Uczeń zawsze zaczyna dzień od śniadania. Zdrowa dieta u dzieci i młodzieży jest niezwykle ważna, dlaczego?

(red.)
W szkole każde dziecko powinno zjeść drugie śniadanie - smaczne i pożywne. Warto pamiętać o owocach i orzechach.
W szkole każde dziecko powinno zjeść drugie śniadanie - smaczne i pożywne. Warto pamiętać o owocach i orzechach.
Dobrej jakości produkty i prawidłowo zbilansowane posiłki spożywane co około trzy godziny - te zasady dotyczą nie tylko dorosłych, ale również najmłodszych. Zdrowa dieta u dzieci i młodzieży to klucz do sukcesu, by zapewnić im prawidłowy rozwój - zarówno fizyczny, jak i intelektualny.

Procesy zachodzące w młodym organizmie wymagają stałego, systematycznego zaopatrzenia w niezbędne składniki pokarmowe. Ich niedobór może prowadzić do niedokrwistości, osłabienia organizmu, złej koncentracji, braku podzielności uwagi, zaburzonych procesów zapamiętywania, gorszej pracy mózgu i - co za tym idzie - zmniejszenia odporności i częstych infekcji. Dziecko może być w szkole apatyczne, niechętne do podejmowania jakiegokolwiek wysiłku - fizycznego i intelektualnego.
- Dlatego obok pierwszego pożywnego śniadania, które uczeń obowiązkowo zjada w domu, tak ważne jest spakowanie do plecaka zdrowych i bogatych w składniki odżywcze produktów. Uczniowie, którzy nie jedzą drugiego śniadania w szkole, mogą mieć gorsze wyniki w nauce, częściej skarżyć się na bóle głowy, złe samopoczucie i rozdrażnienie - mówi Maria Fall-Ławryniuk, dietetyk i terapeuta ruchowy.

Na stole i w plecaku

Staraj się podawać dzieciom warzywa do posiłków głównych i owoce do pozostałych według zasady: 3 razy warzywo i 2 razy owoc w ciągu dnia.

Przygotowuj dziecku kanapki na bazie pieczywa pełnoziarnistego, graham, orkiszowego, z amarantusem. Zadbaj, aby w menu pojawiły się płatki wielozbożowe, muesli, kasze, ryż, makarony pełnoziarniste, ziarna słonecznika, dyni, różne orzechy i suszone owoce: żurawina, morele, śliwki, figi, daktyle… Na ogół dzieci ich nie jedzą, ponieważ ich nie znają!

W diecie niezbędne są ryby, zwłaszcza morskie o dużej zawartości wartościowego tłuszczu, przygotowywane w piecu, folii, na grillu lub na parze.

Podawaj dziecku wyłącznie chude mięsa lub produkty mięsne o obniżonej zawartości tłuszczu, a z drobiu przed podaniem usuwaj skórę. Staraj się nie proponować parówek, ponieważ są produktami wysokoenergetycznymi i bardzo tłustymi, a ponadto zawierają znikome ilości białka.

Ograniczaj sól i cukier - w wielu produktach spożywczych - np. wędlinach, konserwach, żółtych serach, produktach instant, paluszkach, chipsach - występują ich bardzo duże ilości, dlatego podczas zakupów tak istotne jest czytanie etykiet na produktach spożywczych.

Serwuj dzieciom zdrowe napoje: wodę mineralną niegazowaną, herbaty owocowe, herbaty z kopru włoskiego, rumiankowe, ze świeżej mięty, soki owocowe i warzywne samodzielnie wyciskane.

Zdrowe nawyki żywieniowe to podstawa

Według Instytutu Żywności i Żywienia całodzienne menu dla dzieci i młodzieży powinno dostarczać - w zależności od wieku, masy ciała i aktywności fizycznej 1400-4000 kcal.

- By zachęcić dzieci do jedzenia zdrowych dań, warto by były one kolorowe i atrakcyjnie podane - podpowiada Paulina Jabłonka, specjalista dietetyk. - W wieku 4-17 lat można jeść właściwie wszystko, co zdrowe i zalecane dla osób dorosłych. Jedyną różnicą jest ilość i odpowiedni podział składników, takich jak białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i minerały w poszczególnych posiłkach.

Zobacz również: Jak odżywiać się zdrowo i z głową?

Źródło:Dzień Dobry TVN

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

V
Viola
12 września, 11:22, weronika:

Nie wiem, dla mnie temat jest oczywisty. Dziecka od początku trzeba uczyć zdrowych nawyków. To wszystko ma potem swoje odbicie w przyszłości, więc trzeba pomyśleć już teraz. Ja sama zdecydowałam się na catering Smakuś, to świetna opcja dla zapracowanych rodziców, jeśli chcemy mieć pewność, że nasze dziecko je to co dla niego dobre

Również korzystamy z mężem z cateringu Smakusia i jesteśmy bardzo zadowoleni. Dziecko powinno odżywiać się zdrowo, zjadać pełnowartościowe posiłki. A o to nie musimy się martwić, mając catering Smakusia

w
weronika
Nie wiem, dla mnie temat jest oczywisty. Dziecka od początku trzeba uczyć zdrowych nawyków. To wszystko ma potem swoje odbicie w przyszłości, więc trzeba pomyśleć już teraz. Ja sama zdecydowałam się na catering Smakuś, to świetna opcja dla zapracowanych rodziców, jeśli chcemy mieć pewność, że nasze dziecko je to co dla niego dobre
Dodaj ogłoszenie