- Najpierw był telefon. Pani stwierdziła, że jest z telekomunikacji i dzwoni w sprawie zmian w taryfie. A że wcześniej dostałem w tej sprawie taką samą informację z TP, uwierzyłem, że musimy podpisać nową umowę - opowiada pan Bogdan z Zielonej Góry. Trochę protestował, że ma to się odbyć u niego w domu i trzeba będzie przekazać dane osobowe, które firma ma przecież od lat, ale w końcu uległ.
- Po dwóch dniach zjawił się przedstawiciel.
Przedstawił się jako pracownik telekomunikacji i kazał pokazać ostatnie rachunki za telefon. Potem dał mi do podpisania plik dokumentów - wspomina mężczyzna. - Na drugi dzień byłem u szwagra na imieninach. Ktoś opowiedział historię, jak to zmienił operatora, mimo że tego nie chciał, bo został wprowadzony w błąd. Skóra mi ścierpła. W domu zobaczyłem, że to, co brałem za nową umowę ze starym operatorem, w rzeczywistości było zgodą na przejście do Telekomunikacji Novum!
Dzień po wizycie pana Bogdana do naszej redakcji przyszedł pan Leszek, a potem dwóch innych Czytelników. - Novum nas oszukało! - mówią. Zaczynamy więc sprawdzać tę firmę. Ustalamy, że Urząd Komunikacji Elektronicznej wszczął przeciwko niej postępowanie. Zarzucając oszukiwanie klientów i podszywanie się pod Telekomunikację Polską SA. Wydał nawet ostrzeżenie w sprawie nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych reprezentujących Telekomunikację Novum. A w 2009 r. ukarał tę firmę za naruszenie zasad informowania klientów. Nic to jednak nie dało. Wciąż przybywało skarg klientów TP twierdzących, że Novum wyłudziła od nich dane osobowe i podstępem skłoniła do zawarcia umowy.
- Dlatego w styczniu ponownie wszczęliśmy postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej na tego operatora. Między innymi za wprowadzanie w błąd osób podpisujących umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych. To postępowanie trwa, bo musimy przesłuchać bardzo wielu świadków z całej Polski - informuje Piotr Dziubak z Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
- Niestety, wielu konkurencyjnych operatorów, i to na przeróżne sposoby, podszywa się pod naszą firmę - przyznaje Maria Piechocka z Telekomunikacji Polskiej SA. Aby pomoc klientom zweryfikować autentyczność osoby podającej się za jej przedstawiciela, TP uruchomiła specjalną, bezpłatną infolinię (800 500 005). Wprowadziła też standardy dotyczące obsługi klientów: każdy doradca musi mieć identyfikator (prawdziwość danych sprawdzisz pod bezpłatnym numerem 19393), firmowy strój i upoważnienie okręgowej dyrekcji.
- Nasza konkurencja wykorzystuje jednak fakt, że ludzie nie czytają umów przed ich podpisaniem. Dopiero przy okazji pierwszego rachunku dowiadują się, że zmienili operatora. Ale jest już z późno, bo wtedy można się wycofać tylko pod warunkiem zapłacenia wysokiej kary. Dlatego już nawet nie radzę, a bardzo proszę: zanim złożymy podpis, czytajmy umowy, załączniki, regulaminy - mówi Piechocka.
Z kolei Wioleta Kalinowska z Telekomunikacji Novum przekonuje, że na rynku telekomunikacyjnym to jej firma jest jedną z czołowych, konkurencyjnych wobec TP. I w związku z tym to w szeroko pojętym interesie Novum leży możliwie najbardziej precyzyjne informowanie potencjalnych abonentów o wszelkich różnicach.
- Przyjęcie takiej polityki komunikacyjnej znajduje swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w procedurach obejmujących kompleksowo cały proces sprzedaży - informuje Kalinowska. Przedstawiciele muszą m.in. przestawić się jako Telekomunikacja Novum SA i poinformować klienta, że zmieni operatora. Dokumenty mają jego duże i wyraźne logo - widoczne już na pierwszy rzut oka, a nie dopiero po dogłębnej analizie treści. Dlatego podobno trudno stwierdzić, dlaczego nasi Czytelnicy poczuli się wprowadzeni w błąd co do nazwy operatora.
- Na mnie Novum wiele nie zarobi, bo mało dzwonię. Ale swoje wiem: zostałem wrobiony podstępem - uważa pan Leszek. Z kolei pan Bogdan wyplątał się z tej sytuacji. Skorzystał z przepisów mówiących, że w przypadku zawarcia przez abonenta umowy w domu lub przez telefon, ma prawo od niej odstąpić w terminie 10 dni od jej zawarcia.
- Wystarczy wysłać swoje oświadczenia przed upływem czasu wypowiedzenia. Listem poleconym, żeby mieć potwierdzenie - podpowiada dobrze zorientowany 70-latek.
W razie wątpliwości dotyczących sposobu rezygnacji z umowy, pomocy udzielą w centrum informacji konsumenckiej: tel. 801 900 853 (koszt połączenia wg taryfy twojego operatora) lub 22 534 91 74 (od poniedziałku do piątku w godz. 7.15-16.15).
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?