W Zespole Szkól Ogólnokształcących w Żaganiu trwa tydzień UNESCO

Małgorzata Trzcionkowska 518 135 502 [email protected]
Milena Kuczak, Michalina Sobańska i Adrianna Lachowska z klasy II c przygotowały z koleżankami i kolegami stoisko indyjskie.
Milena Kuczak, Michalina Sobańska i Adrianna Lachowska z klasy II c przygotowały z koleżankami i kolegami stoisko indyjskie. Fot. Małgorzata Trzcionkowska
A w jego ramach Festiwal Kultur. Młodzież przygotowała prezentacje wybranych krajów i ich specyfiki. Również pod kątem łamania praw człowieka.

Koordynatorką szkolnej akcji jest Agata Słomka. - Prezentacje przygotowały klasy drugie dla młodszych kolegów - tłumaczy. - Młodzież samodzielnie wybrała państwa do swoich prezentacji, szukając najciekawszych elementów, kojarzących się z danym krajem - dodaje.

Wielokulturowość to element wchodzący w skład edukacji globalnej. Festiwal kultur daje uczniom możliwość poznania kultury, tradycji, religii, języka oraz wielu innych aspektów z życia danej narodowości. W szkolnej auli uczniowie zaprezentowali stoiska tematyczne oraz program artystyczny dotyczący wybranych państw.

W tym roku była to Grecja, Stany Zjednoczone Ameryki, Holandia, Indie i Jamajka. Na stoisku holenderskim można było zobaczyć m. in. wiatraki, rower i listki marihuany, wycięte z papieru. Do tego można było spróbować holenderskiego ciasta. "Grecy" przygotowali oliwki, sałatki i białe, greckie tuniki. "Amerykanie" typowe potrawy dla tego kraju i flagi. - Holandia zaciekawiła młodzież ze względu na bardzo szeroką wolność obyczajową i prawna - zaznacza A. Słomka. - Na przeciwnym biegunie mamy Indie, gdzie prawa człowieka, a w szczególności kobiet są często łamane.

Stoisko indyjskie przygotowała klasa II c. - Informacji na temat tego państwa szukaliśmy m.in. w internecie - opowiadają Milena Kuczak, Michalina Sobańska i Adrianna Lachowska. - Indie to bardzo ciekawy kraj. Interesujemy się nim również z tego powodu, że nasza koleżanka tańczy tańce indyjskie - dodają uczennice.

Według młodzieży Indie to ogromne, wielokulturowe państwo. Pełne ogromnych kontrastów. Wielkiego bogactwa i skrajne nędzy. Od niedawna kojarzy nam się z oscarowym, hollywoodzkim filmem "Slumdog. Milioner z ulicy".

"Hindusi" pokazali się w barwnych strojach. Dziewczyny w sari lub kaftanach. Wokół stoiska snuł się wonny dym z kadzidełek. Uczniowie przygotowali też smakowite, indyjskie przekąski.
Na stoisku jamajskim dominowały kolory rastafariańskie; czerwony, żółty i zielony. Oprócz jamajskiej sałatki, podgrzanej w kuchence mikrofalowej, młodzież przygotowała instrumenty i muzykę reggae. Największym powodzeniem cieszyły się stare, ale ciągle zielone utwory Boba Marley'a.

Jednym z ciekawszych szkolnych przedsięwzięć był w ubiegłym roku pokaz kultury islamskiej. Młodzież prezentowała stroje z konserwatywnych i liberalnych krajów islamskich. Uczniowie uczyli się wiązać arafatki i hidżaby. Największym powodzeniem cieszyły się kolorowe stroje z cekinami oraz taniec brzucha. Nie zabrakło czarnych, szczelnie zasłaniających postać strojów z Arabii Saudyjskiej i z Iranu. - Takie pokazy i prezentacje bardziej trafiają do świadomości, niż lekcje i wykłady - dodaje A. Słomka. - Młodzież szuka interesujących informacji samodzielnie i wspólnie tworzy własne myślenie na temat innych kultur.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie