W Świnoujściu skończą się kolejki na prom. W mieście powstanie tunel pod Świną. Gigantyczną maszynę do jego drążenia, o wysokości trzech pięter, zbudują Chińczycy.

Dzieląca wyspy Uznam i Wolin, Świna, ma tylko kilkaset metrów. Jednak jej pokonanie zajmuje sporo czasu. Jedynym sposobem na dostanie się z jednej części miasta do drugiej jest skorzystanie z promu. Dziś już wiadomo, że skończy się udręka kierowców - pod Świną powstanie tunel.

Jest zielone światło dla tunelu

Wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw.

ZRID) dla budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych.

Świnoujście. Powstanie tunel pod Świną, łączący wyspy Uznam i Wolin. Zobacz wizualizację
źródło: GDDKiA

Tunel pod Świną – najważniejsze informacje

  • inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”, w ramach podpisanej we wrześniu 2018 roku umowy
  • wartość umowy wynosi 793 mln zł
  • wykonawcą jest konsorcjum firm: PORR, Gulermak i Energopol Szczecin
  • inwestorem jest miasto Świnoujście, które finansuje inwestycję, a GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego, wspierając samorząd w prowadzeniu inwestycji
  • projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020, a kwota dofinansowania to 775,6 mln złotych
  • nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km, z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu
  • Inwestycja będzie się rozpoczynała po stronie wyspy Wolin od rejonu terminala promów morskich - rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska
  • wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków, gdzie pojazdy wjadą na ulicę Karsiborską
  • oddanie tunelu do ruchu zaplanowano na wrzesień 2022 roku.
Świnoujście. Powstanie tunel pod Świną, łączący wyspy Uznam i Wolin. Zobacz wizualizację
źródło: GDDKiA

Drogowcy mogą startować z robotami

W ciągu najbliższego dni wykonawcy zostanie przekazany plac budowy. W pierwszym etapie rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji. Ruszy również wycinka drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Wykonawca będzie organizował swoje zaplecze.

Na początku 2020 r. ruszą zasadnicze roboty związane z wykonaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam.

Tunel będzie składał się z trzech części:

  • wykonanej w murach oporowych o długości 475 m
  • wykonanej metodą odkrywkową o długości 295 m
  • zasadniczej części drążonej o długości 1,48 km.

Chińczycy zbudują dla nas gigantyczną maszynę

Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metrów.

Urządzenie zostało zamówione już przez wykonawcę w Chinach. Chińscy inżynierowie zbudują maszynę, złożą ją i wykonają testy. Następnie zdemontują, tak aby można ją było przetransportować drogą morską. Maszyna będzie gotowe w maju przyszłego roku, a do Polski przypłynie w sierpniu. Następnie rozpocznie się montaż maszyny w komorze startowej.

Makieta maszyny TBM, która wydrąży tunel pod wodą.
Makieta maszyny TBM, która wydrąży tunel pod wodą. źródło: UM Świnoujście

Drążenie powinno rozpocząć się na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Samo drążenie będzie trwało kilka miesięcy. W sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Następnie zostanie zdemontowana.

Droga w tunelu

W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Powstanie jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu.

Zobacz wideo: Przejazd tunelem – wizualizacja

Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel.

Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i tunel zostanie oddany do użytku.

Polecamy także: Budowa drogi ekspresowej S3 Polkowice – Lubin. Wiadomo, kto dokończy feralny odcinek

Zobacz wideo: "Z takim obiektem nie mieliśmy jeszcze do czynienia". Pięciotonowa bomba lotnicza na dnie toru wodnego w Świnoujściu

wideo: TVN24