Stereotypy na rynku pracy. Zawód męski, zawód kobiecy – czy ten podział nadal obowiązuje?

Agnieszka Sobiak
Agnieszka Sobiak
unsplash.com
Udostępnij:
Kształcenie zawodowe podlega stereotypom. Rozwój nauki, zdobycze techniki pozwalają na zdobywanie dowolnych umiejętności. Rynek pracy coraz sprawniej dostosowuje się do aktualnych potrzeb, kreując coraz lepiej wykwalifikowanych pracowników. Niezależnie od płci, wieku i umiejętności pozwala spełnić zawodowe marzenia.

Trend kształcenia dzieci ściśle związany z przypisywaniem wykonywanego zawodu określonej płci, zaczyna ewoluować w kierunku większej swobody wyboru przyszłego sposobu zarobkowania. Mimo funkcjonującego podziału profesji na męskie i kobiece, coraz częściej obserwuje się obalanie wykreowanych przez dziesięciolecia schematów. Z roku na rok zwiększa się liczba kobiet, które - czy to z konieczności, czy z zamiłowania - skłaniają się ku wykonywaniu prac uznawanych dotąd za typowo męskie. Pokonując wewnętrzne i zewnętrzne ograniczenia, wynikające z funkcjonujących społecznie stereotypów zawodowych, kobiety nabierają pewności siebie, a tym samym walczą z niską samooceną i brakiem poczucia wartości. Ucząc się nowych umiejętności nabywają kwalifikacje ułatwiające sprawne poruszanie się po „zakazanych” dotąd zawodowych obszarach.

Sfeminizowane i zmaskulinizowane obszary zawodowe - rynek pracy wg GUS (raport: Kobiety i mężczyźni na rynku pracy)

Kobiety:
najczęściej wybierane branże - pracownicy usług i sprzedawcy, specjaliści i pracownicy biurowi, opieka i ochrona zdrowia
najmniej popularne branże - robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy oraz operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń

Mężczyźni:
najczęściej wybierane branże - operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń, robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy
najmniej popularne branże - pracownicy usług i sprzedawcy, średni personel pomocniczy, pracownicy wykonujący prace proste

Uwarunkowania i predyspozycje a wybór zawodu

czytaj też:Zawody przyszłości 2021

Faktem jest, że istnieją uwarunkowane przez płeć predyspozycje do wykonywania określonej działalności. Panie ze względu na wrodzoną empatię i łatwiejszy sposób komunikowania się z otoczeniem szybciej odnajdą się w miejscu, gdzie współpraca z klientem będzie wymagała tych właśnie cech. Panowie natomiast chętniej zatrudniani są w miejscach, gdzie wymaga się zaangażowania siły i ocenia wydajność. O ile kobieta – kierowca autobusu, inżynier budownictwa czy specjalista w branży IT już nie dziwi to mężczyzna położny, wychowawca przedszkola, czy wizażysta już tak. Dlatego nowocześni pracodawcy, szukający nowych kadr do swoich firm, aby pokonać utarte wzorce i schematy zawodowe powinni pamiętać, że w ogłoszeniu o pracę, aby uniknąć posądzenia o dyskryminację, nie powinno się wskazywać na płeć przyszłego pracownika.

Wideo: Rynek pracy odporny na pandemię

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie