Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry za wprowadzenie dodatkowych płatności bez zgody klientów

Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
Jednemu z dostawców telewizji kablowej i dostępu do internetu zarzuca się aktywowanie płatnej usługi dodatkowej bez zgody klientów
Jednemu z dostawców telewizji kablowej i dostępu do internetu zarzuca się aktywowanie płatnej usługi dodatkowej bez zgody klientów Wojciech Matusik
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wobec spółki Vectra. Zarzuca firmie, że aktywowała płatną usługę dodatkową bez zgody klientów. "Ta zgoda musi być jasna i wyraźna, a konsument musi mieć możliwość rezygnacji z usługi, której nie potrzebuje" - powiedział prezes UOKiK.

Vectra świadczy usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu. Zarzuty UOKiK dotyczą usługi dodatkowej "Bezpieczny internet". Przed 11 maja 2020 roku Vectra automatycznie uruchamiała tę usługę, nie pytając konsumentów o zgodę. Na początku usługa była bezpłatna, potem - jeśli konsument z niej nie zrezygnował - kosztowała 6 złotych 90 groszy miesięcznie.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w swoim postanowieniu przypomniał, że przedsiębiorca musi uzyskać zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność najpóźniej w chwili zawierania umowy. "Ta zgoda musi być jasna i wyraźna, a konsument musi mieć możliwość rezygnacji z usługi, której nie potrzebuje" - stwierdził. Tymczasem Vectra jedynie informowała klientów o usłudze "Bezpieczny Internet" i pozwalała im z niej zrezygnować, nie pytała jednak, czy konsumenci są tą usługą w ogóle zainteresowani.

W maju 2020 roku Vectra zmieniła zasady dotyczące usługi "Bezpieczny Internet" i od tego czasu uruchamia ją jedynie za zgodą konsumentów. Spółka wciąż jednak może pobierać opłatę za umowy zawarte wcześniej. Prezes Chróstny poinformował Vectrę, że powinna usunąć skutki naruszenia i wynagrodzić konsumentom poniesione straty. W jego ocenie propozycje przedstawiane przez spółkę nie są wystarczające, dlatego wszczął postępowanie, które może zakończyć się zobowiązaniem Vectry do wypłaty rekompensat albo nałożeniem na nią kary w wysokości do 10 procent rocznego obrotu.

Vectra to nie pierwszy przedsiębiorca z branży telekomunikacyjnej, który może odpowiedzieć za pobieranie od konsumentów płatności za usługi dodatkowe aktywowane bez ich wyraźnej zgody. W ostatnich miesiącach w podobnych sprawach UOKiK nakazał spółce Netia, sieci Play oraz Orange Polska wypłacić rekompensaty poszkodowanym konsumentom.

Źródło: Polskie Radio 24

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK wszczął postępowanie wobec Vectry za wprowadzenie dodatkowych płatności bez zgody klientów - Portal i.pl

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska