W. Tyszkiewicz: Chcąc się rozwijać, nie uciekniemy od współpracy nauki z biznesem

Aleksandra BulaczekMichał Korn
Od lewej: Monika Tomczyk - Media Dizajn, Tomasz Łogutko - e-System24, Michał Doligalski - PTI KZG, Wadim Tyszkiewicz - prezydent Nowej Soli, Jacek Paczkowski - Patents Factory Ltd., Jarosław Nieradka - OPZL Michał Korn
Czwartek (17 listopada) w Zielonej Górze upłynął m.in. pod znakiem drugiej części pierwszewgo Forum Przemysłów Kreatywnych, zorganizowanego przez Wydział Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Fundację Centrum Przemysłów Kreatywnych. Uczestnicy dyskutowali o sposobach promocji firm, a także starali się odpowiedzieć na pytanie, czy biznes może funkcjonować bez nauki?

Podczas drugiego dnia Forum nie zabrakło prawdziwej burzy mózgów! Wszystko za sprawą trzech paneli dyskusyjnych, w których udział wzięli przedstawiciele firm mający na swoim koncie liczne sukcesy.

J. Paczkowski: Jeżeli naukowiec ma świetny pomysł, musi mieć wsparcie wśród innych.

- To, że znalazłem się w tym miejscu, podczas Forum Przedsiębiorstw Kreatywnych, jest wynikiem fascynacji, podążania za pasją. Dziś mogę zaprezentować systemy, które mogą konkurować ze światowymi potęgami jeśli chodzi o kwestie oprogramowania dla geodezji. Jest to tym samym duży plus dla Zielonej Góry, że możemy pochwalić się swoimi pomysłami, wynalazkami... - wyjaśnia Marek Kupaj, założyciel SkyRaster Inżynieria Oprogramowania. - A czy łatwo jest łączyć naukę z biznesem? Dzięki odpowiedniemu podejściu nauki i temu, że na uniwersytecie są zasoby, są sfery, w których z powodzeniem można się rozwijać, realizować, doszedłem do momentu, w którym już samodzielnie mogłem wystartować i wdrożyć swoje pomysły w przemysł.

W. Tyszkiewicz: Współpraca jest coraz lepsza, bo współdziałamy z Uniwersytetem Zielonogórskim i naukowcami, ale to jest ciągle za mało.

Bardzo istotnym tematem wzbudzającym niemałe emocje, był ten poruszony w trakcie trwania drugiego panelu dyskusyjnego, podczas którego prelegenci starali się udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące współpracy nauki i biznesu. Zastanawiali się, czy możliwy jest scenariusz, w którym biznes funkcjonuje bez nauki? – Oczywiście, ta współpraca powinna być i nawet jest coraz lepsza, ale jeszcze wiele w tym segmencie brakuje… W Nowej Soli udało się ten cel osiągnąć, dzięki temu, że odważyliśmy się na stworzenie Parku Naukowo Technologicznego - mówił prezydent Nowej Soli, Wadim Tyszkiewicz. - Niegdyś się z nas śmiali, że budujemy taki obiekt w niewielkim mieście, a dzisiaj jest to moja duma będąca przykładem dla całej Polski. Jak już mówiłem, ta współpraca jest coraz lepsza, bo współdziałamy z Uniwersytetem Zielonogórskim i naukowcami, ale to jest ciągle za mało.

Wadim Tyszkiewicz zaznaczył również, że niezwykle ważną rolę w kwestii kooperacji nauki z biznesem odgrywa przemysł, który musi chcieć i być otwarty na tego typu projekty angażujące rozmaite dziedziny nauki. - Jeżeli chcemy się rozwijać, to nie uciekniemy od współpracy nauki z biznesem - podkreślił.

Z kolei Jacek Paczkowski z Patents Factory Ltd. wyraźnie zaznaczył, że taka współpraca jest możliwa, jednak musi wynikać z chęci dwóch stron. - Jeżeli naukowiec ma świetny pomysł, musi mieć wsparcie wśród innych. Taki człowiek może być fantastyczny w konkretnej dziedzinie, ale może mieć problem na szczeblu zarządzania grupą ludzi, czy organizacją przedsiębiorstwa. Ludzie z zarządzania już na etapie, kiedy są studentami, powinni współpracować z innymi studentami z innych wydziałów. To się przyda w przyszłości, bowiem taki człowiek będzie wówczas miał już pewne rozeznanie i będzie wiedział do kogo ewentualnie się zwrócić o pomoc odnośnie zaprojektowania czegoś czy zarządzania firmą - zaznaczył J. Paczkowski.

B. Benewiat: W marketingu, reklamie wykorzystujemy różne narzędzia. Może być to Facebook, Instagram, ale też świetnie sprawdzający się Twitter

Podczas jednej z dyskusji nie mogło zabraknąć również tematyki mediów społecznościowych. Mówi się, że aby funkcjonować na rynku przemysłów kreatywnych trzeba mieć świadomość mocy, jaką niosą ze sobą serwisy typu Twitter, Facebook, Instagram. Wypada jednak pamiętać, że zanim w ogóle można będzie rozmawiać o social mediach, niezwykle ważna jest podstawa w postaci strony internetowej. - W marketingu, reklamie wykorzystujemy różne narzędzia. Może być to Facebook, Instagram, ale też świetnie sprawdzający się Twitter, ponieważ jest bardziej profesjonalny i najwięcej ludzi spędza czas na jego przeglądaniu - mówi Bartosz Benewiat z Reprezentuj.com. - Podstawą ewidentnie jest strona internetowa, która w każdym biznesie powinna być traktowana jak Biblia. Mając własną stronę musimy pokazywać ją w mediach społecznościowych i robić to systematycznie.
Sposobów na zdobycie klienta jest wiele. Można to uzyskać dzięki dobrze przygotowanej prezentacji, poprzez pokazywanie się w sieci, np. za pośrednictwem prowadzonego vloga. Źródła i możliwości są rozmaite. Ważne jest, aby potrafić je wykorzystywać.

W kończącym Forum Przemysłów Kreatywnych panelu, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego, Sławomir Nikiel podziękował przede wszystkim Fundacji Centrum Przemysłów Kreatywnych ArtCloud oraz wszystkim pozostałym organizatorom za zrealizowanie tego dwudniowego wydarzenia. Wspomniał również o prelegentach dnia poprzedniego, m.in. o Ewie Minge, Arturze Wochniaku, czy Witoldzie Stypie, jako artystach, którzy dostarczają nam inspiracji.

Przeczytaj też:Za nami pierwszy dzień Forum Przemysłów Kreatywnych w Zielonej Górze

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3