Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W zielonogórskim kościele pw. Najśw. Zbawiciela zabrzmiało oratorium Józefa Haydna - "Stworzenie świata". Artyści otrzymali gromkie brawa

Jarosław Wnorowski
Jarosław Wnorowski
Partie solowe wykonali: Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Karol Kozłowski – tenor i Maciej Straburzyński - bas-baryton. Towarzyszyli im: chór kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus humanus”, orkiestra „Arte dei Suonatori”, a całość poprowadził Bartłomiej Stankowiak.
Partie solowe wykonali: Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Karol Kozłowski – tenor i Maciej Straburzyński - bas-baryton. Towarzyszyli im: chór kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus humanus”, orkiestra „Arte dei Suonatori”, a całość poprowadził Bartłomiej Stankowiak. Jarosław Wnorowski
W sobotę 26 listopada, o godz. 18, w kościele pw. Najśw. Zbawiciela w Zielonej Górze odbył się spektakularny koncert z cyklu „Opera Magna Sacra”. Zaprezentowane zostało arcydzieło muzyki oratoryjnej „Stworzenie świata“ skomponowane przez wielkiego klasyka - Josepha Haydna.

I stała się światłość

Libretto napisał Thomas Liney na podstawie „Księgi Rodzaju” ze Starego Testamentu oraz „Raju utraconego” – Johna Miltona. Partie solowe wykonali: Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Karol Kozłowski – tenor i Maciej Straburzyński - bas-baryton. Towarzyszyli im: chór kameralny Uniwersytetu Zielonogórskiego „Cantus humanus”, orkiestra „Arte dei Suonatori”, a całość poprowadził Bartłomiej Stankowiak. Dzieło składa się z trzech części. Pierwsza przedstawia pierwsze cztery dni stworzenia świata, część druga – kolejne dni, zaś trzecia jest hymnem pochwalnym dla Boga, głoszonym siódmego dnia.

Dawne instrumenty

Artyści zagrali na kopiach instrumentów historycznych. Ciekawość wzbudzał ogromny kontrafagot, o zupełnie innej formie niż ten współczesny zagięty. Dało się go słyszeć w trakcie utworu. Także waltorniści grali na waltorniach z wymiennymi krąglikami, a cała ich kolekcja (w zależności od wymaganej tonacji) prezentowała się podwieszona do pulpitu. Podobnie było z trąbkami naturalnymi, które także dostosowywały swój strój do zapisu nutowego w trakcie oratorium. Całość dopełniły historyczne oboje, flety, a także nie barwione zwyczajowo na czarno - klarnety. Całość pod batutą Bartłomieja Stankowiaka zabrzmiała świetnie, chór i soliści bezbłędni, cudowne recytatywy wspierane klawesynem. Tekst (opis) można było ponadto zobaczyć na ekranie, za co ogromne podziękowania.

Cud stworzenia

Oratorium zostało napisane przez Haydna w latach 1797-1798. Jest bardzo bogato, jak na owe czasy, zinstrumentowane. Libretto napisał Gottfried van Swieten. Utwór jest podzielony na trzy części i przeznaczony na solistów: sopran, tenor i bas, chór i orkiestrę symfoniczną. W częściach I i II, przedstawiających stworzenie, soliści reprezentują archaniołów Rafała (bas), Uriela (tenor) i Gabriela (sopran), zaś w części III - bas i sopran reprezentują Adama i Ewę. Pierwsze publiczne wykonanie oratorium odbyło się w Wiedniu w starym Burgtheater 19 marca 1799 r. Haydn zainspirował się do napisania dużego oratorium podczas swoich wizyt w Anglii w latach 1791–1792 i 1794–1795, kiedy wraz ze swoim bliskim przyjacielem, angielskim historykiem muzyki Charlesem Burneyem, usłyszał tam oratoria George'a Friderica Haendla. Postanowił napisać podobne dzieło, ale w duchu klasycyzmu. Udało mu się świetnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska