Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Takiej drogi w Nowej Soli nie było. Pierwsze prace? – Było jak w kopalni odkrywkowej – mówi kierownik budowy

Na odcinku ok. 600 metrów to nie będzie ani przebudowa, ani rozbudowa, a po prostu droga, której jeszcze nie było.
Na odcinku ok. 600 metrów to nie będzie ani przebudowa, ani rozbudowa, a po prostu droga, której jeszcze nie było. Mariusz Kapała / GL
Tych znalezisk nikt wcześniej nie inwentaryzował, nie było ich na mapach, więc wydłużyły prace. A teraz zima zatrzymała roboty przy budowie drogi przez teren pofabryczny w Nowej Soli.

Nowa droga przebiegnie przez teren dawnych Dolnośląskich Zakładów Metalurgicznych DOZAMET, które wprawdzie powstały w 1945 r., ale na bazie przedwojennej huty żelaza Krausewerk. A ta rozpoczęła działalność w 1827 roku. Sprawdziliśmy, jakie niespodzianki zostały odkryte podczas prac.

Historia i tradycje odlewnicze Dolnośląskich Zakładów Metalurgicznych sięgają roku 1827, kiedy to założono zakład odlewniczy. Na peryferiach ówczesnej Nowej Soli, Karl Heinrich Glaeser uruchomił hutę żelaza. W połowie wieku jej właścicielem został Friedrich Wilhelm Krause. W zależności od sytuacji politycznej Europy, niemiecki wówczas zakład o nazwie KRAUSEWERK zaopatrywał niemiecki przemysł zbrojeniowy lub produkował elementy gospodarstwa domowego, rolnictwa itp. - czytamy na portalu firmy DOZAMET.

Dozamet w Nowej Soli. Tak się kiedyś pracowało. Zobacz zdjęc...

Inwestycje w Nowej Soli. Powstaje nowa droga

Nowa gminna droga połączy rondo DOZAMET-u z ulicą Brzozową. I poprowadzi dalej w kierunku ul. Hutniczej. W tym celu rozbudowana zostanie droga w ciągu ulic Brzozowa i Wyspiańskiego. Umowa z wykonawcą została zawarta w połowie 2020 roku. Prace ruszyły w ubiegłym roku od strony ronda. I to tam ekipy budowlańców natrafiły na niespodzianki, ale nie na skarby, czy jakieś ciekawe ruiny, tylko stare fundamenty po fabryce, które nie były zinwentaryzowane i naniesione na mapy.

– To było jak kopalnia odkrywkowa. Trafialiśmy na wielkie bloki betonowe, które trzeba było rozkuć i usunąć, aby położyć kanalizację. Tak było na pierwszych odcinkach od ronda – opowiada Grzegorz Witkowski, kierownik budowy z Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego z Głogowa.

Zobacz też wideo: Inwestycje w Nowej Soli. Będzie nowa droga od ronda Dozametu do ul. Brzozowej

Niespodzianki i zimy wydłużają czas prac

Wcześniej odkrycia w ziemi, teraz zima wydłuża pracę. – Czekamy na wiosnę i będziemy robić dalej. Zawsze się zakłada, że miesiąc w trakcie kontraktu może być stracony, czasami wpływ mają ulewne deszcze, a czasami śnieg, to zależy, od kiedy jest realizowany kontrakt. Nikt nie miał pewności, co znajdziemy, czy będziemy natrafiać na znaleziska, czy będą niespodzianki – wyjaśnia Grzegorz Witkowski.

Zdaniem kierownika budowy w marcu pogoda powinna pozwolić na przywrócenie robót i pracę bez przeszkód do samego końca.
A kiedy koniec? Według umowy to 31 sierpnia. – Skończymy najszybciej, jak się da – zapewnia kierownik budowy.

Nie wszyscy mieszkańcy zadowoleni z inwestycji

Kiedy w lutym 2020 roku na ulicę Brzozową przyjechała ekipa do wycinki drzew na terenie inwestycji, mieszkańcy stanęli w obronie trzech dębów. Ostatecznie, jeden, na którym bytuje chroniony chrząszcz kozioróg dębosz, został przeznaczony do wywiezienia w odpowiednie miejsce w lesie, a pozostałe dwa zostały uratowane.

– Czy pani byłaby zadowolona z takiej drogi pod swoim domem? – odpowiadali pytaniem na pytanie o opinie na jej temat.

– Będziemy się starać być jak najmniej uciążliwi dla mieszkańców, właścicieli ogródków działkowych i wszystkich ludzi, którzy będą mieli bezpośrednią styczność z budową i będą musieli dojeżdżać w tym rejonie – zapewnia Grzegorz Witkowski. – Na dialog jesteśmy zawsze otwarci. Kiedy ktoś do nas przyjdzie i powie, że ma z czymś problem, będziemy szukać rozwiązania.

Pomysł na drogę, która ma odciążyć z ruchu samochodów ciężarowych centrum miasta, istniał od wielu lat. Ale, dopiero w 2020 roku prace mogły ruszyć. – Bardzo liczę, że ta inwestycja przyczyni się do kontynuowania procesu porządkowania terenów dawnego Dozametu – pisał prezydent Jacek Milewski na Facebooku w grudniu. W styczniu część pofabrycznych nieruchomości syndyk firmy wystawiła na sprzedaż.
Budowa drogi została dofinansowana z Funduszu Dróg Samorządowych. Prace kosztują ok. 7 milionów złotych.

Nowa droga w Nowej Soli. Zakres prac

Nowy odcinek odcinek będzie liczył 619 metrów. Kolejna część inwestycji to przebudowa ul. Brzozowej i Wyspiańskiego. Przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Wyspiańskiego, Hutniczej i Wandy. Przebudowany odcinek liczyć będzie 786 metrów, co łącznie da 1,4 km drogi.

Prace obejmują też: rozbiórkę piwnic po jednym z budynków i nawierzchni z płyt betonowych, a także pozostałości po torach kolejowych. Jezdnia powstanie z mieszkanki mineralno - asfaltowej. Będzie miała szerokość od sześciu do siedmiu metrów. Powstaną chodniki o szerokości 1,5 do 2 metrów z betonowej kostki brukowej, o łącznej długości ok. 1,8 kilometra. Powstanie też fragment ścieżki rowerowej, jednokierunkowej o długości 735 metrów i w dwóch kierunkach o długości - 670 metrów. Położona zostanie kanalizacja deszczowa. Będzie też nowe oświetlenie. Zaplanowano 71 lamp.

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska