Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wierzycielu, kontrahent nie płaci? Daj sobie pomóc

Redakcja
Rozwój niemal 80 proc. polskich firm hamowany jest niespłacaniem należności przez kontrahentów.
Rozwój niemal 80 proc. polskich firm hamowany jest niespłacaniem należności przez kontrahentów. SXC
Znane powiedzenie "lepiej zapobiegać, niż leczyć" odnosi się także do świata biznesu.

Zatory płatnicze dotykają większości mikro, małych i średnich przedsiębiorców i są jednym z najczęściej wymienionych czynników niepewności funkcjonowania.
Ich pojawienie się może prowadzić do poważnych zaburzeń płynności finansowej, a w konsekwencji nawet do upadłości firmy. Znane powiedzenie "lepiej zapobiegać, niż leczyć" odnosi się także do świata biznesu. Oto sześć podstawowych zasad, których stosowanie może pomóc w zmniejszeniu skali przeterminowanych należności w naszej firmie.

Zasada 1. Ustanówmy procedury i metody weryfikowania kontrahenta przed sprzedażą
Już na etapie nawiązywania współpracy warto zweryfikować potencjalnego kontrahenta potwierdzić w oficjalnych rejestrach, czy faktycznie istnieje i sprawdzić opinie na jego temat np. w internecie lub kontaktując się z innymi firmami, z którymi on współpracuje. Pomocne mogą być tutaj np. biura informacji gospodarczej, giełdy wierzytelności czy fora branżowe. Czujność powinny wzbudzić informacje o niespłaconych zobowiązaniach lub znaczących opóźnieniach w ich regulowaniu. Jeśli jest to klient, z którym współpracowaliśmy już w przeszłości, przed realizacją kolejnego zlecenia sprawdźmy terminowość jego rozliczeń. Wszystkie wymienione powyżej czynniki mogą, choć nie muszą, mieć wpływ na jakość przyszłej współpracy. Myśląc perspektywicznie o swoim biznesie, wybierajmy kontrahentów w sposób przemyślany na wszystkich polach, a to pozwoli obniżyć prawdopodobieństwo wystąpienia ewentualnych zatorów płatniczych.

Zasada 2. Prowadźmy dokumentację potwierdzającą świadczenie usług
Prawdą powszechnie znaną jest to, że dobre udokumentowanie transakcji sprzyja późniejszemu skutecznemu dochodzeniu swoich należności. Przedsiębiorcom zdarza się jednak ciągle o tym zapominać. Brak podpisanych protokołów sprzedaży czy umowy ustne to sytuacje nadal często występujące we współpracy polskich firm. Znane są przypadki, gdy dłużnik nie płaci, ponieważ jest świadom tego, że jego wierzyciel będzie miał problemy z wykazaniem, że należność mu przysługuje. Pośpiech jest złym doradcą, a wypełnianie procedur poświadczających realizację umów nie jest wyrazem braku zaufania, lecz oznaką dbałości o bezpieczeństwo transakcji. Wszystko to powinno wynikać z wewnętrznych regulacji stosowanych bezpośrednio przez zarządzających, jak również pracowników danej firmy. W przypadku ewentualnego sporu z kontrahentem, ułatwi nam to działanie i postawi na silnej pozycji.

Zasada 3. Ustanówmy procedury i metody postępowania z przeterminowanymi należnościami
Bardzo często wierzyciel liczy tylko na dobrą wolę swojego klienta, obawiając się jego utraty w przypadku upominania się o zaległą płatność. Z drugiej strony warto pamiętać, że dłużnik nie będzie spłacał zobowiązań "zapomnianych" przez wierzyciela. Warto więc ustanowić procedury postępowania w przypadku pojawienia się opóźnień w regulowaniu naszych należności przez kontrahentów. Zacznijmy od wyznaczenia terminów, po których przekroczeniu rozpoczęte zostaną działania upominające. Dobrze jest przygotować listę takich czynności i określić moment, w którym będą podejmowane np. po przeterminowaniu spłaty o tydzień wykonany zostanie telefon do kontrahenta, po dwóch tygodniach wysłane zostanie wezwanie do zapłaty. Dodatkowo, w przypadku zaburzeń w terminowości spłat, można zmodyfikować także politykę sprzedażową wobec nierzetelnych kontrahentów. Wprowadzenie sankcji, takich jak wstrzymanie dostaw, skrócenie terminów płatności do kilku dni czy przejście na rozliczenia gotówkowe, mogą pomóc w zmobilizowaniu dłużnika do szybszego uregulowania zaległości.

Zasada 4. Reagujmy na niepokojące sygnały płynące ze strony kontrahentów
Fakt pojawienia się opóźnień w płatnościach ze strony kontrahentów powinien być dla nas sygnałem i motorem do działań zapewniających dalsze sprawne funkcjonowanie firmy. Im szybciej zareagujemy, tym większe prawdopodobieństwo odzyskania należnych nam pieniędzy. Tymczasem jak pokazują wyniki badań - co trzeci mikro i mały przedsiębiorca akceptuje dłuższe niż 14 dni opóźnienia w opłacaniu faktur przez swoich kontrahentów, a 6% firm z tego sektora nie podejmuje żadnych działań, czekając aż dłużnik sam zapłaci. Jeśli pieniądze nie wpłyną do nas na konto w wyznaczonym terminie, warto od razu wykonać telefon do dłużnika i przypomnieć o płatności. W ten sposób pokażemy, że zależy nam na płynności rozliczeń oraz będziemy mieli możliwość rozpoznania nastawienia dłużnika i poznania powodu zaistnienia zwłoki. Istotne jest tutaj utrzymywanie bieżącego kontaktu z nierzetelnymi kontrahentami, bo jak pokazuje doświadczenie dłużnicy raczej w pierwszej kolejności zapłacą temu, kto się upomina, niż temu, kto biernie czeka na zapłatę.

Zasada 5. Powierzmy windykację fachowcom 
W każdej firmie liczy się umiejętność generowania sprzedaży i w tym zapewne nasi pracownicy są bliscy perfekcji. Czy jest tak również z umiejętnością rozmowy z dłużnikami? Dochodzenie należności wymaga zarówno znajomości przepisów prawa, jak też zasad prowadzenia negocjacji. Nasza księgowa czy główny sprzedawca mogą być doskonałymi specjalistami w swoich dziedzinach, niekoniecznie natomiast muszą poradzić sobie z procedurami windykacyjnymi. Dodatkowo, jeśli oczekujemy od handlowca dynamicznego wzrostu wartości sprzedaży, to wymagając od niego także jednoczesnego prowadzenia rozmów w sprawie nierozliczonych faktur, możemy wywołać w nim poczucie sprzeczności stawianych mu celów. Jeśli istnieje taka możliwość, warto wyznaczyć pracownika, który zajmie się tylko i wyłącznie windykacją należności lub przynajmniej zapewnić odpowiednie szkolenia. Często tańszym rozwiązaniem może okazać się zlecenie obsługi przeterminowanych faktur firmie windykacyjnej, która dzięki odpowiedniemu know-how i doświadczeniu pomoże w obsłudze sprawy na drodze polubownej, jak też wesprze w skierowaniu jej na drogę postępowania sądowego.

Zasada 6. Korzystajmy z pomocy firm windykacyjnych
Przekazanie sprawy firmie windykacyjnej często wpływa korzystnie na relacje pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem, ze względu na pojawienie się w nich neutralnej strony trzeciej. Często działa także mobilizująco na dłużnika, bowiem w imieniu wierzyciela zaczyna się kontaktować podmiot wyspecjalizowany w prowadzeniu działań windykacyjnych. Jeśli obawiamy się, że skorzystanie z oferty specjalistycznej firmy zostanie odebrane przez kontrahenta jako brak zaufania, to zadajmy sobie pytanie: czy zależy nam na zaufaniu kogoś, komu już zapewne słabo ufamy? Współpraca z agencją windykacyjną może przynieść realne korzyści (np. przyspieszenie przepływu gotówki pomiędzy nami a naszymi dłużnikami) i oszczędności (np. brak konieczności ponoszenia kosztów szkolenia własnych pracowników czy kosztów związanych z kredytowaniem dłużnika). Pamiętajmy, że każda kolejna nieuregulowana przez kontrahenta faktura naraża nas na dodatkowe straty, co w efekcie może doprowadzić do poważnych zatorów płatniczych i w skrajnym przypadku do upadłości. Bez względu na to, czy decydujemy się na samodzielne prowadzenie działań windykacyjnych, czy zlecimy je zewnętrznej firmie zasada obowiązuje taka sama. Im szybciej, tym lepiej.
 

Źródło: EGB Investments

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wierzycielu, kontrahent nie płaci? Daj sobie pomóc - Gazeta Pomorska

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska