemy zapewnić wszystkich interesariuszy firm CAF i Solaris, w szczególności naszych klientów i dostawców, że kontynuujemy w niezmienionej formie wszystkie procesy biznesowe oraz współpracę i będziemy wywiązywać się ze wszystkich naszych zobowiązań wynikających z wiążących nas umów – dodał Andrés Arizkorreta, prezes i dyrektor generalny CAF.

Po Poznaniu kursuje w sumie 245 autobusów wyprodukowanych przez Solarisa, w tym Solaris Urbino 18 Hybrid oraz 45 tramwajów Solaris Tramino.

Nowy rekord i wielkie plany dalszego rozwoju. Tylko w 2017 roku Solaris sprzedał w Europie prawie 1400 pojazdów. Zobacz wideo:

źródło: Agencja TVN/x-news.pl.

Wideo

Materiał oryginalny: Solaris sprzedany! Nowym właścicielem producenta autobusów i tramwajów została hiszpańska firma CAF - Głos Wielkopolski

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2018-09-24T08:14:04 02:00, Ole:

A co? Miała czekać aż ją kaczyński z bandą oskubią podatkami i znacjonalizują a firmę doprowadzą do ruiny ? Mądra kobieta. Widzi co się wyprawia...

Bzdury, jak zwykle podszyte polityką. nie wiesz jakie były relacje rodzinne i dlaczego sprzedała do Hiszpanów a nie synom.

Z
Zenek
Solaris nigdy nie był firmą państwową, tylko prywatną. Jaka wyprzedaż majątku? Mój prywatny najątek mogę sprzedać komu chce, a właściwie kto da więcej
t
taxi
Kolejna wyprzedaż majątku w obce ręce - my będziemy wyzyskiwanymi robolami, a obecny rząd nie widzi co się dzieje
m
matOLE
Weź się puknij w czoło człowieku. Jedyną osobą/partią jaką sprzedawała to co Polskie to co dobre to znana nam wszystkim jako banda rudego pachołek szwaba PO.
m
mnietek
Podobno zapłacili za Solarisa 30 srebrników! niezła cena.
z
zzzzzzz
CAF zadeklarowała, że nie zamknie polskich fabryk
D
Domel
Melex, bizon... Solaris
Polska dziala tylko teoretycznie
Pani wlasciciel choduje marchewke i,maluje bialy plotek
????
Oby to się nie skończyło likwidacją zakładu w ciągu najbliższych lat, tak jak np. z poznańską Goplaną itp.
E
ExSol
Ciekawa informacja. Nie sadziłem, że całość zostanie sprzedana. Na pewno brak męża mocno wpłynął na decyzję. Jedno jest pewne firma ma duży potencjał (autobusy elektryczne) jak będzie to jeszcze nie raz usłyszyłymy o Solarisie
H
Hanna
CAF przejmuje Solarisa i to jest bardzo dobre, bo jest wstanie zagwarantować pieniądze na rozwój firmy.
Zagadką jest jak to będzie z konkurencją w postaci tramwajów - Solaris Tram.
Niestety to właśnie tramwaje przyczyniły się do gorszej kondycji dewizji autobusowej.
Tramwaje nie przyniosły ani przez chwilę zysku, a przejadły górkę z rynku autobusowego.
Przykre.
M
Macieq
Najłatwiej krytykować. A wiesz dlaczego w ogóle Solarisa sprzedano?
Ponieważ Pani Olszewska nie była już w stanie zajmować się prowadzeniem firmy i opieką nad ciężko chorym mężem.
Szukała inwestora, który zagwarantuje, że firma nadal będzie polska, że potraktuje ją jak właśnie potrzebne srebra rodowe. Żadna nasza firma tego nie gwarantuje - zobacz jak skończyła Pesa - niby wielka wspaniała firma, a okazało się że przelicytowali w przetargach i stanęli nad krawędzią bankructwa. Państwo musiało przejąć prywatną firmę. Tego byśmy chcieli dla prawie 2500 pracowników?
Pani Olszewska wie co robi, swojej ciężko stworzonej firmy, za prywatne pieniądze nie oddałaby byle komu - Hiszpanie nie zlikwidują tej firmy, bo jest ona im potrzebna do rozwoju, a przy okazji mogą rozwinąć Solarisa jeszcze bardziej - na czym im też będzie zależało, bo sami nie produkują autobusów - nie będzie wewnętrznej konkurencji w grupie CAF.
Wg dobrze, że tak się stało
M
Maximus
Wyprzedajcie wszystko co macie w tym kraju, a później Polacy będą pracowali jak biali murzyni za miskę ryżu, albo będą musieli wszyscy wyjechać.
Dodaj ogłoszenie