Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uszkodzenie kanapy

(gm)
Na pytanie Czytelniczki "Gazety Lubuskiej" odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.
Na pytanie Czytelniczki "Gazety Lubuskiej" odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.
Czy ten, kto zniszczył kanapę przy jej czyszczeniu odpowiada za szkodę? Na pytanie Czytelniczki "Gazety Lubuskiej" odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.

* Zamówiłam do domu usługę polegającą na czyszczeniu kanap i dywanów. W trakcie wykonywania usługi, przez nieostrożność wykonującego ją pracownika doszło do rozdarcia obicia kanapy. Zażądałam rekompensaty finansowej. Usługodawca się nie zgodził. Stwierdził, że nie sfinansuje nowego obicia kanapy, bo byłby "stratny na tym interesie". Zaproponował jedynie malutki rabat. Co robić?

- Jeśli odpowiedzialność za spowodowanie szkody ponosi usługodawca, ma pani absolutne prawo domagania się naprawienia szkody. Wysokość szkody może być zupełnie niezależna od wartości usługi, a obowiązek naprawienia tej szkody nie jest związany z prawem do reklamacji. Jest okolicznością o całkowicie odrębnym charakterze. Z pani punktu widzenia obojętne jest, czy usługodawca "będzie stratny na interesie". Jest to wyłącznie jego zmartwienie. Powinien był bowiem wykonywać usługę z należytą starannością. Zgodnie z treścią art. 471 Kodeksu cywilnego, "dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi".

Wysokość szkody jest równoważna wysokości uszczerbku finansowego, który musi pani ponieść, by szkodę wyeliminować. Jeśli konieczna dla takiego efektu jest wymiana całego materiału obiciowego, to jego koszt obciąża sprawcę szkody. Działaniem, które powinna pani podjąć najpierw, jest skierowanie pisemnego żądania do usługodawcy, opiewającego na odpowiednią kwotę. Kwota musi być uzasadniona, najlepiej, by wynikała z wyliczenia dokonanego przez kompetentną osobę (np. tapicera, który dokonywałby ewentualnej naprawy). W razie braku porozumienia konieczne będzie skierowanie pozwu do sądu albo zwrócenie się do inspekcji handlowej o przeprowadzenie mediacji - informacje pod nr tel. 68 322 18 32.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska