Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tu czekają na Was dobre zarobki

oprac.red.
Zatrudnienie może znaleźć nawet 100 tys. kierowców
Zatrudnienie może znaleźć nawet 100 tys. kierowców 123rf
Atrakcyjne wynagrodzenie, stabilna praca i brak problemów z zatrudnieniem. Polski i lubuski rynek czeka na kierowców!

Polska jest liderem w transporcie drogowym w Unii Europejskiej, realizując 25 proc. przewozów. Branża w pełni wykorzystała otwarcie granic, a krajowi przewoźnicy dali się poznać jako solidni partnerzy w biznesie. To w dużej mierze zasługa doświadczonych kierowców samochodów ciężarowych. Pracodawcy potrafią ich docenić, oferując im stabilność zatrudnienia oraz atrakcyjne wynagrodzenie na poziomie 40006000 zł netto. Rynek pracy dla kierowców jest bardzo chłonny. Zatrudnienie w zawodzie byłoby w stanie znaleźć nawet 100 tys. osób. A zapotrzebowanie będzie systematycznie wzrastać, ponieważ prawie połowa ze wszystkich jeżdżących obecnie kierowców (w sumie w Polsce jest ich 700 tysięcy), ukończyła już 65. rok życia. Wielu niedługo przejdzie na emeryturę. Podjęcie pracy w zawodzie kierowcy wiąże się z koniecznością wykonania badań lekarskich i psychotechnicznych, zapisania się na kurs na prawo jazdy oraz zdania egzaminów – na kategorię C (na ciężarówkę), a później C+E (przyczepę). To wszystko nie gwarantuje jednak, że przyszły kierowca będzie miał wystarczające umiejętności do podjęcia pracy w zawodzie.

W większości szkół jazdy nie ma bowiem możliwości ćwiczenia techniki jazdy ciągnikiem siodłowym z naczepą. Świeżo upieczeni kierowcy mają więc trudności z bezpiecznym manewrowaniem zestawem, a nawet sprzęganiem ciągnika z naczepą bądź obsługą skrzyni z półbiegami. Z myślą o nich firmy z branży - Volvo Trucks, Renault Trucks, Wielton, Ergo Hestia oraz Michelin – uruchomiły drugą edycję programu „Profesjonalni kierowcy”. Posiadacze prawa jazdy kategorii C+E, którzy nie pracują jeszcze w zawodzie kierowcy, za pośrednictwem strony www.profesjonalnikierowcy.pl mogą przesłać zgłoszenie do programu i przejść bezpłatne szkolenia pod okiem najlepszych instruktorów. W prawie jazdy zawodowego kierowcy musi widnieć też „kod 95”, czyli wpis potwierdzający uzyskanie świadectwa kwalifikacji zawodowej i termin jego ważności.

– Jego uzyskanie wiąże się jednak z ogromnym wydatkiem i szczególnie dla młodych ludzi może być dużym ograniczeniem. Dlatego postanowiliśmy, w ramach naszej akcji, dofinansować kursy wymagane do uzyskania kwalifikacji zawodowej dla stu osób – mówi Michał Proc, dyrektor ds. Rozwiązań Biznesowych w Volvo Trucks Poland.

Szkolenia w ramach akcji „Profesjonalni kierowcy” obejmują zajęcia z zakresu przygotowania samochodu ciężarowego do drogi, zabezpieczenia ładunku i manewrowania 40-tonowym zestawem. Duży nacisk położono na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ jednym z celów organizatorów jest poprawa sytuacji na polskich drogach, jak również kształtowanie świadomości społecznej o gospodarczym znaczeniu usług transportowych – przypomnijmy, że generują aż 10 proc. PKB i przychody przekraczające 60 mld zł.

Wszyscy uczestnicy szkoleń otrzymają certyfikat „Profesjonalnego kierowcy”. Potwierdza on nabycie umiejętności i znacząco zwiększa szansę na znalezienie dobrej i stabilnej pracy. Trudno bowiem wymagać, by przedsiębiorcy chcieli powierzać kierowcom o zbyt małych umiejętnościach mienie o znacznej wartości, a takim jest zestaw złożony z ciężarówki (koszt od 70 tys. euro) i naczepy (od 28 tys. euro). – W ostatnich latach branża wydoroślała. Z firm jednoosobowych, rodzinnych, powstały spore przedsiębiorstwa, które łącznie operują jedną z największych flot na europejskich drogach.

Najbardziej popularne ciągniki mają silniki rozwijające 440-480 KM. Od pewnego czasu standardem stają się automatyczne skrzynie biegów. W kabinie są schowki, żaluzje termiczne, klimatyzacja i niezależne od silnika ogrzewanie, rozkładane stoły w blacie, lodówka i łóżko. Przewoźnicy mają problem jednak z zapewniłem dobrej jakości kierowców, dlatego program „Profesjonalni Kierowcy” to idealna szansa, by stać się atrakcyjnym pracownikiem i szybko znaleźć zatrudnienie. Po zakończeniu kursów dane uczestników trafią do specjalnej bazy, do której dostęp będą miały największe firmy transportowe i logistyczne w kraju – wyjaśnia Marcin Majak, Marketing Manager Volvo Group. Opinię na temat zajęć podzielają ich uczestnicy.

– To naprawdę bardzo wartościowe szkolenie. Dowiedziałem się kilku nowych rzeczy np. z zakresu ecodrivingu, czyli ekonomicznej jazdy ciężarówką – mówi Patryk Prążyński, jeden z uczestników programu. 26-latek zapewnia, że dzięki szkoleniu czuje się o wiele pewniej za kierownicą samochodu ciężarowego.

Nic nie wskazuje, by rozwój techniczny miał przyczynić się do zaniku zapotrzebowania na kierowców. Do wielu zakątków Europy ładunek można bowiem dostarczyć wyłącznie drogą kołową!

Czytaj też: Praca w Ryanair w Polsce. Potrzebne są załogi samolotów

Zobacz: Dobra sytuacja pracowników, potencjalnie stwarza problem dla Polski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska