Szkoły i przedszkole na os. Pomorskim w Zielonej Górze zostaną połączone? O tym zdecydują dziś radni

Leszek Kalinowski 68 324 88 74 lkalinowski@gazetalubuska.pl
- Lubimy bawić się na boisku przy dwóch szkołach - mówią dzieciaki. Czy od września będzie ono należało do jednego zespołu edukacyjnego? O tym zdecydują radni.
- Lubimy bawić się na boisku przy dwóch szkołach - mówią dzieciaki. Czy od września będzie ono należało do jednego zespołu edukacyjnego? O tym zdecydują radni. fot. Mariusz Kapała
Łączyć czy nie łączyć? Czy SP 21, gimnazjum nr 8 i przedszkole nr 24 utworzą jeden zespół? W poniedziałek komisja edukacji powiedziała tak, dziś nad propozycją głosować będą radni, którzy zbiorą się nad nadzwyczajnej sesji.

Miasto chce połączyć placówki oświatowe na os. Pomorskim w jeden zespół. Uważa bowiem, że dwie szkoły w jednym budynku to niedobre rozwiązanie. Zwłaszcza, że nabór do nich ciągle się zmniejsza. Jednym zespołem łatwiej będzie zarządzać. Zyskać na tym mają nauczyciele, którzy będą mogli uzupełniać etaty w obu szkołach. I dzieci, które pod opieką wspólnego grona pedagogicznego pozostaną od przedszkola aż po gimnazjum.

Skąd pomysł, by akurat teraz tworzyć trzeci już zespół edukacyjny w mieście? M.in. dlatego, że z funkcji dyrektora w SP 21 zrezygnowała Teresa Busz. 31 sierpnia kończy się kadencja dyrektorki gimnazjum nr 8 Bogumiły Stankiewicz. Przedszkole nr 24 także jest bez dyrektora. We wszystkich placówkach trzeba by ogłosić konkursy.

Radnego PiS Jacka Budzińskie na wczorajszej komisji edukacji interesowało, jakie są opinie rad pedagogicznych i kuratora w sprawie połączenia. Wiceprezydent Wioleta Haręźlak wyjaśniła, że opinia kuratora jest pozytywna, związku zawodowego ,,Solidarność" - negatywna, ZNP - pozytywna, rad pedagogicznych podstawówki i gimnazjum - negatywna, a przedszkola - pozytywna.

Radny Budziński zwrócił uwagę, że w opinii kuratora jest napisane o pozytywnej opinii gimnazjum.
- Rzeczywiście, rada pedagogiczna tej szkoły najpierw się zgodziła, a potem zmieniła zdanie, o czym kurator został powiadomiony - tłumaczyła W. Haręźlak.

Radną SLD Jolantę Danielak interesowały argumenty, jakie rady pedagogiczne przedstawiały w opiniach negatywnych. Wiceprezydent wyjaśniła, że nauczyciele z SP 21 są przeciw, bo nie wiedzą, kto będzie dyrektorem zespołu i uważają, że nie zostanie zachowana ciągłość wychowawcza. Natomiast dla pedagogów z gimnazjów przeszkodą jest to, że zespół stanowić będzie zagrożenie ze strony ich uczniów dla przedszkolaków.

- To jakieś nieporozumienie. Przecież właśnie w zespole, kiedy to nauczyciele będą znali dziecko i prowadzili je od przedszkola po gimnazjum, będzie zachowana ciągłość wychowawcza - zwracała uwagę radna PO Aleksandra Mrozek. - A jakie zagrożenie będzie dla przedszkolaków? Maluchy pozostaną w osobnym budynku, tak jak dotychczas.

Bożena Pierzgalska z nauczycielskiej ,,Solidarności" nie widzi potrzeby zmian. Oszczędności będą niewielkie, a zamieszania sporo.
- Nie takie były zamierzenia reformy. Chodziło o oddzielenie uczniów podstawówek od gimnazjalistów. Po co teraz ich znów łączyć? - pytała. - To nie zespół sprawi, że podniesie się tam jakość kształcenia. Gwarantuje to dobry dyrektor szkoły i dobra rada pedagogiczna.

Zdaniem A. Mrozek, ministerstwo dziś sugeruje, by zespoły powstawały tam, gdzie podział się nie sprawdził, bo był sztucznie przeprowadzony, bo szkoły dzielą jeden budynek itd. - Nie może być tak, że tak dobra baza jak na os. Pomorskim nie jest w pełni wykorzystana - dodaje.
A W. Haręźlak odpowiada na kolejne pytania radnych, dotyczące liczby uczniów w zespole. Gdyby taki powstał, objąłby 650 dzieci, od przedszkolaków po gimnazjalistów.

Tegoroczny nabór do placówek był mniejszy niż rok temu. I tak do podstawówki przyjęto tylko jedną klasę pierwszą. A przecież były trzy oddziały sześciolatków... W gimnazjum od września uruchomione zostaną trzy oddziały, a rok temu - cztery. Nie zmalała tylko liczba dzieci w przedszkolu.

- W obu szkołach moglibyśmy pomieścić 26 oddziałów, które uczyłyby się tylko na jednej zmianie - zauważa W. Haręźlak.
Radnych interesowało też, czy po utworzeniu zespołu nie będzie zwolnień... Wiceprezydent zapewniała, że nikt nie straci pracy.

Naczelnik wydziału edukacji Jerzy Gaweł wyjaśnił, że ośmiu nauczycieli zatrudnionych było na czas określony i nie przedłużono im umów. Pozostali nauczyciele będą mieli zapewnione etaty. A księgowe? One były zatrudnione tylko na części etatu, jedna sama już zrezygnowała, druga będzie pracować w budowlance, a trzecia - z przedszkola - zostałaby na cały etat w zespole. Podobnie stanie się z sekretarzami, którzy nie mają dziś pełnych etatów. Jedna osoba będzie zatrudniona na cały etat, tak samo druga - jako pracownik ds. kadr.

- Tak też jest w innych zespołach - przekonywała W. Haręźlak, która sama została swego czasu dyrektorem pierwszego w mieście zespołu edukacyjnego i podkreślała, że dziś nauczyciele na Chynowie nie wróciliby do poprzedniego stanu. Bo wszyscy widzą korzyści.

Przewodniczący Forum Rad Rodziców Edward Sobański przyznał, że po rozmowach z rodzicami, jest za pomysłem dotyczącym zespołu. Za projektem uchwały zagłosowali: A. Mrozek, Michael Herbich (PO) i J. Danielak. Wstrzymał się J. Budziński, a Grażyna Jaskólska (PiS) była przeciw. Jak zagłosują wszyscy radni? Przekonamy się dziś.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Też mama

Co Ty wypisujesz?!
Jakie 9 letnie wychowawstwo?!
Perełki, które wygrywają konkursy?!
A kto tutaj pisał że nauczyciele nic nie robili?!
Może trochę mniej emocjonalnie.
Ogarniaj fakty a nie swoje wrażenia;-)
Miasto dopłaca do każdego ucznia ponad 200 zł.
To największe dofinansowanie w mieście.
Odprowadzam podatki i jeżeli już z moich pieniędzy ma być w takich kwotach wspomagana szkoła to wymagam jakości.
I myślę że wielu jest podobnego zdania.
Dla wszystkich dzieci. Bo wszystkie dzieci to perełki.
Jednostkowe osiągnięcia uczniów wybitnych nie świadczą wiele o całokształcie pracy placówki.
Powiedz coś na temat wyników testów gimnazjalistów i uczniów klas VI z pomorskiego.
To jest interesujące.
Wspomnij dlaczego to młodzież nie chce się uczyć w Gimnazjum nr 8 i dojeżdża do szkół na terenie miasta?
Gimnazjum nie ma dobrej opinii.
Szkoła podstawowa niewiele lepiej.
Ktoś wyżej pisał o włóczącej się młodzieży po osiedlu. To podobno udręka wielu mieszkańców.
W szkole wielokrotnie wybijano szyby.
Coś gna tych młodych na boisko szkolne, pod gmach szkoły..
Czego oni chcą albo czego nie dostali??
Fakt że poszczególne grupy wiekowe wymagają zróżnicowanych form i metod pracy to żadna nowość.
Ufam ze pracownicy wspomnianych placówek są wykształcenie i takie podstawy nie są dla nich żadnym problemem;-)))

Gratuluje pracownikom, rodzicom, wychowankom i uczniom Zespołu Edukacyjnego nr 3 i życzę sukcesów-)

G
Gość
Zapomniałem dodać, że to związki i PIS nie godzili się na połączenie. Chyba tam mają sporo swoich nauczycieli...

Jestem ciekawa czy masz dzieci-na pewno nie. 9 letnie wychowawstwo nie podniesie poziomu. A tak na marginesie te szkoły jak każde inne mają swoje perełki które wygrywają konkursy np na szczeblu wojewódzkim(wiem bo moje dziecko uczęszczaŁO DO TYCH SZKÓŁ. GDYBY NAUCZYCIELE NIC NIE ROBILI TAK JAK PISZESZ dzieci nie miały by żadnych osiągnięć. Czemu ma służyć połączenie przedszkola szkoły podstawowej i gimnazjum - 3 rożne światy. Osobiście nie chciałabym aby wychowawstwo trwało 9 lat. Do dzieci w wieku 1-3 powinno się mieć inne podejście, 4-6 inne i do młodzieży też inne. Ponadto dobrze jest jak za etapami rozwoju dzieci są zmiany. Żaden nauczyciel nie powinien matkować dzieciom.9 lat to kawał czasu. Wzajemne przywiązanie nie wyszło by im na zdrowie. Moim zdaniem to głupota.
O
Olo

Zapomniałem dodać, że to związki i PIS nie godzili się na połączenie. Chyba tam mają sporo swoich nauczycieli...

O
Olo

Takie połączenie wyjdzie im na dobre. Zacznie im się może chcieć. W tej chwili niewiele robią, aby na Pomorskim działo się lepiej. Żadnej ciągłości wychowania i nauczania. Rodzice wożą dzieci do miasta, bo każda szkoła reprezentuje niski poziom. Może zaczną być więcej odpowiedzialni za nauczanie, jak cykl będzie trwał 9 lat?

G
Gość

Ilość dzieci w grupach to zasługa dyrektorek, nikt ich do tego nie zmusza i nie ma takiego przepisu, z tego co wiem to wyjątkowo w tym roku zwiększono ilość przyjęć do 28-u. nie wiem czy to lizusostwo, czy pazerność na pieniądze. Współczuje paniom i dzieciom.

a
aaaaaaaaaaaaaaaa
Wydaje mi sie ze w przekrztalcenie 3 roznych placowek w 1 zespol to kolejny nedzny pomysl pani wiceprezydent. koszty z tym zwiazane sa ogromne no chyba ze wiola h szykuje sobie posadke? Przedszkole,szkola podstawowa i gimnazjum ciekawe.

a moze by tak ktos zainteresował się ilo9ścią dzieci w grupach w zielonogórskich przeszkolach 30-35 w jednej grupie to ma byc przedszkole czy przechowalnia?
G
Gość
Logika myślenia? Umiejętność przekonania do racji? Umiejetność przekazu?
I co to za argument ze w Chynowie nie ma jeszcze gimnazjum? Żaden.
W najbliższym czasie ma być wybudowane - piekne, nowiutkie.
P. wiceprezydent była tam dyrektorem to i dobrze.Jaka to ujma czy kontrargument do połączenia szkół?

Twoje zawiłe jatrzenie na temat zakresu pracy dyrektorów są poza Twoim zasięgiem. I dzieki Bogu bo bysmy mieli...;-)
Nie masz zielonego pojecia jak wielkie sumy dokłada miasto do tych placówek.
Czy Ty uważasz że rodzice uczniów z SP 21 i Gimnazjum 8 oraz wspomnianego przedszkola sa zadowoleni?
Hmm.. No właśnie. Nie dopuszczasz żadnej mysli ze być może jest źle i ktos chce zmian. Oswiata to nie tylko pewna posada dla każdego nauczyiela....
Twoje łapanie za słówka że niby... zarzadzjac da sobie radę.... ( wiceprezydent) pominę.
To zwyczajna prymitywna babska złośliwośc.Taka - niskich lotów...
Ż

Wydaje mi sie Ze masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Proponuje przeczytac zdanie po zdaniu i dokladnie przeanalizowac tresc. Jesli to nie pomoze... No trudno tacy tez musza zyc.
1 Nie jatrze nie zamierzam byc biernym w spoleczenstwie.
2 Jesli nie byli by zadowoleni ich pociechy chodzily by do innej placowki.
3 Dopuszczam taka myslze jest zle i ktos chce zmian (wkoncu niedlugo wybory,trzeba szukac pracy)
4 Jesli chodzi o lapanie za slowka wyraznie Ktos sie wypowiedzial
5 Dlaczego uwarzasz ze babska zlosliwosc. przeciez wszyscy mamy prawo glosu. No chyba ze uwarzasz inaczej. Masz do tego prawo.
Pozdrawiam
Z
ZZZZZ

..Pani Doroto

ś
świadoma faktów

Logika myślenia? Umiejętność przekonania do racji? Umiejetność przekazu?
I co to za argument ze w Chynowie nie ma jeszcze gimnazjum? Żaden.
W najbliższym czasie ma być wybudowane - piekne, nowiutkie.
P. wiceprezydent była tam dyrektorem to i dobrze.Jaka to ujma czy kontrargument do połączenia szkół?

Twoje zawiłe jatrzenie na temat zakresu pracy dyrektorów są poza Twoim zasięgiem. I dzieki Bogu bo bysmy mieli...;-)
Nie masz zielonego pojecia jak wielkie sumy dokłada miasto do tych placówek.
Czy Ty uważasz że rodzice uczniów z SP 21 i Gimnazjum 8 oraz wspomnianego przedszkola sa zadowoleni?
Hmm.. No właśnie. Nie dopuszczasz żadnej mysli ze być może jest źle i ktos chce zmian. Oswiata to nie tylko pewna posada dla każdego nauczyiela....
Twoje łapanie za słówka że niby... zarzadzjac da sobie radę.... ( wiceprezydent) pominę.
To zwyczajna prymitywna babska złośliwośc.Taka - niskich lotów...
Ż

G
Gość
Z tego co się słyszy o dziejach tamtych szkół to chyba ostatni dzwon na takie przemiany.
Takie połączenie to żadna nowość.
I jeżeli o tym nie wiesz to świadczy to jednoznaczne że wypowiadasz się w temacie o którym nie masz zielonego pojęcia.
Jako przykład podam Szkołę w Chynowie gdzie i dzieciom i nauczycielom dzieje się dobrze a wyniki szkoły świadczą równie jasno.
Gdyby się tak stało że P. wiceprezydent zechciałaby być dyrektorem tego zespołu szkół to jestem za tym. Jest operatywna, konkretna, zdecydowana ma wiedzę i doświadczenia pedagogiczne a z zarządzaniem chyba by jakoś dała radę.
Pozdrawiam.

jesli chodzi o szkole w chynowie to p Wiceprezydent byla tam Dyrektorem i z tego co wiem jest tam przedszkole i szkola podstawowa nie ma gimnazjum. natomias na Os. Pomorskim ''ktos,, wpadl na pomysl zeby polaczyc podtawowke z gimnazjum w jednej placowce a przedszkole w osobnej placowce podpiac do zespolu. ''ktos,, cwanie kombinuje. Zamiast Naczelnej Dyrekcji w przedszkolu ktora nadzoruje kadre, rodzicow dzieci dba o bezpieczenstwo itp.naczelna bedzie siedziala w szkole brala kase za przedszkole do przedszkola wysle swojego zastepce czyli wice i tak oto stworzy sie dodatkowo etat. NIE WIEM GDZIE TU OSZCZEDNOSC. Do tego dojdzie papierkowa i kosztowna zmiana tytulu 3 roznych placowek w jeden zespol. cudnie umiemy oszczedzac. Jesli chodzi o p.Wiceprezydent-tyle razy podawala sie do dymisji ze o jej zdecydowaniu operatywnosci i byciu konkretnym mam calkowicie odmienne zdanie. Natomiast z jednym sie zgodze z zarzadzaniem CHYBA by JAKOS dala rade.
pozdrawiam.
G
Gość
Z tego co się słyszy o dziejach tamtych szkół to chyba ostatni dzwon na takie przemiany.
Takie połączenie to żadna nowość.
I jeżeli o tym nie wiesz to świadczy to jednoznaczne że wypowiadasz się w temacie o którym nie masz zielonego pojęcia.
Jako przykład podam Szkołę w Chynowie gdzie i dzieciom i nauczycielom dzieje się dobrze a wyniki szkoły świadczą równie jasno.
Gdyby się tak stało że P. wiceprezydent zechciałaby być dyrektorem tego zespołu szkół to jestem za tym. Jest operatywna, konkretna, zdecydowana ma wiedzę i doświadczenia pedagogiczne a z zarządzaniem chyba by jakoś dała radę.
Pozdrawiam.

Pracuję w podobnym zespole i bardzo sobie to chwalę. A ci, którzy narzekają, niech spowodują, by rodziło się więcej dzieci, wtedy nie trzeba będzie szukać oszczędności:)
Ś
Świadoma faktów

Z tego co się słyszy o dziejach tamtych szkół to chyba ostatni dzwon na takie przemiany.
Takie połączenie to żadna nowość.
I jeżeli o tym nie wiesz to świadczy to jednoznaczne że wypowiadasz się w temacie o którym nie masz zielonego pojęcia.
Jako przykład podam Szkołę w Chynowie gdzie i dzieciom i nauczycielom dzieje się dobrze a wyniki szkoły świadczą równie jasno.
Gdyby się tak stało że P. wiceprezydent zechciałaby być dyrektorem tego zespołu szkół to jestem za tym. Jest operatywna, konkretna, zdecydowana ma wiedzę i doświadczenia pedagogiczne a z zarządzaniem chyba by jakoś dała radę.
Pozdrawiam.

j
ja

Wydaje mi sie ze w przekrztalcenie 3 roznych placowek w 1 zespol to kolejny nedzny pomysl pani wiceprezydent. koszty z tym zwiazane sa ogromne no chyba ze wiola h szykuje sobie posadke? Przedszkole,szkola podstawowa i gimnazjum ciekawe.

d
demo
Popieram.
100/100

Zdecyduj się urzędasie czy jesteś Z pomorskiego,czy mcmatur their czy zenek.
z
zenek

Popieram.
100/100

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3