Wizyta u lekarza POZ. Kiedy teleporada, a kiedy musimy osobiście stawić się u lekarza? Nowe przepisy

(KZ)
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiściew późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym. Szymon Starnawski /Polska Press
Od 16 marca zmieniły się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?

 

Kiedy bezpośrednia wizyta

Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.
 

Kiedy teleporada

Korzystasz z teleporady, gdy:
Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza
zalecenia
e-zwolnienie
e-skierowanie
zlecenie na test na koronawirusa
e-receptę
sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
 

Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza

Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:
w miejscu leczenia
na stronie internetowej
telefonicznie na Twoją prośbę.
Informacja powinna zawierać następujące dane:
listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty
system, przez który lekarze udzielają teleporad
sposób ustalenia terminu teleporady
sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia
sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut)
możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna
instrukcje o:
sposobie realizacji e-recepty
sposobie realizacji e-skierowania
sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne
sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych
możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.
 

Termin realizowania teleporady

Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
 

Jak przebiega teleporada

Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.

Wideo

Materiał oryginalny: Wizyta u lekarza POZ. Kiedy teleporada, a kiedy musimy osobiście stawić się u lekarza? Nowe przepisy - Express Ilustrowany

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie