OPRAC.:
Maciej Badowski
Polacy nie zamierzają rezygnować z planów urlopowych.
Polacy nie zamierzają rezygnować z planów urlopowych. Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
W kwietniu nastąpił szczyt turystycznej zapaści, o 80,5 proc. spadło zainteresowanie zagranicznymi urlopami, a o 71,3 proc. rzadziej szukaliśmy informacji o odpoczynku w kraju. Miejsce zagranicznych wycieczek zajęły wyjazdy krajowe. - Kierunki zagraniczne dalej traciły na popularności, jednak okazało się, że Polacy nie zamierzają rezygnować z planów urlopowych- mówi ekspert.

Początek roku zapowiadał się obiecująco zarówno dla turystycznych kierunków zagranicznych, jak i krajowych – w styczniu szukaliśmy informacji o nich o 25 proc. częściej niż w analogicznym miesiącu 2019 roku- wynika z analizy Deva Group. Jednak już w lutym można było jednak zauważyć pierwsze oznaki niepokoju i niepewności, a marzec przyniósł drastyczne spadki. Popularność kierunków krajowych w trzecim miesiącu 2020 spadła aż o połowę w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Tymczasem zainteresowanie informacjami o zagranicznych wyjazdach spadło aż o 2/3 w stosunku do analogicznego okresu roku 2019.

Czytaj także

– Sytuacja szybko uległa zmianie. Kierunki zagraniczne dalej traciły na popularności, jednak okazało się, że Polacy nie zamierzają rezygnować z planów urlopowych. Po prostu zmieniliśmy cele podróży– komentuje Mateusz Najman, Deva Group. – Już w maju o połowę częściej szukaliśmy informacji o wyjazdach krajowych. Podczas gdy kierunki zagraniczne, mimo ponownego otwarcia granic międzypaństwowych i połączeń z wieloma krajami, przez cały sezon odnotowywały mniejszą popularność w porównaniu z ubiegłymi latami (spadek o prawie połowę), zainteresowanie urlopami w kraju nie słabnie- dodaje.

Z kolei jak tłumaczy prezes klubu travelowego Travelist.pl, Tomasz Piszczako, zmiany w trendach na rynku turystycznym w Polsce wynikały nie tylko z niepewnej sytuacji, ale również z wprowadzenia bonu turystycznego 500+. - Przewidywaliśmy, że projekt ten będzie miał wpływ na decyzje wakacyjne Polaków, chcąc dokładnie sprawdzić jego skalę, przeprowadziliśmy badania. Zgodnie z naszym raportem, 15 proc. ankietowanych turystów stwierdziło, że gdyby nie bon w ogóle nie zdecydowałoby się na wakacje. W sierpniu co czwarta transakcja odbywała się z jego wykorzystaniem, natomiast teraz jest to co piąta rezerwacja – mówi.

Piszczako wyjaśnia, że w obliczu pandemii polskie destynacje są postrzegane jako bardziej bezpieczne i atrakcyjne. W Polsce najchętniej wybieraliśmy wakacje nad morzem (40 proc.) w górach (30 proc.) lub decydowaliśmy się na krótkie wypady do turystycznych miast (15 proc.). - Zauważalną zmianą na rynku jest też fakt, że rezerwujemy wakacje krótsze i z mniejszym wyprzedzeniem – średnia długość urlopu w sezonie wynosiła 3-3,5 dnia, natomiast planując wakacje rzadko rezerwujemy noclegi później niż w ciągu najbliższych dwóch miesięcy- dodaje.

Czytaj także

W tym sezonie wakacyjnym kierunkom zagranicznym nie udało się ani razu wrócić do poziomu popularności z zeszłego roku, chociaż powoli do łask wraca Chorwacja (wzrost o 8,4 proc. w porównaniu z lipcem 2019 r.). Najbardziej w tym samym miesiącu spadło zainteresowanie Turcją (-74 proc.), Włochami (-70,2 proc.) i Hiszpanią (-71,5 proc.).

Według danych UNWTO międzynarodowy ruch turystyczny na świecie w pierwszym kwartale2020 roku zmniejszył się o 22,8 proc. w porównaniu z podobnym okresem roku poprzedniego. W drugim kwartale2020 spadek liczba turystów międzynarodowych przekroczył 95 proc, i wynosił -96,0 proc. w kwietniu i -97,6 proc. w maju. UN WTO przewiduje, że w całym 2020 roku spadek liczby międzynarodowych turystów na świecie w stosunku do 2019 roku może wynieść 60-80 proc.

W lipcu 2020 Światowa Organizacja Turystyczna szacowała, że w pierwszym kwartale 2020 roku przyjazdy turystów zagranicznych do Polski były niższe o 16,2 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2019 roku i wyniosły około 1,6 mln osób. Obecnie Instytut Turystyki SGTiH szacuje, że w drugim kwartale 2020 roku przyjazdy turystów zagranicznych do Polski spadły o ok. 96 proc. w stosunku do 2019 roku i wyniosły około 130 tys. osób.W pierwszym półroczy 2020 roku z bazy noclegowej skorzystało 1,1 mln cudzoziemców co oznacza spadek o 65,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Restauratorzy załamani decyzją premiera

Wideo

Materiał oryginalny: Wczasy z lockdownem. Zagraniczne wyjazdy zastąpiły wycieczki krajowe. Rekordowe poziomy zainteresowania odnotowywały Bieszczady - Strefa Biznesu