W saunie hartujemy ciało, gubimy kalorie

(BAN)Zaktualizowano 
Sauna świetnie relaksuje, ale ma też wiele zalet zdrowotnych
Sauna świetnie relaksuje, ale ma też wiele zalet zdrowotnych fot. DiGiTouch
Wynalezienie sauny przypisujemy Finom. Mają doświadczenie dwóch tysięcy lat.

Ciepłe powietrze ma zbawienny wpływ na nasze ciało i organizm. Oczyszcza z produktów przemiany materii i toksyn, poprawia kondycję psychiczną, uelastycznia i wygładza skórę.

To Finowie połączyli dwie techniki stosowane obecnie w saunach: saunę parową (gorąca para) i suchą (gorące powietrze.).

Sauna sucha
(fińska, szwedzka)

W jej komorze panuje temperatura od 60 do 120 stopni C, a wilgotność jest w zakresie 5 - 20 procent, czyli generalnie kąpiel odbywa się w suchym powietrzu. Przy stosowaniu pieca z parownikiem, bądź przy częstym polewaniu kamieni wodą wilgotność możemy zwiększyć nawet do 50 procent.

Sauna parowa
(łaźnia parowa, turecka)

To kąpiel w powietrzu o wilgotności rzędu 80 - 100 procent przy temperaturze od 40 do 50 stopni C. Technologia budowy takiej sauny jest zdecydowania różna od tradycyjnej, fińskiej. Ściany w kabinach murowanych muszą być okryte okładziną z płytek ceramicznych lub kamiennych, natomiast kabiny wolnostojące wytworzone są z wysokiej jakości tworzywa sztucznego, hartowanego szkła lub aluminium.

Sauna ruska (łaźnia sucha szafkowa, tzw. beczka)

Budową przypomina szafkę, beczkę, gdzie powietrze jest ogrzewane do temperatury 60 - 80 stopni C. Czas zabiegu to ok. 15 - 20 min. Różni się od sauny fińskiej tym, że osoba nagrzewa się od szyi w dół. Jednak obecnie coraz częściej sauna ruska kojarzy się z drewnianym pomieszczeniem - sauną fińską, w której występuje wysoka wilgotność.

Sauna Infrared (kabina na podczerwień)

Jest to sauna bez pary i z niską temperatura powietrza ( 40 - 65 stopni C). Ma niezwykłe działanie, dzięki zastosowaniu, jako źródła ciepła, promienników podczerwieni. Emitowane przez nie ciepło wnika bezpośrednio w głąb ciała (do 4 cm).

Taki głęboki "masaż termiczny" skóry i mięśni powoduje szereg bardzo pożądanych efektów w naszej fizjologii np. walka z cellulitem, regeneracja powysiłkowa itp. System powoduje, że organizm wydala nie tylko wodę, jak to było dotychczas, ale także tłuszcz ( 20 procent), cholesterol, metale ciężkie, kwasy i związki toksyczne. W czasie jednego 30 - minutowego seansu organizm spala do 600 - 800 kalorii.

Sauna chłopska

Jest to kąpiel w ziołowych oparach, w łagodnym, wilgotnym powietrzu, którego temperatura stopniowo wzrasta. Za pomocą specjalnego pieca - zioła, gałązki drzew iglastych i szyszki jodłowe są naparowane i rozprzestrzeniają w pomieszczeniu ciepło i przyjemny zapach przy temperaturze około 50 stopni C.

Sauna z parownikiem

Jest to sauna fińska, w której utrzymywana jest temperatura na poziomie 70-90 stopni C przy wilgotności rzędu 25-40 procent.

Specjaliści radzą

Arleta Bąblińska, pracownica Biosportu

  • W co należy się ubrać? Najlepiej być nago i owinąć ciało dużym ręcznikiem, a na nogach mieć klapki. Strój kąpielowy nie jest wskazany, bo guma pod wpływem temperatury topi się i szkoda niszczyć stroju. Poza tym nago będzie najwygodniej. Należy również ściągnąć wszelkie ozdoby, typu kolczyki, czy pierścionki, bo metal przyciąga ciepło i można się poparzyć.
  • Smarujemy kremem ciało? Ani przed, ani po seansie nie robimy tego.
  • Jak zachować się w saunie? Przed zabiegiem bierzemy prysznic i myjemy ciało. Potem wycieramy je dokładnie ręcznikiem. W saunie fińskiej zaleca się seans 30 minutowy, ale po każdych 10 minutach należy wyjść, wziąć zimny prysznic i odpocząć. W saunie na podczerwień, przerwy nie są konieczne. Kiedy skończymy zabieg, zawsze bierzemy zimny prysznic i myjemy ciało.
  • Jak często powinniśmy pić? Pijemy niegazowaną wodę podczas przerw i po całkowitym wyjściu z sauny.

    Krzysztof Radkiewicz, lekarz rodzinny

  • Wskazania korzystania z sauny
    - pielęgnacja ciała, relaks, niektóre choroby skóry np. trądzik, choroby reumatyczne, zaburzenia przemiany materii, zwiększenie wydolności organizmu, przewlekłe schorzenia kości, łagodne nadciśnienie tętnicze, stany pourazowe narządu ruchu, przewlekłe stany zapalne narządów rodnych.

  • Przeciwwskazania:
    Nie korzystajmy z zabiegu bez konsultacji, gdy cierpimy na :
    - choroby serca (niewydolność krążenia), niewydolność żylną (np. żylaki), pękające naczynka krwionośne, epilepsję, choroby skóry o przebiegu ropnym, gruźlicę, nowotwór, choroby nerek, wątroby oraz niedokrwistość, jaskrę, klaustrofobię, astmę (w okresie niewydolności układu oddechowego). Sauna nie jest również wskazana dla kobiet podczas menstruacji, bardziej za względów higienicznych jak zdrowotnych oraz dla ciężarnych.
  • polecane: Dzwonią do Ciebie te numery? Nie odbieraj!

    Wideo

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
    Dodaj ogłoszenie

    Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

    To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

    Dziękujemy za Twoje wsparcie!

    Jasne, chcę odblokować
    Przycisk nie działa ?
    1.
    W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
    krok 1
    2.
    Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
    krok 2
    3.
    Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
    krok 3