Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To naprawdę skandal. Tak wygląda najstarszy lubuski dworzec kolejowy

Dariusz Chajewski
Dariusz Chajewski
Dworzec w Lubsku mógłby stać się atrakcją, ale...
Dworzec w Lubsku mógłby stać się atrakcją, ale... Dariusz Chajewski
Jeśli ktoś szuka klimatycznego miejsca do nakręcenia filmu grozy, polecamy dworzec kolejowy w Lubsku. Tymczasem tutaj przyjeżdżają miłośnicy kolei z całej Europy. Nie tylko dlatego, że to najstarszy lubuski dworzec. Tutaj mogli podziwiać pełną infrastrukturę zabytkowej stacji. "Mogli", czas przeszły jest uzasadniony

Czy to prawda, że dworzec w Lubsku jest najstarszy w Lubuskiem? I tak, i nie. Pierwszy dworzec został zbudowany w 1846. Jednak ten, który znamy, pochodzi z roku 1930. Stary został wtopiony w nową bryłę. Dlatego my uznajemy, że jest najstarszy.

Historię ma wspaniałą i to nie tylko dlatego, że kilkakrotnie przejeżdżał tędy z pompą Hitler. Z Lubska można było aż do 1945 r. dojechać bezpośrednio nie tylko do Berlina czy Wrocławia, ale i do Wiednia.

Podczas I wojny światowej z linii korzystała wojenna wersja Orient Expressu - tzw. Balkanzug. Wreszcie tędy jeździł kultowy trzywagonowy ekspres motorowy o nazwie "Latający Ślązak". Kursował on z Berlina do Bytomia z prędkością maksymalną 160 km/h.
- Oczywiście, że pamiętam, iż tutaj jeździły pociagi - mówi pan Darek. - Sam korzystałem. Niestety, teraz nie ma już na to szans. Tory rozkradli, wiadukty wyburzyli.

Zobacz, jak dziś wygląda dworzec w Lubsku

W Lubsku krzyżowały się dwa szlaki kolejowe. Oprócz tego, którym jeździł pociąg berliński, było jeszcze połączenie Łęknicy z Raduszcem. Leżał w połowie szlaku dawnej magistrali berlińskiej.

Tutaj przez lata zmieniano parowozy, unikając czasochłonnego nawęglania i nawadniania. Stąd bardzo bogata infrastruktura obiektu - dwie parowozownie, wagonownia.

Kostrzyn. W  latach 1535-1537 po­krzyżacki zamek został przebudowany i rozbudowany. Budowla obejmowała trzy skrzydła, z których każde posiadało trzy kondygnacje i wystawki w połaci dachowej. Pierwsze skrzy­dło znajdowało się od strony Odry, drugie od strony kościoła farnego, a trzecie od stro­ny Placu Wyścigowego

Lubuskie pałace, po których nie ma już śladu. Zniknęły. Część 2.

Ale tak naprawdę w Lubsku były trzy dworce - kolei państwowych, prywatnej łużyckiej i towarowy. Po obu nic już niemal nie zostało.

Na widok dworca w Lubsku miłośnicy kolei rozpływają się w zachwytach. A zaraz później chwytają się za głowę. Że można było do czegoś takiego dopuścić. Gdy przed laty znana firma produkująca miniaturowe kolejki szukała najbardziej charakterystycznego dworca dla tej części Europy, wyprodukowała replikę tego w Lubsku.

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska