Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Traktuj biuro podróży jak pole minowe (mp3)

Czesław Gierlach
Zanim podpiszesz umowę z biurem podróży dokładnie ją przeanalizuj.
Zanim podpiszesz umowę z biurem podróży dokładnie ją przeanalizuj.
Pani W. nacięła się na ofercie biura podróży: prawie wszystko było nie tak... Teraz szuka możliwości uzyskania odszkodowania. I przestrzega innych.

Pani W. opowiada: miał być pokój z klimatyzacją - był bez, miał być blisko plaży - był daleko. Miało być kilka imprez bezpłatnych - okazały się płatne.

Przestrzega: biuro podróży traktujcie przed kupieniem wczasów jak pole minowe. Poruszajcie się po nim powoli, przyglądajcie się wszystkiemu, umowę czytajcie kilka razy, dopytujcie się w razie jakichkolwiek wątpliwości, a odpowiedzi najlepiej nagrywajcie. Z tym nagrywaniem to może przesada, ale teraz to modne i niekiedy może okazać się praktyczne. W każdym razie warto znać swoje prawa przed podróżą, bo to da ci spokój płynący z dobrego przygotowania do wyprawy, a w razie kłopotów oszczędzi sporo nerwów.

Wybór imprezy

Przy wyborze spośród ofert biura trzeba koniecznie zwrócić uwagę na:

.

  • hotel - gdzie jest usytuowany, co ci się w nim należy; uzyskane informacje sprawdź: pytaj znajomych, którzy już tam byli; szukaj w internecie; nawet zadzwoń do hotelu i wypytaj o najważniejsze sprawy. Nie ufaj hotelowym gwiazdkom - ich ilość nie zawsze oznacza ten sam standard usług.

    Zawarcie umowy

    Niby oczywiste, ale warto podkreślić: umowa musi być na piśmie. Jeśli biuro zwleka z jej podpisaniem, sugeruje wysłanie cię na wypoczynek bez tego dokumentu - zakończ kontakty z takim - za przeproszeniem - touroperatorem. Dobra umowa powinna zawierać m. in.:
  • nazwę biura (przepisy mówią: organizatora turystyki) i numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała;
  • miejsce pobytu lub trasę wycieczki;
  • czas trwania imprezy;
  • program: rodzaj, jakość (to ważne!) i terminy oferowanych usług, a więc rodzaj, charakter i kategorię transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu;
  • położenie, rodzaj i kategorię hotelu (pensjonatu, kwatery itp.) zgodnie z przepisami kraju pobytu (to ten haczyk, na który warto zwrócić uwagę) lub opis wyposażenia, w przypadku gdy wakacyjne miejsce naszego zamieszkania nie ma kategorii; liczbę i rodzaj posiłków;
  • cenę imprezy z wymienionymi wszelkimi koniecznymi należnościami, podatkami i opłatami jeżeli nie są one zawarte w cenie;
  • opis okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny;
  • rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela;
  • sposób zgłoszenia reklamacji usług wykonanych przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z terminem ich zgłoszenia.



    WYŻSZA CENA

    W zasadzie cena ustalona w umowie nie może być podwyższona. Organizator może ją podwyższyć tylko wtedy, jeżeli taką możliwość przewiduje umowa oraz udokumentuje (powinien klientowi przedstawić kalkulację): wzrost kosztów transportu albo wzrost kursów walut lub wzrost opłat urzędowych albo podatków czy opłat lotniskowych, załadunkowych lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych. Od 20. dnia przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona bez względu na okoliczności.

    KIEDY ZGŁOSIĆ REKLAMACJĘ?


    Niezwłocznie. Powinieneś zawiadomić wykonawcę usługi i organizatora o wadach imprezy. Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. Jeżeli jej nie załatwi, musi ją niezwłocznie przekazać organizatorowi turystyki. Organizator powinien odpowiedzieć ci pisemnie w ciągu 30 dni od zakończenia imprezy, a gdy zgłaszasz reklamację po jej zakończeniu - w ciągu 30 dni od złożenia reklamacji. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną. Organizator ma wtedy obowiązek załatwienia jej zgodnie z twoim żądaniem.

    PRZYDATNE ADRESY

    Federacja Konsumentów
  • 66-400 Gorzów Wlkp., ul. Jagiełły 5, tel. 0 95 722 32 28
    czynne: poniedziałek - 10.00-15.00, środa - 12.00-18.00, wtorek, czwartek i piątek - 9.00-15.00
  • 65-076 Zielona Góra, ul. Bohaterów Westerplatte 9, tel. 0 68 325 59 75
    czynne: poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek - 10.00-14.00, środa 13.30-18.00

    [email protected]




  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska