1. Rozmiar i rozdzielczość
Najpopularniejszy rozmiar to 23-25 cali, a największe standardowe monitory osiągają 32 cale. To wielkości dla proporcji boków 16:9. Przy innych (np. 21:9) przekątna wydłuża się bardziej niż rosną rozmiary ekranu.
Co trzeba pamiętać - im wyższa rozdzielczość tym większe obciążenie karty graficznej. O ile w najpopularniejszej rozdzielczości Full HD (1920 x 1080) niemal każda współczesna karta jest w stanie wygenerować dobrej jakości, płynny obraz, to w 4K (3840 x 2160) sprostają temu zadaniu wyłącznie najmocniejsze modele. Nie kupuj monitora o dużej rozdzielczości, jeżeli nie masz mocnej karty grafiki.
Cechy, które powinien mieć każdy monitor
W monitorach dla graczy istotne są parametry pomijalne w pracy biurowej, oglądaniu filmów czy tworzeniu grafiki. Dlatego powstają specjalne linie monitorów zoptymalizowanych pod kątem gier - jak np. seria G-MASTER firmy iiyama. I choć nie każdy gracz chce zostać esportowcem czy kupić specjalny monitor to warto wiedzieć co charakteryzuje sprzęt ułatwiający rozrywkę. Pomoże to wybrać monitor nie tylko do gier.
2. Matryca
Zdecydowana większość użytkowników wybiera monitory z matrycą IPS – oferuje ona najlepsze kąty widzenia i odwzorowanie barw. Tymczasem gracze preferują matryce TN. Te matryce gorzej odzwierciedlają kolory i przekłamują je gdy patrzymy pod kątem, ale akurat te cechy nie liczą się podczas gry. Liczy się za to czas reakcji matrycy, czyli to jak szybko jest w stanie zmienić wyświetlany kolor. Tu matryce TN wygrywają, czas reakcji to 1 ms – kilkukrotnie mniej niż w wypadku IPS. Krótki czas reakcji to mniej smużenia i rozmazanego obrazu w szybkich i dynamicznych grach – co może przesądzić o zwycięstwie.
3. Częstotliwość odświeżania
Standardowe monitory LCD odświeżają obraz z częstotliwością 60 Hz. Większa wartość oznacza lepszą płynność i mniejsze mikroopóźnienia, zwłaszcza jak karta graficzna generuje więcej niż 60 fps. Warto więc wybrać monitor z odświeżaniem min. 75 a najlepiej 120 i więcej herców.
Dodatkowo warto pamiętać o tearingu czyli zjawisku rozrywania klatek występującym na skutek braku zbieżności pomiędzy tempem odświeżania obrazu przez monitor a generowania go przez kartę graficzną. Zjawisko to jest eliminowane przez systemy takie jak Freesync czy G-Sync.