Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Urlop bez rowerów. To niemożliwe. Pakujemy je do samochodu

Michał Franczak
Klienci coraz częściej decydują się na bagażniki na hak lub tylną klapę samochodu – mówi Grzegorz Kutnik, sprzedawca
Klienci coraz częściej decydują się na bagażniki na hak lub tylną klapę samochodu – mówi Grzegorz Kutnik, sprzedawca Fot. Michał Franczak
Najlepiej, by bagażnik rowerowy nie hałasował podczas jazdy, nie wystawał poza obręb auta i był łatwy w montażu.

Wybierasz się na wakacje samochodem i chcesz zabrać ze sobą rower? Warto zainwestować w dobry bagażnik.

Najpopularniejsze są obecnie trzy rozwiązania: bagażniki dachowe, montowane na haku oraz na tylnej klapie bagażnika. Właściciele SUV-ów i terenówek mogą sprawić sobie też bagażnik montowany na kole zapasowym.

Niezbędne wyposażenie

Żeby zamontować bagażnik rowerowy na dachu, auto musi mieć relingi albo bagażnik bazowy - belki, do których montuje się uchwyty na rowery lub boksy. Ich cena zaczyna się od 120 zł, ale może też osiągnąć pułap 700 zł.

Na to, ile wydamy na bagażnik dachowy mają wpływ trzy czynniki: rodzaj samochodu, materiał z jakiego są zrobione belki oraz marka producenta bagażnika. Najdroższe są opływowe, lekkie belki aluminiowe.

Na duży wydatek mogą nastawić się właściciele aut trzydrzwiowych - bagażnik dachowy montowany na takim samochodzie potrzebuje jeszcze dodatkowego systemu 3D, co zwiększa jego koszt. Jeżeli mamy już bagażnik dachowy, potrzebujemy jedynie uchwytów rowerowych. Kosztują one od 30 do 350 zł za sztukę. Mocują one rower za pomocą szczęk, trzymających ramę i pasków zębatych, zabezpieczających koła.

Za samochodem

Coraz bardziej popularne stają się bagażniki na hak lub tylną klapę samochodu. Ich największą zaletą jest to, że podczas jazdy rowery nie wystają poza obręb auta. Dzięki temu nie zwiększa się zużycie paliwa, jazda jest przyjemniejsza, a samochód mniej jest podatny na boczny wiatr.

Mamy dwa rodzaje bagażników na hak. Pierwsze to platformowe, na których stawiamy rowery. Zalety: rowery się nie dotykają, nie ma ryzyka zdarcia lakieru z ramy. Wady: taki bagażnik zajmuje więcej miejsca za samochodem.

Są też bagażniki, na których rowery są zawieszane, dotykają do siebie, zatem trzeba zabezpieczyć ramę gąbką. Prosty bagażnik na hak, z uchwytami, na których mogą wisieć trzy rowery kosztuje 500 zł. Jego główną zaletą są małe wymiary i możliwość składania. Taki złożony na płasko uchwyt możemy bez problemu przewozić w bagażniku samochodu. Droższe bagażniki (powyżej 1 tys. zł) są wyposażone w belkę ze światłami tylnymi i złącze elektryczne. Mają większą ładowność i mogą przewozić rowery o różnej wielkości i różnych rozmiarach opon.

Jak wybierać?

Bagażnika na rower nie należy kupować na odległość. Warto sprawdzić sposób jego mocowania na aucie podczas zakupu, bo systemów jest wiele i nie każdy będzie pasował do naszego samochodu.

Przed zakupem sprawdź też, czy bagażnik jest przystosowany do przewozu Twojego roweru. Bicykl z dużą ramą lub nietypowym rozmiarem opon może być niemożliwy do zamontowania na niektórych bagażnikach. Dachowy bagażnik rowerowy powoduje zwiększenie oporu powietrza podczas jazdy, a co za tym idzie, pasażerowie auta narażeni są na większy niż zwykle hałas. Przy wielogodzinnej jeździe może dać się on we znaki, dlatego warto zapytać o ciche konstrukcje.
Obecnie produkowane bagażniki są w zdecydowanej większości łatwe w montażu i demontażu. Warto rozejrzeć się za konstrukcją, która ma zabezpieczenia antykradzieżowe, chroniące zarówno rowery, jak i sam bagażnik.

Na dach lub na hak - WWW.poranny.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska