Te sytuacje mogą zepsuć nam humor na wakacjach. Jak im zapobiegać i jak sobie z nimi radzić, gdy już nam się przytrafią?
Utrata telefonu
Gdy zgubimy telefon albo zostanie nam skradziony, należy natychmiast zastrzec kartę SIM, dzwoniąc do operatora (warto przed wyjazdem zapisać sobie w notesie jego numer), albo przez internet. Kradzież powinniśmy zgłosić na policji. Zaświadczenie z policji jest konieczne do zastrzeżenia numeru IMEIM. Można to zrobić tylko osobiście w salonie operatora. Do salonu będziemy musieli się też pofatygować po duplikat karty SIM i odblokowanie połączeń.
Gdy telefon wpadnie nam do wody, należy wyjąć kartę SIM, która raczej nie powinna zostać uszkodzona. Gdy po osuszeniu telefon nadal nie działa, pozostaje przełożenie karty do innego aparatu.
Utrata paszportu lub dowodu
Warto przed wyjazdem zrobić kserokopię dokumentów i nosić je przy sobie, a oryginalne dokumenty przechowywać najlepiej w hotelowym sejfie. Utratę paszportu lub dowodu należy zgłosić na policję, a potem z odpowiednim zaświadczeniem udać się najbliższego konsulatu. Tam dostaniemy tymczasowy paszport, który pozwoli nam wrócic do kraju. Jeżeli w danym kraju nie ma polskiego placówki dyplomatycznej, pomocy możemy szukać w konsulacie dowolnego państwa Unii Europejskiej.
Kradzież karty bankomatowej, pieniędzy
Najlepiej zabrać dwie karty i nie nosic ich razem. Warto też zabrać ze sobą trochę gotówki, może się zdarzyć, że kartą nie uda nam się w niektórych miejscach zapłacić. Utraconą kartę trzeba jak najszybciej zastrzec, dzwoniąc do banku, przez internetowy serwis transakcyjny lub korzystając ze wspólnego dla wszystkich banków numeru do zastrzegania kart +48 828 828 828. W sytuacji, gdy zostaniemy bez grosza możemy poprosić rodzinę lub przyjaciół o wysłanie pieniędzy na wskazany adres. W przypadku Western Union pieniądze można odebrać już w kilkanaście minut od ich nadania.