Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak powstaje tunel w Świnoujściu. Zdjęcia z miejsca budowy robią wrażenie

Urszula Baumann
Urszula Baumann
Ruszyła budowa tunelu pod Świną
Ruszyła budowa tunelu pod Świną Fot. GDDKiA / Mateusz Grzeszczuk
Wyspy Uznam i Wolin, na których położone jest Świnoujście, zyskają połączenie drogowe. Właśnie została uruchomiona olbrzymia maszyna, która wydrąży tunel pod Świną.

Wyspy Uznam i Wolin, na których położone jest Świnoujście, zyskają połączenie drogowe. Właśnie została uruchomiona olbrzymia maszyna, która wydrąży tunel pod Świną.

Pół roku drążenia

Tempo drążenia wyniesie około 6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę. Drążenie powinno potrwać około pół roku i we wrześniu maszyna TBM, po pokonaniu 1484 metrów, powinna dotrzeć do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin.

Wyspiarka ruszyła w stronę wyspy Wolin

Maszynie TBM nadano imię Wyspiarka, które wybrali mieszkańcy Świnoujścia. Na placu budowy została również poświęcona figura św. Barbary - patronki górników.

W tym roku maszyna dotrze do wyspy Wolin. Potem przyjdzie kolej na wykonanie jezdni, wyjść ewakuacyjnych i wszystkich instalacji.

Inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Wtedy mieszkańcy, turyści i kierowcy otrzymają przeprawę drogową, a promy pozostaną zapewne atrakcją turystyczną.

Maszyna drążąca

Maszyna została zbudowana na zamówienie w Chinach. Urządzenie jest dedykowane dla tej inwestycji i jeśli nie będzie mogło zostać wykorzystane przy realizacji innych inwestycji, to wykonawca może je zwrócić producentowi.

Wyspiarka będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m).

Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel.

Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

Maszyna jest już zmontowana i rozpoczęła drążenie.

Wideo: "Potężne wiertło skruszy nie tylko warstwy ziemi, ale i bariery niemożności". Pod okiem premiera i prezesa Kaczyńskiego rozpoczęto drążenie tunelu w Świnoujściu

źródło: TVN24/x-news

Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą

Aby maszyna drążąca mogła drążyć w trybie ciągłym, potrzebne jest stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów).

W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne. Każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu. Wynika to z faktu, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod rzeką Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też posiadał łuki poziome.

Cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów składających się na pierścienie obudowy tunelu. Obecnie gotowych jest ponad 2 700 tubingów, a kolejne są stale wytwarzane.

Komora odbiorcza w budowie

Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana większość infrastruktury związanej z budową, to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której we wrześniu tego roku powinna dotrzeć Wyspiarka. Komora jest już w większości wykonana. Prowadzone są prace przy płycie dennej. Powstają również odcinki dojazdowe do tunelu.

Pozostałe prace przy budowie tunelu w Świnoujściu

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu

Finał wielu lat przygotowań

Przetarg na realizację inwestycji został ogłoszony w 2016 roku, a umowa z wykonawcą zawarta w 2018 roku. Pierwsze roboty ruszyły jesienią 2019 roku, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Czytaj także: Droga S3 Polkowice–Lubin. Minęło 6 lat od rozpoczęcia budowy tego odcinka. Kiedy będzie gotowy?

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasmowa jezdnia.

Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska