W tym roku z Nowej Soli "zniknie" ponad 70 ton azbestu

Redakcja
W tym roku z Nowej Soli "zniknie" ponad 70 ton azbestu
W tym roku z Nowej Soli "zniknie" ponad 70 ton azbestu Polska Press Grupa
Miasto rozstrzygnęło już przetarg na usunięcie azbestu, trującej substancji, zaliczanej do najgroźniejszych zanieczyszczeń na Ziemi.

- Łącznie do usunięcia mamy blisko 70 ton, a koszt całej operacji to z kolei ok. 35 tys. zł brutto - informuje Joanna Kaproń z nowosolskiego magistratu.
Pod koniec marca miasto rozstrzygnęło ostatecznie przetarg, który wyłonił wykonawcę zadania, którego celem jest usunięcie niebezpiecznego dla zdrowia azbestu (jego włókna, w przypadku dostania się do naszych płuc, mogą przyczynić się do wielu bardzo groźnych chorób).

- W sumie wpłynęło do nas osiem ofert, wygrała firma Eko 24 z Dębna, która zaproponowała najmniejszą cenę. A cena stanowiła 100 proc. kryterium odnośnie wyboru oferty - mówi pracownica urzędu miasta. Jak się dowiedzieliśmy, wywóz i zabezpieczenie jednej tony kosztować będzie ok. 400 zł.
Przypomnijmy: już kilka miesięcy temu właściciele nowosolskich posesji (zarówno osoby prywatne jak i firmy) mogli zgłosić do magistratu specjalny wniosek z prośbą o usunięcie azbestu. Teraz miasto, dzięki otrzymanej dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, sfinansuje zarówno demontaż, odbiór jak i zabezpieczenie wspomnianego niebezpiecznego pokrycia różnych budynków. To pierwsza tego typu akcja w Nowej Soli, jednak, jak zaznaczają pracownicy magistratu, planowane są także kolejne edycje.

- W tym roku wpłynęły do nas od nowosolan w sumie 24 wnioski. Całość prac powinna być zakończona do 30 czerwca, choć sama firma zadeklarowała nam, że być może uda się to zrobić nawet wcześniej - mówi nam J. Kaproń. Jak dodaje, kolejny nabór rozpocznie się na przełomie listopada i grudnia. - Generalnie w naszym mieście nie ma aż tak dużo azbestu, w porównaniu z innymi, jednak kolejna tego typu akcja z pewnością będzie - komentuje pracownik urzędu miasta.

Ile potrzeba edycji, aby zakończyć całą procedurę? - To już zależy od samych chętnych - mówi J. Kaproń. Trzeba bowiem pamiętać, że miasto finansuje demontaż, odbiór, transport i zabezpieczenie azbestu, jednak nowe pokrycie dachowe trzeba już wykonać we własnym zakresie i na własny koszt.
Warto tu też przy okazji przypomnieć, że zgodnie z ministerialnym zarządzeniem, wydanym blisko 10 lat temu, wszystkie obiekty, na których znajduje się azbest, muszą być z niego oczyszczone najpóźniej do roku 2032. Według obliczeń przeprowadzonych jeszcze w ubiegłym roku, w Nowej Soli jest to (na dziś) około 141 budynków gospodarczych, garaży, domów czy innych obiektów, które pokryte są niebezpiecznym azbestem.

Kto więc nie zdążył w tym roku, może spróbować już niedługo. Dodatkowe informacje można uzyskać również w urzędzie pod numerem telefonu: 68 459 03 39.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie