Wyciek danych w InPost. Zawinił brak zabezpieczeń?

Marcin Lisiecki Menedżer Dział Cyberbezpieczeństwa Deloitte oprac. Maja Piotrowska AIPZaktualizowano 
Andrzej Banas
Z informacji, które opublikował portal zaufanatrzeciastrona.pl wynika, że doszło do wycieku danych ponad 57 tysięcy pracowników i współpracowników firmy InPost, listy użytkowników systemów informatycznych wraz z ich hasłami dostępowymi oraz listy około 140 klientów firmy.

Opublikowane dane najprawdopodobniej pochodzą m.in. z aplikacji wspierającej zarządzanie ochroną danych osobowych w firmie. Szczegóły dotyczące sposobu przeprowadzenia samego ataku nie są w tej chwili znane. Wyciek danych, z którym mamy tutaj do czynienia pokazuje, że przestępcy starają się wykorzystać najprostsze sposoby kradzieży poufnych informacji. Próba ataku na dobrze zabezpieczony system do zarządzania relacjami z klientem może być czasochłonna i wymagać sporych umiejętności. O wiele łatwiej jest włamać się do systemu, który dotychczas nie był w wystarczający sposób zabezpieczony, a jego zabezpieczenie nie było priorytetem dla kadry zrządzającej daną firmą. Luki w aplikacjach, brak realnych testów bezpieczeństwa, poleganie wyłącznie na formalnych procedurach i nagminne przechowywanie haseł w postaci nieszyfrowanej, ułatwiają przestępcom działanie. Nie pomaga również niska świadomość oraz brak inwestycji w cyberbezpieczeństwo przy jednocześnie rosnącej zależności firm od technologii. Przewidujemy, że ilość i skala wycieków danych będzie się zwiększać, a na pewno nasza wiedza na ich temat.

Europejskie rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych, które zacznie obowiązywać w przyszłym roku wymagać będzie informowania regulatora o wyciekach danych w czasie nie dłuższym niż 72 godziny. Analiza wielu incydentów pokazuje, że od ataku do wyprowadzenia danych z organizacji mijają minuty, godziny lub dni. Natomiast czas od złamania zabezpieczeń do zorientowania się, że do niego doszło liczony jest w dniach lub miesiącach. Większa część organizacji na polskim rynku do tej pory nie wdrożyła mechanizmów, które pozwalają na monitorowanie swojego bezpieczeństwa oraz szybkie reagowanie w przypadku potencjalnych incydentów. Czy zmienią to potencjalne kary nakładane przez regulatora liczone w milionach euro lub do 2 proc. światowego przychodu danej organizacji? Czas pokaże.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Materiał oryginalny: Wyciek danych w InPost. Zawinił brak zabezpieczeń? - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3