Ranking szkół województwa lubuskiego
Ranking szkół województwa lubuskiego
- 3 kwietnia - ranking szkół podstawowych,
- 4 kwietnia - ranking gimnazjów,
- 5 kwietnia - ranking szkół ponadgimnazjalnych.
Lubimy cyfry, słupki, porównania. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, proponujemy zestawienia, rankingi szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych z woj. lubuskiego, które przygotowaliśmy przy współpracy z Lubuskim Kuratorium Oświaty.
Rankingi opublikujemy na łamach ,,Gazety Lubuskiej'' 3, 4 i 5 kwietnia
Jak je odczytywać? Jako dodatkowe informacje o pracy szkół, ale także uczniach danej placówki.
W przypadku podstawówek i gimnazjów staramy się pokazać, jak w kolejnych latach wypadali uczniowie na egzaminach, organizowanych przez komisje zewnętrzne, na tle wyników uzyskiwanych przez ich rówieśników w innych częściach Polski. Przyznamy też punkty za laureatów i finalistów wojewódzkich konkursów przedmiotowych, przeprowadzanych przez Lubuskie Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp.
W przypadku szkół ponadgimnazjalnych skupimy się na ubiegłorocznych wynikach maturalnych z języka polskiego i matematyki (tzw. zdawalność, wyniki - poziom podstawowy, rozszerzony, egzamin pisemny, ustny).
- Ale pamiętajmy, że wyniki to nie wszystko. Najważniejszy bowiem jest duch szkoły - podkreśla lubuska kurator oświaty Bogna Ferensztajn. - Tak naprawdę to on decyduje o tym, czy placówka jest dobra czy nie, czy rodzice, dzieci chętnie ją wybierają. Szkoły, które mają charakter, są widoczne w środowisku. I to właśnie one przyciągają do siebie uczniów.
Nie przyznajemy konkretnych miejsc (podajemy liczby porządkowe), bo takie same wyniki osiąga kilka placówek. Gdybyśmy przyjęli inne kryteria, listy ułożyłyby się inaczej. Bo nie ma idealnego rankingu. Dlatego warto zainteresować się także innymi danymi. Dyrektorzy szkół podpowiadają m.in. by odpowiedzieć sobie na pytania: Czy szkoła jest rejonową (musi przyjąć wszystkich uczniów z danego okręgu) czy też nie (wtedy wybiera sobie najzdolniejszą młodzież)? Czy jest placówką publiczną czy niepubliczną (z czesnym i większymi możliwościami dodatkowych zajęć, lekcji w kameralnych grupach)? Czy to szkoła z klasami integracyjnymi, grupami z orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznych? Jaka młodzież trafia co roku do danej szkoły.
Zachęcamy też, podczas analiz, do zajrzenia na stronę, dotyczącą tzw. edukacyjnej wartości dodanej (www.ewd.edu.pl). Dzięki wykresom i odczytaniu na nich miejsca danej szkoły, będziemy mogli porównać wyniki ucznia uzyskane na egzaminie gimnazjalnym z wynikami egzaminów maturalnych, czy też zdobyte na sprawdzianie szóstoklasisty i egzaminie gimnazjalnym. Innym kryterium pomocnym przy ocenie szkoły są tzw. tendencje rozwojowe (zajrzyj: www.oke.poznan.pl). Na wykresie możemy odczytać dane, pokazujące czy szkoła się rozwija, stoi w miejscu czy może się cofa?
Lubuski kurator B. Ferensztajn podkreśla, że warto by rodzice poznawali rankingi, wyniki, ale ważne jest to, by przed podjęciem decyzji poszli do szkoły. Zobaczyli na miejscu, czy szkoła jest przyjazna uczniowi.
No i miejmy na względzie rynek pracy, przyszłościowe zawody. Wybierzmy tak, by za kilka lat nie stawać w ogonku po zasiłek dla bezrobotnych.
Życzymy zatem samych trafnych wyborów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?