MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Naramowice utknął. Między Wilczakiem a Małymi Garbarami nie pojedziemy przed 2029? Poznań szacuje, że koszty będą ogromne

Szymon Paź
Szymon Paź
Szacowane koszty budowy II etapu Tramwaju na Naramowice spowodują, że trasa powstanie później niż pierwotnie planowano.
Szacowane koszty budowy II etapu Tramwaju na Naramowice spowodują, że trasa powstanie później niż pierwotnie planowano. Robert Wozniak
Jak informuje portal transport-publiczny.pl II etap Tramwaju na Naramowice w Poznaniu raczej nie powstanie w tej perspektywie unijnej. Choć Poznań ma zagwarantowane ponad 200 mln zł z programu Feniks, to zdecydowanie za mało. Miasto wciąż traktuje tę inwestycję jako priorytetową, ale...

Co dalej z Tramwajem na Naramowice?

Paweł Sowa pyta o II etap Tramwaju na Naramowice

18 marca radny poprzedniej kadencji rady miasta Paweł Sowa wystosował do miasta interpelację w sprawie budowy II etapu Tramwaju na Naramowice na odcinku Wilczak - Małe Garbary. Pytał, dlaczego miasto chce w pierwszej kolejności przebudować Most Chrobrego, a dopiero następnie zająć się budową ważnej trasy tramwajowej z centrum miasta do północnych dzielnic.

Wskazywał, że takie planowanie prac wydłuży problemy komunikacyjne w rejonie skrzyżowania Małych Garbar i Estkowskiego o kilka lat zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej oraz że naraża miasto na utratę finansowania budowy ze środków unijnych w tej perspektywie (prace należy zakończyć do końca 2029 r.)

Jaki jest plan inwestycji?

30 kwietnia w imieniu miasta odpowiedział wiceprezydent Mariusz Wiśniewski. Jaki jest obecnie plan budowy kluczowego odcinka Tramwaju na Naramowice?

  1. Od 2022 r. miasto posiada decyzję środowiskową - to kluczowy dokument pozwalający na przygotowania do budowy.

  2. Obecnie trwają prace nad programem funkcjonalno-użytecznym inwestycji.

  3. Miasto zdecydowało się odstąpić od preferowanego wcześniej trybu "projektuj i zbuduj", w którym wybrany wykonawca sam wpierw przygotowuje projekt, a następnie go wykonuje. Inwestycja ma być prowadzona "klasycznie" - wpierw ogłoszony zostanie przetarg na zaprojektowanie trasy, a następnie na jej budowę w oparciu o powstały wcześniej projekt. Pierwszy przetarg powinien zostać ogłoszony w 2025 r.

  4. Miasto liczy, że w międzyczasie możliwe będzie wzmocnienie skarpy ulicy Szelągowskiej, największego wyzwania technicznego na planowanej trasie, co pozwoli sprawniej wybudować później konieczną infrastrukturę. Prace nad wzmocnieniem skarpy miałyby odbyć się w latach 2027-2028.

Skąd zmiany w harmonogramie?

Oprócz skarpy szelągowskiej, której stan wzbudzał wątpliwości od początku rozmów o trasie tramwajowej na Naramowice, nowym problemem, z którym musi zmierzyć się urząd miasta jest brak odpowiednich funduszy na budowę. Jeszcze 5 lat temu szacowano je na ponad 300 mln złotych. W związku z tym Poznań wystarał się o dofinansowanie z programu Feniks (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027). Budowę poznańskiej trasy uznano za kluczową i przyznano dofinansowanie w wysokości około 220 mln zł.

W odpowiedzi na interpelację wiceprezydent Wiśniewski przedstawił aktualną szacowaną cenę prac - około 770 mln zł. 550 mln zł wkładu własnego to według miasta kwota, którą Poznań obecnie nie dysponuje. Stąd pomysł na rozbicie kosztów na poszczególne elementy. Jeszcze w tym roku miasto postara się zagwarantować środki na przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Następnie, jak można wnioskować z odpowiedzi, przeprowadzone zostaną prace nas wzmocnieniem skarpy szelągowskiej. W ostatnim etapie konieczne będzie wyłożenie środków na budowę trasy tramwajowej.

Co z 220 mln zł zabezpieczonymi na II etap Tramwaju na Naramowice? Jak podaje transport-publiczny.pl Poznań zapewne będzie chciał zakupić za nie nowe tramwaje. Chodzi o tak zwaną "opcję" w kontrakcie z Modertransem na dwukierunkowe tramwaje Gamma.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Turystyczna Wielkopolska: Powiat średzki

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski