1/13
Wszyscy mamy już dość stania w korkach, jeżdżenia objazdami....
fot. Leszek Kalinowski

Wszyscy mamy już dość stania w korkach, jeżdżenia objazdami. Cieszymy się, że miasto się zmienia. Ale też liczymy dni, kiedy zadania zostaną zakończone.

CENTRUM PRZESIADKOWE
Planowany termin zakończenia prac do października 2018.
Firma Skanska buduje Centrum Przesiadkowe, drugie rondo, dwa parkingi... Inwestycja warto 20 mln zł związana jest z wymianą autobusów MZK na ekologiczne.
Co się zmieni w okolicy dworca? Wybudowane zostanie nowe skrzyżowanie typu rondo w ciągu ulicy Bema. W związku z tym trzeba będzie przebudować istniejące rondo Maćkowiaka. Stare centrum obsługi klienta zostało już wyburzone. Powstanie nowe wraz z zapleczem dla kierowców i pracowników MZK.
Wybudowany zostanie parking dla samochodów osobowych (obok hali dworca PKP oraz obok Lumelu). Do nich prowadzić będą odpowiednie drogi. Nad placem przesiadkowym pojawi się zadaszenie.
Co się pod nim znajdzie? Sześć przystanków dla autobusów przegubowych, długości 18 metrów (po trzy w każdym kierunku), cztery miejsca postojowe dla autobusów (szybkie ładowanie akumulatorów), dwa miejsca postojowe przeznaczone do postoju dla autobusów oczekujących, plac manewrowy.
Nie zapomniano także o parkingu dla rowerów. Zostanie on wydzielony i obudowany.
Centrum Przesiadkowe będzie połączone z istniejącymi peronami PKP nr 1 i 3 , połączenie z chodnikiem znajdującym się na wiadukcie ul. Sulechowskiej (schody, dźwig osobowy, obudowana kładka dla pieszych). - Chodzi nam o to, by podróżowanie stało się wygodniejsze. By można się było przesiąść się z pociągu na autobus suchą nogą.



POLECAMY RÓWNIEŻ


2/13
TRASA AGLOMERACYJNA...
fot. Mariusz Kapała

TRASA AGLOMERACYJNA
Zakończenie prac - październik 2018.
Wiadomo już, że oddanie wspomnianej trasy nie nastąpi tak szybko i będzie nas więcej kosztować. Miasto dołoży wykonawcy, czyli firmie Budimex, 4 mln zł. Kwotę tę negocjowano, bo okazuje się, że by trasa była gotowa, trzeba zrobić wiele dodatkowych prac, zmienić technologię wykonania itd.
Jak wyjaśnia dyrektor departamentu inwestycji i zarządzania drogami w zielonogórskim magistracie, Paweł Urbański, budowa Trasy Aglomeracyjnej oznaczała wejście w odcinki ulic, które nie były remontowane od dziesiątków lat.
- W czasach, kiedy wykonywano sieci, nie robiono map powykonawczych. Tylko zakładano że wszystko jest zgodne z dokumentacją projektową – mówi P. Urbański. - Co w wielu miejscach się nie potwierdza. I nie tylko w przypadku tej inwestycji. Zawsze na jakąś niespodziankę natrafiamy.
W przypadku Aglomeracyjnej tych niespodzianek było więcej. Zaczynając od odkrytych tu bunkrów. Potem okazało się, że przebiegi sieci w stosunku do map są zupełnie inne. Największym problemem były warunki gruntowo-wodne.
- One są tak zmienne na poszczególnych odcinkach, że trudno nam powiedzieć, co się przytrafi pięć metrów dalej – zauważa dyrektor departamentu. – Pamiętajmy, że na części tego terenu były kiedyś kopalnie węgla brunatnego. Mamy więc problem z obniżaniem zwierciadła wody gruntowej ze względu na występowanie torfu. Koniecznie trzeba zmienić technologię, a także średnicę sieci, bo włączamy wody opadowe z wyższych ulic, dziś spływa wszystko na ul. Wyspiańskiego, a będzie do kolektora na Dworcowej.
Wszystko to spowodowało, że miasto musiało podpisać aneks do umowy.
Wykonawca zobowiązał się, że inwestycję zakończy do 30 października.



3/13
PRZEBUDOWA WIADUKTU KOLEJOWEGO...
fot. Mariusz Kapała

PRZEBUDOWA WIADUKTU KOLEJOWEGO
Planowane zakończenie robót – listopad 2018.
To długo wyczekiwana nie tylko przez mieszkańców miasta inwestycja. A to z powodu tzw. wąskiego gardła na ulicy Batorego. Wiadukt był stary, przedwojenny, wąski, utrudniał ruch pojazdom i pieszym. Przebudowa wiaduktu kolejowego rozpoczęła się w marcu br. Zakończenie robót zaplanowane jest na listopad 2018 r.
Nowy obiekt, który PLK wykona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 273, czyli tzw. nadodrzanki, będzie szerszy – co umożliwi bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej.
Wiadukt zyska także nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych. Koszt wszystkich prac oszacowano na 12 mln złotych.



4/13
WINNE WZGÓRZE...
fot. Mariusz Kapała

WINNE WZGÓRZE
Planowane zakończenie prac – sierpień 2018.
Modernizacja kultowego miejsca w mieście wzbudza wiele emocji. Miejsce to zmienia się, a mieszkańcy zastanawiają się, czy nic nie straci ze swego dawnego uroku. Przede wszystkim ze wzniesienia ma spływać kaskadami strumień wody. I nie chodzi tu tylko o efekty wizualne, ale przede wszystkim o gospodarkę wodą (by podczas ulew nie pływała np. ulica Konstytucji 3 Maja). Inwestycja warta ponad 8 mln zł przewiduje m.in. budowę placów zabaw, zbiornika wodnego, fontanny. Przewidziany jest również labirynt z żywopłotu, letnia kawiarnia, stojaki rowerowe, żagle przeciwsłoneczne, leżaki całoroczne, oświetlenie. Wybudowana zostanie także nowa piwniczka winiarska. Pierwotnie zakończenie prac przewidywano na początku wakacji, później termin przesunięto na ich koniec.



Kontynuuj przeglądanie galerii
Dalej

Polecamy

Gorąca zupa fasolowa z jarmużem prosto z lasu. Ugotuj obiad w naturze

Gorąca zupa fasolowa z jarmużem prosto z lasu. Ugotuj obiad w naturze

Zabytkowe pojazdy przyjadą do Słubic już po raz czwarty! To będzie święto motoryzacji

Zabytkowe pojazdy przyjadą do Słubic już po raz czwarty! To będzie święto motoryzacji

Cristiano Ronaldo urlopuje z Georginą Rodriguez po zawieszeniu na dwa mecze [ZDJĘCIA]

Cristiano Ronaldo urlopuje z Georginą Rodriguez po zawieszeniu na dwa mecze [ZDJĘCIA]

Zobacz również

Luksusowy dom mamy Maćka Musiała zachwyca. Musisz zobaczyć te designerskie wnętrza!

Luksusowy dom mamy Maćka Musiała zachwyca. Musisz zobaczyć te designerskie wnętrza!

Geniusz Gukesh. Dlaczego nie wygląda na 17 lat i kim są jego rodzice? [ZDJĘCIA]

Geniusz Gukesh. Dlaczego nie wygląda na 17 lat i kim są jego rodzice? [ZDJĘCIA]