Tiry rozjadą nam miasta?

Czesław Wachnik, (pik) 68 324 88 29 cwachnik@gazetalubuska.plZaktualizowano 
Kierowcy tirów coraz częściej omijają drogi płatne i wybierają bezpłatne. A to oznacza, że te pierwsze, wybudowane kosztem miliardów złotych, będą niewykorzystane.
Kierowcy tirów coraz częściej omijają drogi płatne i wybierają bezpłatne. A to oznacza, że te pierwsze, wybudowane kosztem miliardów złotych, będą niewykorzystane. Tomasz Gawałkiewicz
- Tiry rozjadą nasze ulice - mówi zdenerwowany nasz Czytelnik. Po wprowadzeniu opłat za korzystanie z niektórych dróg kierowcy zaczęli wybierać te bezpłatne. A one często nie są dostosowane do tak ciężkich pojazdów.

To, że na północy regionu kierowcy ciężarówek omijają bramki systemu Viatoll nie jest niczym nowym. Wiedzą to pracownicy Inspekcji Transportu Drogowego.
- Faktycznie zauważyliśmy, że od czasu uruchomienia systemu na starej "trójce" od Gorzowa w stronę Szczecina jest większy ruch tirów - przyznaje Arkadiusz Owczarski, kierownik gorzowskiego oddziału ITD. Dodaje jednak, że szoferzy nie mają obowiązku jazdy płatnymi trasami. Konsekwencje wobec nich mogą być wyciągane tylko wtedy, jeśli samochód jedzie płatną drogą i nie ma uiszczonej opłaty. Taką trasą na północy województwa jest droga ekspresowa S-3, prowadząca od obwodnicy Gorzowa w kierunku granicy województwa i dalej do Szczecina.
- Odkąd wszedł ten system, kierowcy omijają płatne odcinki. Kto jeździ, ten doskonale to widzi. Tiry snują się teraz coraz częściej wąskimi, gminnymi i wiejskimi drogami, które przecież nie są dostosowane do takiego ciężaru - zauważa Eugeniusz Walkowski, kierowca z Gorzowa.

W połowie 2014 roku ma zostać oddany do użytku odcinek "ekspresówki" z Gorzowa do Międzyrzecza. Oficjalnie jeszcze tego nie wiadomo, ale jest pewne, że odcinek ten dla kierowców ciężarówek będzie płatny. - Wtedy będą jeździć starą krajową trójką. Żeby tylko nie okazało się, że tak wyczekiwana trasa nie rozwiąże naszych drogowych problemów - mówi kierowca.
- Na naszych szosach zwiększył się ruch - mówi kierownik rejonu Zarządu Dróg Wojewódzkich w Sulęcinie Artur Pacześny. - Potężne tiry, zamiast drogą krajową nr 2, która w momencie budowy autostrady jest zatłoczona, już z granicy województwa kierują się na Ośno Lubuskie, a następnie Sulęcin i Międzyrzecz. To tylko pokazuje, że o ile nawet zostanie uruchomiona płatna autostrada, to tiry ją ominą i pojadą drogami wojewódzkimi.
A te nie dość, że prowadzą przez miasta, to dodatkowo stan ich nawierzchni, nie jest najlepszy. Przykładowo między Rzepinem a Ośnem Lubuskim, na odcinku ponad kilometra, droga już wymaga remontu.

Zastępca dyrektora ZDW w Zielonej Górze Grzegorz Szulc podkreśla, że problemy z tirami mogą mieć niebawem drogi na południu regionu. Otóż płatną jest droga krajowa nr 18, przez niektórych nazywana autostradą od granicy z Niemcami do węzła w Golnicach. Stąd kierowców może kusić, by w Żarach zjechać na drogi wojewódzkie i nimi dojechać do granicy z Niemcami. Nie płacąc przy okazji za przejazd.
Nie mniej niebezpieczne jest też przeniesienie ruchu z drogi nr 18 (płatnej) na drogę nr 12. Obie biegną niemal obok siebie, jednak nr 12 prowadzi przez Żary, Żagań, Szprotawę i jest bezpłatna.

Przypomnijmy, że od lipca na wytypowanych autostradach, drogach szybkiego ruchu i krajowych wprowadzono Elektroniczny System Poboru Opłat Drogowych. Na razie objętych opłatą jest ok. 1,3 tys. km, ale z roku na rok takich dróg będzie więcej. W Lubuskiem płacić musimy na następujących odcinkach: S3 od Sulechowa do Nowej Soli i od Gorzowa w kierunku Szczecina oraz na drodze nr 18 od Olszyny do węzła z autostradą A18 w Golnicach. Dodajmy też, że na większości tras w Polsce dopuszczalny jest ruch pojazdów o wadze do 8 ton na oś. I te parametry większość tirów spełnia. Jednak wyłapanie zbyt obciążonych pojazdów to rola ITD. Jak na razie wagi ITD rzadko można spotkać na innych drogach jak krajowe.

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
tylko mu dopisz, żeby doustnie, bo ostatnio wciskał jak czopki, a później się wkurza, że nie działa!

u niego to nie ma znaczenia oba wejścia tak samo paskudne
c
catani
wex stoperan

tylko mu dopisz, żeby doustnie, bo ostatnio wciskał jak czopki, a później się wkurza, że nie działa!
G
Gość
Masz sposób na powstrzymanie?

wex stoperan
c
catani
Wszystko możliwe,ale tj,wyłącznie moja sprawa.

litwo, ojczyzno twoja?!
s
szalony0511
A to się uśmiałam na drodze z Ośna do Rzepina 1 km wymaga remontu Ha, ha, ha czy to jakieś żarty? Na tej drodze to może znalazłoby się 1 km NIE wymagającego remontu!!!! W ostatnim czasie to już naprawdę masakra ciężarówki jadą i jadą...

Masz sposób na powstrzymanie?
s
szalony0511
a może "twoje niedoczekanie"? ty chyba z kresów pochodzisz, co?

Wszystko możliwe,ale tj,wyłącznie moja sprawa.
G
Gość
a może "twoje niedoczekanie"? ty chyba z kresów pochodzisz, co?

on pochodzi z kresow.... głupoty
c
catani
Nie Twoje doczekanie.

a może "twoje niedoczekanie"? ty chyba z kresów pochodzisz, co?
s
szalony0511
ooo zeby ciebie tak tir przejechał ach marzenia

Nie Twoje doczekanie.
G
Gość
ależ bardzo dobrze. Zakorkować całe miasta. Nie dość ż państwo nas kroi i oszukuje na potege, zarabiamy minmalnie 1000 zł a benzyne mamy grubo powyżej 5 złotych, blokowć i jeszcze raz blokować. Rząd myśli że przechytrzy kierowców to bedą jedzić drogami krajowymi a jak tam bedą opłaty to bedziemy jeżdzić drogami lokalnymi. Wkońcu ktoś sie za to zabrał bo tak być nbie może, niech jeszcze wprowadzą opłaty za korzystanie ze ścieżek rowerowych, są ładne, dobrze sie po nich jedzie, wiec czemu nie pobierać opłat od ścieżek rowerowych. Każdy na rowerze bedzie uiśzzał opłate. Żenada co w tym kraju sie wyprawia, jeszcze gdyby zarobki były czterokrotnie wyższe to ok. Zarabiamy to płacimy, problem w tym że my g*** zarabiamy, mówie tu szczególnie o busach prywatnych czy samochodach osobowych w dużymi przyczepami gdzie ich waga przekracza razem 3,5 tony wiec wiatoll ich obowiązuje, totalna paranoja, głupota i idiotyzm. Szkoda słów ale popieram aby uciekać na drogi bezpłatne. Sam bym tak zrobił, zarbiam 1500 zł jezdze ekspresówką codziennie ale gdybym ja musiał płacić omiajłbym szerokim łukiem. Już pomijam fakt że my w paliwie za które płacimy jak za zboże naliczany jest podatek drogowy, szok. A porównywanie nas do auropy to tatalny idiotyzm. Przykładowo Holender zarabia 1500 euro benzyna za 1.50 euro, Polska- 1500 zł paliwo za ponad 5 zł, czyli wyhcodzi na to że przepłacamy trzykrotnie wiecej za pliwo i to my Polska mamy najdroższe paliwo w Europie, bo patrzac na innych przy zarobkach 1500 zł paliwo powinno kosztować 1,50 zł, wtedy jest równowaga zarobków do ceny paliwa wiec z czym do ludzi, nikt z nas idiotów nie zrobi, a tym bardziej rząd. Serdeczne pozdrawiam wszytskich kierowców pomimo że zawodowym nie jestem. Szerokości!!!!!

A posłuchaj debili w TVP,mamy najtańsze paliwo,tak mówią i piszą durne dziennikarskie mendy ,na zamówienie P.O,po prostu s***.
g
glejdi

Wydaje mi się, że problem jest opisywany trochę na wyrost. Jak uczy przykład innych krajów ciężarówki szybko wracają na płatne drogi, bo stanie w korkach i objazdy są dla nich droższe od tych całych opłat.

???
Nie rozumiem Ciebie,to po co było tyle inwestować,a co do ścieżek rowerowych to polemizujesz.

Chłopie jak nie wiesz co znaczy jakieś słowo to go nie używaj! Zobacz co znaczy "polemizować" bo wychodzisz na głupka.
k
kierowca
Wprowadzić znaki zakazu wjazdu pow.3,5tony i po problemie.

to nie rozwiąże problemu. jeszcze są drogi lokalne. trzeba byłoby wszedzie zakazać cieżarówek poza ekpresówkami i autostradami a to jest niestety niemożliwe.
d
dANYY

TO JEST WASZA WINA!!!!
JESTEŚCIE PAZERNI, TIRY JEŹDZIŁY JAK NIE BYŁO AUTOSTRAD PO DROGACH WOJEWÓDZKICH I BYŁO DOBRZE!
MNIEJ KASY WPADA DO RZĄDU I JEST PROBLEMIK! DOBRZE WAM TAK.
CO TO ZA RZĄD JAK NIE MOŻE SIĘ DOGADAĆ Z AUTOSTRADA WIELKOPOLSKĄ.
ZRESZTĄ LUDZIE ODCZUJĄ TE DROGI PŁATNE NA WŁASNYM PORTFELU JAK PÓJDĄ PODWYŻKI - BO PRZECIEŻ KTOŚ MUSI ZAPŁACIĆ ZA TE PŁATNE DROGI
POLAK ZAWSZE WYCHODZIŁ PRZED SZEREG, CHCE BYĆ COOL, ZA ZACHODNIĄ GRANICĄ PŁATNE DROGI ZACZYNAJĄ SIĘ OD 7,5T A W POLSCE OCZYWIŚCIE 3,5T

g
gość

Ten rząd jeszcze żadnej rzeczy nie zrobił dobrze. Co działanie to wtopa. Może dlatego starają się nic nie robić. Czy nie można było przewidzieć, że jak opodatkuje się ponownie tiry to będą jeździły tam gdzie mają bezpłatnie? Czy nie można przewidzieć, że jak przyłoży się naszym firmom transportowym, to część upadnie, zwolni ludzi i bezrobocie wzrośnie? Nie szkodzi, ludzie wyjadą do niemiec i anglii i statystyka bezrobotnych będzie ok...Tylko coraz mniej ludzi mieszka w tym kraju...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3