Tatrzański Park Narodowy zbuduje w górach prawdziwą... rowerostradę!

Tomasz MateusiakZaktualizowano 
Bogdan Nowak
Rowerzyści górscy zacierają ręce. W okolicach Zakopanego wkrótce wyrośnie aż 50 km ścieżek rowerowych, poprowadzonych w środku malowniczego lasu. Nową atrakcję dla miłośników jednośladów tworzy Tatrzański Park Narodowy, który przed kilkoma dniami dostał na ten cel ogromne pieniądze.

Hojne Lasy Państwowe
10 milionów 133 tysiące 972 złote - taką dotację Lasy Państwowe przyznały właśnie Tatrzańskiemu Parkowi Narodowemu. - Park, podobnie jak inne tego typu instytucje w Polsce, wystąpił do nas niedawno z wnioskiem o dotację - mówi Anna Malinowska, rzecznik Lasów Państwowych. - Dyrektor generalny Lasów Państwowych przychylił się do prośby i te pieniądze (pochodzą z Funduszu Leśnego, czyli środków uzyskanych m.in. ze sprzedaży drewna - przyp. red.) są już przydzielone. Gdy tylko ich przyjęcie podpisze dyrektor TPN Szymon Ziobrowski, 10 milionów zostanie przelane na konto w Zakopanem.

Cała masa projektów

Ziobrowski podpisze dokument zapewne za kilka dni. Teraz jest jeszcze na urlopie, przez co nie był dostępny także dla naszej redakcji. Mimo to udało nam się ustalić, na co pójdą pozyskane pieniądze.

Parkowcy przeznaczą je na remont i wymianę dachów w leśniczówkach, dokończenie przebudowy parkingu dla samochodów na Palenicy Białczańskiej, remont części szlaków, budowę stałych toalet przy wyjściu z niektórych szlaków, wymianę tablic i oznaczeń w parku, wymianę stołów piknikowych przy szlakach, ustawienie nowych koszy na śmieci i stworzenie systemu ich opróżniania, a także na cztery naprawdę ciekawe projekty...

TPN chce bowiem zbudować cztery zdroje wody pitnej, którą mogliby czerpać turyści do specjalnych darmowych butelek, ma też w planach stworzenie miejsca, gdzie turyści w górach mogliby palić ognisko, a także rozpoczęcie przebudowy punktów wejścia do TPN (mają tam powstać zapowiadane zimą futurystyczne budynki). Zamierza ponadto ruszyć wreszcie z budową wielkiego szlaku rowerowego z zakopiańskiej Jaszczurówki na Głodówkę.

50 km pedałowania

Jak zdradzają w TPN, nowa ścieżka rowerowa będzie poprowadzona w lesie reglowym, w większości po już istniejących tu drogach, które zostaną poszerzone i utwardzone kamieniem, a także odwodnione. - Park nie planuje jednak absolutnie ich asfaltować - mówił „Krakowskiej” jeszcze kilka miesięcy temu dyrektor Ziobrowski. - Te ścieżki nie będą ingerowały w przyrodę, lecz tylko ją uzupełniały. Dlatego też większość z tych tras rowerowych będzie na tyle wąskich, że będzie tu można jeździć tylko w jednym kierunku. To pozwoli wyeliminować ewentualne wypadki czy zderzenia rowerzystów.

Cała 50-kilometrowa trasa będzie miała pięć jednokierunkowych pętli, które połączy sześć krótkich dwukierunkowych odcinków. Przedsięwzięcie, które mocno konsultowali sami rowerzyści, zostało pomyślane tak, by rowerzysta, który poczuje się zmęczony trudnymi podjazdami (na ścieżce będzie ich pełno), mógł w kilku miejscach zawrócić do Zakopanego.

- Cała koncepcja to dla nas, rowerzystów, po prostu bajka - mówi Marek Sojka, zapalony rowerzysta z Zakopanego. - Takich tras na Podhalu brakowało. Bo ścieżka pod Nowym Targiem (prowadzi na Słowację - przyp. red.) to wyasfaltowany dukt dla rodzin z dziećmi. Tu natomiast będzie można poszaleć w leśnym terenie. Wspaniale, że znalazły się na to pieniądze.

TPN ogłosił już przetarg na opracowanie dokumentacji potrzebnej do zdobycia pozwolenia na budowę trasy.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Materiał oryginalny: Tatrzański Park Narodowy zbuduje w górach prawdziwą... rowerostradę! - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
abcd

Zwierzątkom też nie będzie przeszkadzać, rośliny będą radośniej rosnąć, nawet piesi będą radośnie witać szalonych rowerzystów na wspólnej ścieżce, ale przecież 10 133 972 złote piechotą nie chodzi (tylko jeździ rowerem) i szkoda takich pieniędzy nie wziąć.

a
as

Kto bedzie jezdzic po kamieniach,paru malolatow i wpolowie wymiekna.Nie tedy droga sciezki musza byc asfaltowe dwukierunkowe jak w N.Targu .Zakopane trzeba polaczyc ze Slowacja T Łomnica maja sciezki az do Popradu tak aby cala rodzina mozna bylo jezdzic.Stworzyc Super projekt rowerowo-komunikacyjny Zakopane Bukowina Bialka T dalej N.Targ spowrotem do Zakopanego Dunajec Poronin moze przez Harende Gubalowke.

y
yale

Rowery górskie dewastują szlaki turystyczne i leśne ścieżki. Zwłaszcza wtedy kiedy trasy są rozmoknięte i zalewane częstymi deszczami - a tak jest w Tatrach. Rowerzyści zjeżdżają na brzegi tras wszędzie tam gdzie to jest możliwe wyniszczając ogromne połacie przyrody. Dlatego ścieżki MUSZĄ być asfaltowe !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3