Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Światła pewnie pozostaną

Czesław Wachnik
Rysunek Tomasz Wilczkiewicz
Posłowie pracują nad zmianami w Kodeksie drogowym. Jedną z propozycji jest zniesienie obowiązku jazdy przez cały rok z włączonymi światłami mijania.

Zniesienia tego obowiązku chcą szczególnie posłowie opozycji. Przeciwko jest natomiast minister infrastruktury i policja. W Sejmie leżą dwa projekty ustaw, które znoszą obowiązek całorocznej jazdy na światłach mijania.
Zdaniem posłów PiS i SLD, światła nie poprawiły bezpieczeństwa na drogach. Przyczyniły się natomiast do większego zużycia paliwa i zanieczyszczenia środowiska.

Austria już zniosła

Dodatkowym argumentem jest to, że obowiązek świecenia przez cały rok zniosła Austria. Nad projektami opozycji, pracuje teraz komisja infrastruktury. Jednak, by pomysł przeszedł, musi mieć poparcie Platformy Obywatelskiej.
Ta z kolei się waha. PO dobrze wie, że za zniesieniem obowiązku całorocznego świecenia, jest wielu kierowców. Jednak z danych, jakie dostarczyli eksperci, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy światła wpłynęły na poprawę bezpieczeństwa.

Dlatego minister infrastruktury już wcześniej zapowiedział, że jego opinia w sprawie świateł będzie uzależniona od wyników badań, jakie zostały zlecone Instytutowi Transportu Samochodowego. Przed kilkoma dniami dotarliśmy do opinii instytutu.

Instytut mówi nie

Na siedmiu stronach swej opinii ITS nie pozostawia złudzeń, całoroczne światła mijania są potrzebne a więc powinny pozostać. Tak najkrócej twierdzi instytut.
Na co zwraca uwagę ITS?

1. Wbrew ogólnym opiniom wprowadzenie obowiązku jazdy z włączonymi światłami, wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa. Instytut zwraca uwagę, że ogólne dane za cały 2007 rok nie są wiarygodne, bo zmiana dotyczyła jedynie 5 miesięcy. A więc od maja do 30 września. A w tych miesiącach, porównując rok 2007 do roku 2006 odnotowano spadek liczby wypadków. Zabitych było o 47 osób mniej a liczba zderzeń czołowych w dzień spadła o 8 procent.

2. ITS zwraca uwagę, że dotychczas w wielu krajach m.in. Holandii powstało dziesiątki opracowań, które jednoznacznie wskazują, że jazda przez cały rok z włączonymi światłami mijania, wpływa na poprawę bezpieczeństwa. Podobne opracowania powstały na zlecenie Komisji Europejskiej. Obecnie obowiązek włączania świateł mijania (w różnym zakresie) istnieje w 14 krajach Unii Europejskiej.

3. Instytut podkreśla też, że Komisja Europejska nadal zaleca wprowadzania obowiązku jazdy z włączonymi światłami mijania. Jednak ze względu na konieczność oszczędzania, wprowadziła dyrektywę, zgodnie z którą wszystkie samochody sprzedawane w krajach UE, będą musiały mieć niebawem światła do jazdy dziennej. Są one znacznie oszczędniejsze od mijania.

4. W Austrii wprawdzie zniesiono obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania, ale zrobiono to głównie ze względów politycznych. Mimo, że po wprowadzeniu świateł, spadła liczba wypadków.

5. ITS zgadza się z opinią, że jazda z włączonymi światłami wpływa na wzrost zużycia paliwa. Jednak jest on niewielki i wynosi od ułamka procenta do 2 procent. Średnio jest to około 0,25 proc. To niewiele w porównaniu z korzyściami, które przynosi jazda z włączonymi światłami. Zresztą poprawę bezpieczeństwa trudno wycenić.

6. Instytut nie zgadza się też z opinią, że większość Polaków jest przeciwna włączaniu świateł. Pokazuje to zresztą najnowszy sonda OBOP, który publikujemy na str. 1.

7.Reasumując, specjaliści podkreślają, ,,że oba projekty zmian przedmiotowej ustawy są bezzasadne i powinny być odrzucone''.
I tak się pewnie stanie. Dlatego nadal będziemy jeździć z włączonymi światłami mijania przez cały rok.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska