Dodatkowo, po nagłośnieniu przez media sprawy braków masła nastąpiło gwałtowne przyspieszenie zakupów masła, konsumenci zaczęli wręcz robić zapasy. Według raportu Nielsen'a, trudności w zaopatrzeniu występują częściej w supermarketach niż w hipermarketach, obejmują natomiast wszystkie największe sieci handlowe. Ocenia się, że zapasy magazynowe masła największych francuskich marek handlowych spadły o 21%.
Okazuje się, że sieci zostały zaskoczone przez gwałtowne zwiększenie popytu, który, wg raportu Nielsena'a w październiku br. wzrósł o 19% ilościowo i o 37% wartościowo w porównaniu z październikiem 2016 r. Braki mają zróżnicowany charakter, w zależności od marki i typu masła: najszybciej wystąpiły w segmencie masła ekologicznego, a najmniej kryzys dotknął marki
własne sieci handlowych. Jednocześnie nastąpił efekt zwiększenia popytu na margaryny, które na przestrzeni roku wykazywały spadki sprzedaży.
Wzrost sprzedaży margaryn osiągnął +15% w wolumenie, obroty w tym segmencie wzrosły o +12%.
Sytuacja na rynku europejskim sprzyja wzrostowi eksportu polskiego masła. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w pierwszych ośmiu miesiącach 2017 r. wolumen eksportu masła i pozostałych tłuszczów mlecznych z Polski wyniósł 38,7 tys. t i był o 16,9% większy niż w analogicznym okresie przed rokiem. Eksport masła i pozostałych tłuszczów mlecznych do Holandii zwiększył się o 137% do 7,5 tys. t, a do Francji wzrósł o 120% do 3,2 tys. t.
Należy zauważyć, że tylko w sierpniu br. z Polski sprzedano 7,5 tys. t masła i pozostałych tłuszczów mlecznych, czyli aż o 121% więcej niż w sierpniu 2016 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?