Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

U „Szweda” budują terminal

Eugeniusz Kurzawa 68 324 88 54 [email protected]
W Chlastawie trwają prace ziemne przy budowie nowego terminalu Swedwoodu, na którym zaparkuje 160 tirów(fot. Mariusz Kapała)
W Chlastawie trwają prace ziemne przy budowie nowego terminalu Swedwoodu, na którym zaparkuje 160 tirów(fot. Mariusz Kapała)
Uregulowanie ruchu samochodów w pobliżu Swedwoodu to sprawa nagląca. Dziennie dojeżdża do zakładu i opuszcza go ok. 600 ciężarówek. Rano kolejka pojazdów rozciąga się na kilkaset metrów.

W Swedwoodzie zawsze coś się dzieje. Przedsiębiorstwo stawia na rozwój i to dosłownie widać na każdym kroku. Obecnie w Chlastawie, gdzie istnieje największy z trzech zakładów „trójkąta meblarskiego” (pozostałe są w Babimoście i Zbąszyniu), trwają prace na zewnątrz firmy, ale na własnym terenie. Tuż przy drodze wojewódzkiej nr 302 w kierunku Zbąszynia. To 300 - 400 metrów od biur i hal.

- Budujemy terminal na 160 tirów - wyjaśnia Jacek Kromski ze Swedwoodu. Potężny parking zajmie 2,5 ha. Na nim stanie budynek logistyki, gdzie kierowcy będą mogli wypocząć, wziąć prysznic, ponadto na terminalu pojawi się waga dla samochodów.

- To będzie wyglądało tak, że pojazd, który ma coś dla nas, wpierw wjeżdża na terminal - tłumaczy Wojciech Waligóra, dyrektor generalny firmy. - Tam zostanie sprawdzony czy nie cieknie mu olej, czy nie jest starszy niż 10 lat i jeśli lustracja wypadnie pozytywnie, będzie czekał na wjazd. A gdy już rozładuje to, co przywiózł wróci na parking. Słowem nie będzie utrudniał ruchu na drogach publicznych, czekając w kolejce, jak dotąd bywało.

Po co ta kosztowna inwestycja? Do Swedwoodu przyjeżdżają codziennie samochody osobowe pracowników, kontrahentów, gości, ale przede wszystkim setki ciężarówek. Warto wiedzieć, iż dziennie dojeżdża do zakładu i opuszcza go ok. 600 tirów. Wjeżdżając na ogrodzony teren zakładu wielkie pojazdy blokują w znacznej części ruch wewnętrzny. Dlatego zdecydowano, żeby ciężarówki, zwłaszcza te największe, którymi trudno manewrować, nie pozostawały niepotrzebnie w obrębie przedsiębiorstwa. Po rozładunku powinny szybko opuścić granice zakładu. Zatem oczekiwanie na wjazd do firmy w celu rozładunku, jak też odpoczynek po nim, a przed dalszą podróżą, będą się odbywały na terminalu.

Poza tym terminal ma rozwiązać problemy transportu publicznego i osobowego w miejscu, gdzie ulokował się Swedwood, czyli przy skrzyżowaniu drogi powiatowej i wojewódzkiej. Codzienna kolejka tirów oczekujących na szosie nr 302 (bo nie ma na to innego miejsca) utrudnia normalny ruch innym użytkownikom drogi. Rano kolejka ciężarówek rozciąga się nawet na kilkaset metrów, aż po willę „Cztery Pory Roku” w Chlastawie. Nie dziw, że osobom zatrudnionym w Swedwoodzie, jak i innym kierowcom trudno tu manewrować, żeby dotrzeć na czas do pracy.

Terminal jest też budowany w korelacji z przyszłą obwodnicą Zbąszynka. Pierwsza jej część długości 2,3 km - od cmentarza komunalnego do skrzyżowania z drogą powiatową do Dąbrówki Wlkp. - jest już czynna. W planie na rok 2013 jest druga część obwodnicy, od cmentarza do skrzyżowania z drogą nr 302, długa na 1,7 km.

- Drogi wojewódzkie szykują remont odcinka drogi 302 z Chlastawy do granicy z woj. wielkopolskim oraz budowę ronda w miejscu, gdzie zacznie się druga część naszej obwodnicy - tłumaczy burmistrz Wiesław Czyczerski. - Partycypujemy w kosztach projektu ronda, bo mamy w tym interes. Lepsze drogi oznaczają rozwój Swedwoodu, a to znaczy, że ludzie znajdą pracę.

W niedalekiej przyszłości (prawdopodobnie w 2013 r., gdy będzie gotowa obwodnica) tiry do zakładu zakręcą na wspomnianym nowym rondzie, wpadną na nową obwodnicę i po kilkudziesięciu metrach będą miały wjazd na terminal. Z terminalu zaś do przedsiębiorstwa będą podążały nowym odcinkiem drogi, która wprawdzie jeszcze nie została zbudowana, ale powstanie w ciągu dwóch najbliższych miesięcy. - Terminal i dojazd z niego do zakładu będą gotowe już w czerwcu - deklaruje W. Waligóra.

Gdy gmina zbuduje rzeczoną obwodnicę, Swedwood zamierza przejąć biegnącą wzdłuż zakładu drogę powiatową i uczynić z niej trasę wewnętrzną.

Nieco o Swedwoodzie

* W 1991 r. szwedzka firma IKEA tworzy grupę Swedwood, produkującą dla niej meble. Obecnie Swedwood istnieje na Węgrzech, Litwie, Łotwie, w Polsce, Rosji, Słowacji, Szwecji, USA.

* W sierpniu 1999 r. wbito pierwszy szpadel w grunt pod budowę obecnego zakładu w Chlastawie pod Zbąszynkiem. Roczna wartość sprzedaży oddziału West Swedwoodu (Babimost, Chlastawa, Zbąszyń) to ok. 1,8 mld zł.

* W oddziale Swedwood West pracuje 2.950 osób, z czego w Babimoście 720, w Chlastawie 2.100, zaś w Zbąszyniu 130.

* Codzienne do Swedwoodu przyjeżdża 600 ciężarówek i tyleż samo wyjeżdża.

Zatrudnienie u Szweda

* Mężczyźni - 77 proc., kobiet 23 proc. Wykształcenie wyższe ma 5 proc. pracowników, średnie 36 proc., zawodowe 47 proc., podstawowe 12 proc. Najwięcej, bo 70 proc. pracuje w zakładzie w Chlastawie, 26 proc. w Babimoście, 4 proc. w Zbąszyniu.

* Skąd pochodzą pracownicy? Najwięcej, bo 956 (co stanowi 32 proc.) ze Zbąszynia, zaś ze Zbąszynka 661 (22 proc.), z Babimostu 563 (19 proc.), z Siedlca 282 (10 proc.), Trzciela 86 (3 proc.). Jeśli dodamy Kargowę 34 (1 proc.), to okazuje się, iż aż 87 proc. zatrudnionych bierze się z sześciu gmin Regionu Kozła!

Czytaj też: Swedwood filarem gospodarki

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska