- W czwartek, 27 sierpnia, rozpoczęła się budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra.
- W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km.
- Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe.
- Jeden z tuneli będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce wydrążonym w skale.
Symboliczne rozpoczęcie budowy S3 Bolków - Kamienna Góra
Wbiciem pierwszej łopaty przy węźle Bolków rozpoczęła się w czwartek, 27 sierpnia 2020 r., realizacja kolejnego odcinka drogi ekspresowej S3, która finalnie ma spiąć południe i północ kraju. Zaledwie 6 dni wcześniej wojewoda dolnośląski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Dla budowniczych będzie to niewątpliwie bardzo wymagający odcinek, bo trzeba będzie wydrążyć metodą górniczą dwa tunele w skale.
Droga S3 Bolków – Kamienna Góra. Zakres robót
W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km, na odcinku od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe:
- tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice
- tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Tunel TS-26 będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce
Będzie budowany metodą górniczą (NATM) i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa systemy.
Wykonawca wybuduje także 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów.
Powstaną również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.
Wybierz się na wirtualną przejażdżkę tunelem:
Co dzieje się na placu budowy?
Budowa tego odcinka drogi to ogromne przedsięwzięcie. Jak informuje wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawca rozpoczął przygotowania do budowy dróg technologicznych. Zaprojektowano zaplecza socjalne, warsztatowe i produkcyjne przy portalach tuneli. Prowadzone są już prace związane z budową polowego węzła betoniarskiego. Służby geodezyjne rozpoczęły wyznaczanie w terenie granic projektowanego pasa drogowego oraz granice działek wydzielonych pod urządzenia infrastruktury.
W pobliżu placu budowy powstaną dwa kontenerowe zaplecza mieszkalne dla ok. 150 pracowników.
W najbliższych dniach rozpocznie się rozpoznanie saperskie, będą wykonywane także prace archeologiczne i przyrodnicze. W tym samym czasie ruszą roboty rozbiórkowe oraz prace ziemne, rozpocznie się budowa dróg technologicznych zapewniających w pierwszej kolejności dostęp do portali tunelu.
Na potrzeby budowy pracuje obecnie 88 projektantów i 49 osób kadry techniczno-ekonomicznej oraz pięciu laborantów. Liczba ta będzie sukcesywnie zwiększana w miarę postępu prac.
Kiedy pojedziemy nową drogą S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry?
Nowy odcinek S3 powinien być gotowy w drugiej połowie 2023 r. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 1 536 856 988,60 zł. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: PORR z Warszawy (lider), PORR Bau z Wiednia (partner).
Jak będzie wyglądać nowa droga? Zobacz wizulizację
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?