Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

System eCall od 1 kwietnia 2018 obowiązkowy. Jak zainstalować eCall? Ile to kosztuje? Dlaczego jest ważny? [Ecall obowiązkowo od 01.04.2018]

Michał Korn
Michał Korn
eCall ma przyczynić się między innymi do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków oraz zmniejszyć czas oczekiwania na interwencję.
eCall ma przyczynić się między innymi do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków oraz zmniejszyć czas oczekiwania na interwencję. iStock
Ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych czyli eCall niebawem będzie obowiązkowy dla wszystkich kierowców posiadających nowe samochody. Jak go zainstalować, ile kosztuje, dlaczego musimy go mieć?

Pierwsze pomysły wykorzystania automatycznego systemu alarmowego pojawiły się pod koniec lat 90. Chodziło o to, aby w razie wypadku, czy kolizji samochód automatycznie łączył się z numerem alarmowym 112 i wysyłał do służb ratunkowych informację o swojej lokalizacji.

eCall zlokalizuje nasz pojazd

eCall jednak można również uruchomić ręcznie przyciskiem, który zwykle oznaczony jest skrótem SOS. Dotyczy to sytuacji, w których kierowca jest np. jedynie świadkiem niebezpiecznej sytuacji na drodze. Dzięki wbudowanemu modułowi GPS eCall jest w stanie pokazać lokalizację pojazdu, zaś połączenie wykonywane jest z karty sim - to przypadek opisujący systemu montowanego seryjnie w pojazdach.

Jak podaje portal Auto Świat, eCall ma obowiązywać od 1 kwietnia 2018 roku. Dzięki temu zamontowany w samochodzie system w momencie wypadku, kolizji itp. nawiąże połączenie z numerem alarmowym 112. W przekazanej wiadomości, jak już wcześniej wspomnieliśmy znajdzie się m.in. lokalizacja samochodu oraz opis pojazdu i liczba pasażerów. Ma to pomóc w podjęciu decyzji jaka pomoc jest niezbędna. Co bardzo istotne, dane zostaną przekazane nawet jeśli osoba w aucie będzie nieprzytomna.

System eCall od 1 kwietnia 2018 obowiązkowy. Jak zainstalować eCall? Ile to kosztuje? Dlaczego jest ważny? [Ecall obowiązkowo od 01.04.2018]

Niektóry pojazdy już mają taki system

Nie czekając na uruchomienie eCall, swoje systemy alarmowe działające na podobnych zasadach wprowadziło już w życie wielu producentów tj.: Audi, BMW, Citroen, Mercedes, Opel, Peugeot, czy Toyota. W tych przypadkach jednak systemy wzywają pomoc jeśli zadziałają poduszki powietrzne lub napinacze pasów bezpieczeństwa. W zależności od stopnia zaawansowania, do infolinii przekazywane są – poza lokalizacją pojazdu – informacje o skali wypadku i możliwych obrażeniach pasażerów obliczane z użyciem algorytmu biorącego pod uwagę m.in. liczbę osób na pokładzie, kierunek uderzenia i skalę przeciążeń.

eCall instalowany we wszystkich pojazdach

Zgłoszenia będą obierane przez centralę stanowiącą odpowiedni terytorialnie punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach, funkcjonujący w ramach sieci telefonów alarmowych E112. Nie dość, że prześle informacje o zdarzeniu, to jeszcze podejmie próbę połączenia głosowego między pojazdem a centralą. Osoby znajdujące się w pojeździe, podczas rozmowy z wyszkolonym operatorem eCall, będą mogły udzielić dodatkowych informacji.

Nowe zasady informują, że eCall ma być instalowany domyślnie we wszystkich nowo homologowanych pojazdach osobowych. Zgodnie z nowymi zasadami zatem eCall ma być standardowo instalowany we wszystkich nowo homologowanych samochodach. Chodzi o auta z sygnaturą:

  • homologacja M1 - pojazdy wyposażone w nie więcej niż 8 miejsc siedzących oprócz fotela kierowcy
  • homologacja N1 - pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

ILE KOSZTUJE ECALL?
Po wypadku zadzwoni pod 112

Zmniejszy się liczba ofiar śmiertelnych?

System pomagający nadać sygnał SOS zatem w razie zdarzenia drogowego znajdziemy nie tylko jako dodatek aut ekskluzywnych. Jak podkreślają unijny urzędnicy, głównym zamierzeniem systemu ma być skrócenie czasu powiadomienia służb ratunkowych. Co ważniejsze jednak, według obliczeń nawet o 4 proc. może się zmniejszyć liczba ofiar śmiertelnych wypadków.

System eCall, a konkretniej jego dane mogą także usprawnić ruch podczas wypadku. Stosowny komunikat o zdarzeniu zaalarmuje służby, które będą mogły inaczej pokierować ruch w sposób, jaki możliwie jak najbardziej udrożni drogę. Komunikacja usługi eCall z numerem alarmowych 112 ma być darmowa.

System eCall można zainstalować samemu

Jak się okazuje eCall można instalować również w starszych pojazdach. Wystarczy, że będą one wyposażone w gniazdo zapalniczki. Naszym zadaniem jest podłączenie tam specjalnego modułu do złudzenia przypominającego ładowarkę samochodową. Chodzi o retrofit eCall, jaki został opracowany przez formę Bosch.

W małym urządzeniu, które będzie mogło również służyć za ładowarkę zainstalowane będzie bluetooth wyposażone w czujniki z tzw. mikrokontrolerem. Sprzęt ten będzie mógł analizować naszą jazdę, hamowanie, przyspieszenie, skręcanie. Wykryty w ten sposób model jazdy, jeśli zostanie zaburzony, uruchomi połączenie z numerem 112. Żeby jednak połączenie zostało zrealizowane do wcześniej wspomnianego modułu musi być podłączony telefon. To jest warunkiem tego, aby połączenia mogło zostać zrealizowane.

Ile eCall kosztuje?

System od Boscha można w internecie zakupić za kilkadziesiąt złotych. Są również takie rozwiązania, które mogą kosztować nawet 1000 złotych - są one jednak montowane, jako tzw. czarne skrzynki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska