Sulechów - Skąpe: Czy drzewa pójdą pod topór jeszcze tej zimy?

Krzysztof FedorowiczZaktualizowano 
Wycięte drzewa rozeszły się jak świeże bułeczki. Uprzątnięto także drobne gałęzie.
Wycięte drzewa rozeszły się jak świeże bułeczki. Uprzątnięto także drobne gałęzie. Fot. Bartłomiej Kudowicz
Według drogowców pień drzewa musi dzielić od jezdni co najmniej 50 cm. Obrońcy alei zauważają, że wg przepisów, ta odległość może być dowolna.

Przypomnijmy, że w tekście "Czy wytną aleję", Grzegorz Szulc, dyrektor wojewódzkiego zarządu dróg powiedział nam, że prace przy drodze z Sulechowa do Skąpego zostały wstrzymane w związku z wszczęciem postępowania o wpisanie alei do rejestru zabytków, co może potrwać dwa miesiące, a może nawet dłużej.

- Czy na pewno drzewa, które dotąd nie zostały wycięte, uda się uratować? Widziałem kobiety, które przyjechały autem z napisem "służba drogowa", które opukiwały lipy- zastanawia się Jan Zeman z Sulechowa. - Mam nazwę firmy, która wywoziła lipy, które poszły pod topór. Może zadzwonić i zapytać, kiedy będą mieli następną partię?

Potrzebna dobra wola
Sprawdziliśmy. - To są lipy przydrożne, za metr chcę 110 złotych. Jednak wycinka została wstrzymana, ale do marca powinniśmy mieć resztę drzew - usłyszeliśmy w słuchawce.

- To jest spisek. Widać, że są przekonani, że wytną - denerwuje się Zeman. - Miejmy jednak nadzieję, że konserwatorowi uda się zachować aleję, choć i tak jest już mocno przetrzebiona! - denerwuje się sulechowianin.

.

- Wszyscy umywają ręce. Nic nie wiadomo! Kiedy dojdzie do zapowiadanego spotkania konserwatorów przyrody, drogowców, burmistrza Ignacego Odważnego oraz wójta Zbigniewa Wocha? - pytają ekolodzy i dodają: - Miejmy nadzieję, że na spotkanie zostaną zaproszeni przedstawiciele społeczności lokalnej i członkowie organizacji przyrodniczych.

- To ja wystąpiłem z inicjatywą spotkania - stwierdza Adam Ignacik, wojewódzki konserwator przyrody. - Pod koniec listopada wysłałem pismo w tej sprawie do Heleny Włodarczyk, dyrektora zarządu dróg wojewódzkich, ale do dzisiaj żadnego odzewu, nic. Cisza. Samorządowcy mogliby zmienić swoje decyzje, ale do tego potrzebna jest ich dobra wola.

Tymczasem Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa zamierza wystąpić do samorządowego kolegium odwoławczego z wnioskiem o stwierdzenie nieważności decyzji o wycince drzew, które podpisali burmistrz Sulechowa oraz wójt Skąpego. - Zrobimy to o ile samorządowcy nie uchylą tych postanowień. - informuje Maciej Stadniczuk.

Nie ma takiego prawa

Zdaniem Krzysztofa A. Worobca ze Stowarzyszenia na rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego Mazur "Sadyba", który doradza zielonogórskim ekologom, obie decyzje zostały wydane z naruszeniem kodeksu postępowania administracyjnego oraz nie przedstawiono w nich uzasadnionych argumentów przemawiających za usunięciem drzew. - Co to za stwierdzenie, że drzewa "rosną zbyt blisko krawędzi jezdni"! - irytuje się Stadniczuk.

- W przypadku dróg istniejących przepisy nie precyzują, w jakiej odległości od jezdni może - rosnąć drzewo - zauważa Worobiec. - Zastanawiające jest też dlaczego drogowcy stawiają barierki energochłonne tam, gdzie blisko jezdni jest rów czy skarpa, a nie robią tego, by oddzielić drogę od drzew. Czy to jest celowe działanie?

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
POldek

Modelowanie wpływu drzew na bezpieczeństwo ruchu drogowego
Ocena wpływu poszczególnych elementów związanych z drogą lub jej otoczeniem wymaga
szczegółowych badań. Na przykładzie odcinków dróg województw pomorskiego, warmińsko –
mazurskiego i mazowieckiego podjęto próbę modelowania miar bezpieczeństwa ruchu
drogowego (Budzyński, 2005). Przy budowie modeli pod uwagę wzięto czynniki związane z
parametrami geometrii drogi, ruchu drogowego i otoczenia drogi takie, jak: liczba skrzyŜowań,
występowanie poboczy utwardzonych, szerokość jezdni, współczynnik krętości, liczba łuków na
km, udział odcinków z drzewami blisko krawędzi jezdni, praca przewozowa. Przy modelowaniu
wykorzystano metodę regresji nieliniowej (w oparciu o funkcję wykładniczą). Łącznie badano
1426 km dróg, na których zarejestrowano w latach 2001-2003 1149 wypadków, 1820 ofiar
rannych i 271 ofiar śmiertelnych. Otrzymane wyniki wskazują znaczący wpływ występowania
odcinków z drzewami rosnącymi blisko krawędzi jezdni na liczbę wypadków, ofiar śmiertelnych
i wskaźnik transportowy wypadków:
- zwiększony udział odcinków z drzewami rosnącymi w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni
(z 40% do 80%) powoduje zwiększenie ryzyka wypadków od 27% do 64% - w
przedziale pracy przewozowej od 100 do 1600 mln pojkm w ciągu trzech lat,
- zwiększony udział odcinków z drzewami rosnącymi w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni
(z 40% do 80%) powoduje zwiększenie ryzyka wystąpienia ofiar śmiertelnych od 26%
do 72% - w przedziale pracy przewozowej od 100 do 1600 mln pojkm w ciągu trzech
lat,
- zwiększenie udziału odcinków z drzewami bezpośrednio przy krawędzi jezdni z 60% do
80% powoduje ponad 5-krotny wzrost wskaźnika transportowego wypadków (rys. 2).

Przykłady negatywnego wpływu drzew na brd uczestników ruchu drogowego
Analizując wpływ drzew rosnących przy krawędzi jezdni stwierdzono, że wpływają one w wielu
przypadkach negatywnie na zachowania uczestników ruchu drogowego, co prowadzi do
zwiększenia ryzyka wystąpienia wypadków drogowych:
- zawężają skrajnię drogi zmuszając do zjazdu na przeciwny pas ruchu, co przyczynić się
może do zderzenia czołowego z pojazdem nadjeŜdŜającym z przeciwnego kierunku,
ograniczają widoczność na skrzyżowaniach i zjazdach , co może spowodować zderzenia
boczne,
- zasłaniają znaki drogowe powodując nieczytelność i nierozpoznawalność warunków
drogowych przez kierowców,
- nie pozostawiają miejsca dla ruchu pieszego, wymuszając poruszanie się pieszego po
jezdni, co stwarza zagroŜenie wystąpienia wypadków związanych z najechaniem na
pieszych,
- zasłaniają widoczność na przejściach dla pieszych powodując zagroŜenie wyjścia
pieszego przed jadący pojazd,
- powodują szkody w infrastrukturze drogowej.

Sucha analiza przeprowadzona metodycznie prowadzi do wniosku, że
im drzewo bliżej drogi tym więcej trupów !!!
To są fakty. Ekolodzy udają, że fakty te nie istnieją
wolą mówić, że kierowca zginął bo chciał "osioł" bo:
- za szybko jechał,
- bo nie zmienił w porę opon na zimowe,
- bo nie popatrzył na prognoze pogody a mówili że grożą oblodzenia...
To prawda, w duzej merze ludzie giną z własnej głupoty.
Ale właśnie po to drogowcy opracowują zasaday dzięki którym
tych ludzi nawet "gupkowatych" będzie mniej ginęło.
Współczesna droga ma wybaczać pewne niedoskonałości człowieka.
Pomysł ekologów aby wyedukować polactwo jest
mało realny, .... tak samo realny jak zagnać tiry na wagony.
Przy odrobinie złej woli (ale w mniejszej ilości od złej woli ekologów)
można wysnuć wniosek, że wojna ekologiczna o pozostawienie drzew blisko drogi
to najprostszy sposób ekologów na likwidacje "opornych i pechowych kierowców"
którzy szkodzą drzewom. Takie małe wybiórcze ludobójstwo pod pozorem ochrony drzew.
Teraz dlaczego o złej woli ekologów:
1. Nie słyszę żeby ekolodzy protestowali pod Nadleśnictwem, które co dnia tnie setki drzew
No jak to jest z tym umiłowaniem drzew i przyrody ?
drzewa leśne to jakoś mniej ekologów interesują ? o co tu chodzi ?
2. Słyszę w radio i TV, że tępe "NIE" identyczne jak w wydaniu p.Chłopek
to blokady potrzebne eko-terrorystom do zmuszenia inwestrów
do sfinansowania nikomu niepotrzebnych opracowań pisanych za ciężka kasę
rzekomo w celach statutowych ekologów.
3. Nie słyszałem o propozycjach pozytywnych ze strony ekologów, ale takich które
by od nich wymagała jakiegokolwiek wkładu pracy,
np. opracowania za freee (statutowa działalność) dla zarządu dróg optymalnego
nowego zadrzewienia i zakrzewienia jako rekompnsat po wycinkach drzew
Eko-terroryści pomijają kompletnykm milczeniem fakt, że zarządy dróg sadzą
nowych drzew tyle ile wycięły albo i więcej z myśla o przyszłych pokoleniach.
4. Nie słyszałem żeby eko-terroryści się kształcili po to by móc zrozumieć
o czym mówią inżynierowie w zarządach dróg
Po prostu p.Chłopek nie rozumie materii w której się porusza
bo brak jej podstawowej wiedzy w zakresie
inżynierii ruchu, standardów ruchu, standardów brd.
Dlatego stać ją tylko na tępe ekologiczne NIE!!! jako odpór dla wandali
walczących o życie każdego kierowcy bez rozróżniania czy "mądry" czy "gupkowaty"
5. Ekoterroryści podpierają się analizami i opracowaniami zagranicznymi.
Ale nie mówią całej prawdy, otóż np. te ich magiczne barieki w niemczech
ochraniają drzewa odległe o 2... 3m ale od pobocza drogi a nie jej krawędzi;
lub drogi gdzie jest zakaz ruchu ciężarówek... takie małe przemilczenia.
Ale zawsze można wykorzystać to, że ludzie nie wiedzą i kupią ten kit,
że niemiec umie stalą drzewo otulić.
6. W tym przypadku przynajmniej częściowo chodzi o usunięcie drzew
które by stały w poszerzonej drodze. tępe NIE nawet dla nich !!
oznacza, że ekoterorrysci nie chcą by drogę doprowadzić do porządku.
Innymi słowy ludu z Łęgowa wasze prawa do dobrej drogi między bajki włożyć.
Cieszcie się świeżym powietrzem i swojskim gumnem
cała Europa i p.Chłopek Wam zadrości !!!

A
Antek Policmajster

A jest jakaś petycja do Ministra Sprawiedliwości aby ukrócić działania Ekoterrorystów?

R
Romek

Drogi dla samochodow, a lasy dla drzew!

J
Jancio

Pierwsze zdanie i od razu nadużycie sugerujące, że jest jakiś przepis dotyczący 50cm i drzew.
Skąd dziennikarz wymysłił sobie 50cm dla drzewa.
Pojęcie skrajni drogowej mówi o wolnej przestrzeni 50cm od krawędzi jezdni.
Drzewa to tylko jeden z elementów, który tam nie może się pojawić.
Tendencyjność i indolencja dziennikarza porażające.
"Drukmeni wierszowi" biorą się za pisanie i piszą bzdury pod wpływem "ekologicznego piwa",
którego się nałykali niewiadomo gdzie i jakiej marki.
Dlaczego gazeta lubuska od zawsze czerwona zamienia się
w zieloną tubę propagandową ?
Dlaczego dziennikarze wspierają kampanię przeciwko ochronie życia ludzkiego... ?
No chyba że potraficie podać inny powód działania drogowców ?
proszę je wymienić .. czym kierują się drogowcy ?
Nie mają wolnych 4mln na eko-barierki to tną drzewa.
Wybór jest prosty jeśli ma się na celu ochronę życia ludzkiego !!!
Zresztą bredzenie o barierkach, że wystarczy je postawić to pół prawdy,
bo za chwilę pojawi się problem uregulowania bezpiecznego ruchu pieszego,
kwestia chodników, kwestia przebudowa infrastruktury podziemnej kolidującej
z barierkami. Barierki mają 36-48cm grubości,a ich lico musi być co najmniej 50cm
od drogi - czyli drzewo będące poniżej 100cm od drogi w zasadzie
nie da się osłonić barierką . dochodzą jeszcze kwestie destrukcji
konstrukcji nawierzchni przez rosnącą bryłę korzeniową drzew... itd.
Poraża niewiedza oraz ignorancja dziennikarzy i przyrodników
w zakresie zrozumienia przyczyn wycinki drzew. Poraża tym bardziej,
że nie mając wiedzy ośmelają się kwestionować zasadność postępowania drogowców.
Przecież drogowcy wiedzą, że wycinka drzew to zło ALE KONIECZNE !!!
A drzewa przecież można nowe nasadzić np. 2x więcej.

p
pakol

drzewa i tak i tak beda wyciete
jak usychaja i galezie spadaja na leb ludziom to ekolodzy nic nie robia
teraz wielce zabytek
powycinac w diably wszystko, za granica takie aleje sa nie do pomyslenia
no ale w polsce nawet drzewa na drodze sa traktowane jak swiete krowy - pelno takich zdjec w necie
ciekawi mnie ile konserwator wezmie za uznanie tego przydroznego szajsu za zabytek?
niezly przekret sie szykuje
a np przy nowej obwodnicy sulechowa ktos polamal wszystkie posadzone tam drzewa
ale milosnicy przyrody takie cos maja gdzies jak to oni zwykle maja w zwyczaju
jak nie wytna to same popadaja wiekszosc jest chora i bardzo dobrze

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3