Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprawdź, co musi być w umowie z biurem podróży

Małgorzata Wąsacz
Masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące treści umowy? Zażądaj wyjaśnień!
Masz jakiekolwiek wątpliwości dotyczące treści umowy? Zażądaj wyjaśnień! DiGiTouch
Aby mieć pewność, że wymarzony urlop nie stanie się koszmarem, dokładnie przeczytajmy umowę z biurem podróży.

To właśnie umowa jest podstawą do ewentualnych roszczeń w przypadku wyjazdu, który nie spełnia naszych oczekiwań.

CENA

* Upewnijmy się, że obejmuje ona wszystkie opłaty i koszty, w tym ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków czy przejazd z lotniska do hotelu.

* Sprawdźmy także, czy uwzględnia nasze preferencje, jak chociażby dopłatę za pokój z widokiem na morze. Coraz częściej można spotkać się z wycieczkami bez wliczonych cen wyżywienia czy opłat dodatkowych związanych z przelotem i bagażem. Biura pozostawiają klientom wybór w tych kwestiach. Należy zatem wcześniej upewnić się, czy nie będziemy zmuszeni ponieść dodatkowych kosztów.

* Zwróćmy też uwagę, w jakiej walucie podana jest cena wyjazdu. Jeśli w obcej, musimy uzyskać informację, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, to jest wpłaty zaliczki czy ostatecznej kwoty - radzą w Federacji Konsumentów w Warszawie.

* Gdy wpłacamy co najmniej 10 proc. zaliczki na poczet ceny imprezy, powinniśmy otrzymać od organizatora wraz z pisemną umową potwierdzenie tego, że biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową. Możemy też dostać pisemne potwierdzenie umowy ubezpieczenia, która ma organizator - ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tej polisy.

SZCZEGÓŁY MAJĄ ZNACZENIE

- Warto wyjaśnić, co oznaczają sformułowania, na przykład "blisko morza". Czy oznacza to, że mamy do niego 50, 100 czy 500 metrów? Koniecznie zapytajmy o kategorię hotelu. Nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich. Standard hotelu czterogwiazdkowego w Egipcie i Polsce może się różnić - zaznacza Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie.
Dlatego też, dla pewności, poprośmy o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju. Dowiedzmy się także, czy posiłki są serwowane w restauracji hotelowej, czy na przykład otrzymamy talony do sieci restauracji samoobsługowych.
Zanim podpiszemy umowę, sprawdźmy również, kto jest wyznaczoną przez biuro osobą do kontaktu na miejscu, z którą będziemy mogli wyjaśniać wszelkie wątpliwości.

TO MUSI BYĆ W UMOWIE

Umowa z biurem podróży powinna określać:

* organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru oraz identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała;

* miejsce pobytu lub trasę wycieczki;

* czas trwania imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług;

* program;

* rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu;

* położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego - zgodnie z przepisami kraju pobytu;

* liczbę i rodzaj posiłków;

* cenę imprezy turystycznej - wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować jej podwyższenie ceny;

* rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela;

* sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.

REGULAMIN DO UMOWY

Oprócz umowy w biurze podróży powinniśmy również otrzymać regulamin dołączony do katalogu oraz program uczestnictwa. Co ważne, te dokumenty nie zawsze są wiążące! Jeśli regulamin został nam przedstawiony już po podpisaniu umowy, nie jest ważny i nie ma mocy prawnej. Gdy natomiast zdarzy się tak, że w katalogu zawarte są inne treści niż w umowie, wówczas trzeba dać pierwszeństwo umowie.

WYCIECZKA TO WYCIECZKA

Bez względu na nazwę oferty - first minute czy last minute - przysługuje nam pełny zakres ochrony przewidziany przepisami, na przykład w przypadki zmiany ceny. Biura podróży coraz częściej oferują możliwość wykupienia ubezpieczenia, które pokrywa koszty ewentualnego podwyższenia ceny wyjazdu. Wcześniej należy jednak uważnie się zapoznać z umową, żebyśmy wiedzieli, czy dodatkowa polisa obejmuje każdą sytuację podwyższenia kosztów. Warto też zastanowić się nad dodatkowym ubezpieczeniem na wypadek rezygnacji z wyjazdu. Zagwarantuje nam zwrot pieniędzy, gdy z przyczyn niezależnych od nas nie będziemy mogli skorzystać z opłaconej wycieczki.

KIEDY MOŻNA PODWYŻSZYĆ CENĘ

W zasadzie cena ustalona w umowie nie powinna być podwyższona. Jednak organizator może to zrobić w wyjątkowych przypadkach, jeżeli umowa przewiduje taką możliwość. Musi jednak udokumentować wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności dotyczących wzrostu:

* kosztów transportu;

* opłat urzędowych, na przykład podatków czy opłaty lotniskowej;

* kursu walut.

O zmianie ceny organizator musi niezwłocznie nas poinformować. Mamy w takim wypadku prawo odstąpienia od umowy i zwrotu wpłaconych pieniędzy.
W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona - bez względu na okoliczności!

CZY MOŻNA ZMIENIĆ WARUNKI UMOWY

Biura podróży często przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków, w tym kategorii hotelu i jego rodzaju, położenia itp., w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie. Równocześnie nie dając klientom możliwości odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jest to niezgodne z prawem! - Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych w przypadku, gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu, przykładowo kategorię hotelu, powinien niezwłocznie nas o tym powiadomić. W takiej sytuacji mamy prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń, bez obowiązku zapłaty kary umownej - mówi M. Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Może się też zdarzyć, nie chcemy zrezygnować z wyjazdu i zgadzamy się na zakwaterowanie w innym hotelu. Jeśli okaże się, że jest on niższej jakości od określonego w programie imprezy (na przykład położony dalej od plaży czy wręcz daleko poza miastem albo ma inne opcje wyżywienia), wówczas mamy prawo żądać odszkodowania. Czyli odpowiedniego obniżenia ceny imprezy.

ODWOŁANIE IMPREZY
ZMIANA DATY

1. W przypadku gdy nastąpi konieczność zmiany istotnych warunków umowy - to znaczy podróż zostanie odwołana lub przełożona - mamy prawo żądać natychmiastowego zwrotu wpłaconych pieniędzy.

2. Możemy też wybrać drugą dostępną opcję. Czyli zgodzić się na uczestnictwo w imprezie zastępczej. W tym ostatnim przypadku standard wyjazdu musi pozostać na tym samym poziomie lub może być zwiększony. Natomiast jeżeli touroperator zmniejszy standard, jest zobowiązany do zwrotu klientowi różnicy w cenie.
- W sytuacji, gdy klient nie zdecyduje się na wyjazd zastępczy i chce odstąpić od umowy, ważne jest, by zrobił to na piśmie. Dokument taki musi wysłać do organizatora nawet wtedy, jeżeli wyjazd wykupił za pośrednictwem agencji. Ważne jest, by w piśmie wskazał przyczynę swojej rezygnacji - mówi Piotr Woś z eSKY.pl

GDY TO MY REZYGNUJEMY

Może też się zdarzyć, że sami odwołujemy wyjazd. Powody mogą być różne. Najczęściej są to przypadki losowe (śmierć członka rodziny, pobyt szpitalu itp.). Może również się zdarzyć, że w kraju, do którego się wybieramy są zamieszki, a wyjazdy tam nie zostały jeszcze oficjalnie odwołane. Jednak my boimy się o własne bezpieczeństwo i rezygnujemy z urlopu. Wówczas biura podróży nie zwracają całej zainwestowanej kwoty! Stosują postanowienia dotyczące rezygnacji z imprezy, które są zawarte w umowie. Niestety, niejednokrotnie są one bardzo niekorzystne dla klienta. Zdarza się, że touroperatorzy wprowadzają system zryczałtowanych opłat wyrażonych w postaci procentowej części ceny imprezy, uzależnionych od terminu rezygnacji. Wówczas jest bardzo mała szansa na odzyskanie wpłaconych pieniędzy.
W tej sytuacji warto zastanowić się nad wykupieniem ubezpieczenia od rezygnacji z imprezy, jeżeli touroperator posiada takie w swojej ofercie. Jego koszt jest stosunkowo nieduży w porównaniu ze stratą, jaka wiąże się z odwołaniem wyjazdu w ostatniej chwili.

Oferty pracy z Twojego regionu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska