Emerytura. Historia Czytelnika
– Zdarzyło się, że moja mama, która ma kłopoty ze słuchem i poruszaniem się, nie zdążyła podejść do drzwi, kiedy dzwonił listonosz z emeryturą. Zostawił awizo. Sama nie pójdzie, to napisała mi pełnomocnictwo. Na poczcie się okazało, że musi przyjść. To jest jakaś kołomyja – opowiada historię Czytelnik z Zielonej Góry. – Może też podpisać pełnomocnictwo w obecności listonosza. Ale problem jest taki, że nie wiadomo, kiedy on przyjdzie, czy w ogóle. Nie mogę czekać u mamy na niego całymi dniami.
Na portalu Poczty Polskiej rzeczywiście można przeczytać informację, że aby udzielić pełnomocnictwa, należy osobiście pojawić się w placówce urzędu pocztowego. Daniel Witowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej wyjaśnia, że operator pocztowy może przyjąć od adresata pisemne oświadczenie o udzieleniu innej osobie pełnomocnictwa do odbioru przesyłek lub przekazów pocztowych. Ale art. 38 ust. 3 Prawa pocztowego szczegółowo określa sposób udzielania pełnomocnictwa.
– Pełnomocnictwa udziela adresat w obecności pracownika operatora pocztowego w placówce pocztowej tego operatora, lub w przypadku, gdy adresat nie jest w stanie poruszać się samodzielnie, w miejscu jego pobytu, okazując dokument potwierdzający tożsamość- przywołuje zapis prawa Daniel Witowski. – A zatem pełnomocnictwo pocztowe może być udzielone wyłącznie osobiście przez adresata w obecności pracownika Poczty Polskiej SA w placówce pocztowej lub w przypadku gdy adresat nie jest w stanie poruszać się samodzielnie, listonosz zobowiązany jest przyjąć pełnomocnictwo pocztowe w miejscu jego pobytu.
Rzecznik dodaje, że pełnomocnictwo pocztowe jest płatne. Opłata określona została w cenniku opłat dodatkowych. Pełnomocnictwo stałe kosztuje 26 zł. okresowe – za każdy miesiąc lub jego część – 8 zł, a jednorazowe to koszt 6 zł.
– Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta, proponujemy, aby skontaktował się telefonicznie z naczelnikiem urzędu pocztowego obsługującego adres zamieszkania/pobytu rodzica celem ustalenia szczegółów dotyczących przyjęcia pełnomocnictwa pocztowego przez listonosza w miejscu pobytu mocodawcy – proponuje rzecznik Poczty Polskiej.
Daniel Witowski zapowiada, że w przypadku wejścia w życie nowego Prawa pocztowego, pełnomocnictwa można będzie również udzielić przez złożenie w postaci elektronicznej oświadczenia opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, jeżeli operator pocztowy przewidział taką możliwość w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub regulaminie świadczenia usług powszechnych.
Emerytura na konto. Jak to zrobić?
Co jeszcze można zrobić w takiej sytuacji? Można przekierować emeryturę na konto osobiste. Jak to załatwić?
– Aby otrzymywać świadczenie na konto w banku należy złożyć stosowny wniosek. Jest on dostępny na stronie ZUS oraz w każdej placówce naszego zakładu – wyjaśnia Agata Muchowska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS woj. lubuskiego. – Wniosek można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce ZUS, pocztą oraz elektronicznie przez Portal Usługi Elektronicznej (PUE ZUS).
Wzór pełnomocnictwa również dostępny jest na portalu i w placówkach. Nie trzeba go podpisywać w obecności pracownika ZUS. Wystarczy tylko dostarczyć do placówki.
Czytaj też:
Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?