Wyniki Biedronki i Hebe są jasne: agresywny marketing działa. Jeronimo Martins publikuje finanse

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
W czwartym kwartale 2023 roku Biedronka znacząco obniżyła marże na swoje produkty.
W czwartym kwartale 2023 roku Biedronka znacząco obniżyła marże na swoje produkty. Adam Jankowski / Polska Press
Właściciel sieci Biedronka pokazał wyniki finansowe za 2023 rok. Spółka zarobiła ponownie więcej, mimo że obniżała także marżę. W siłę rośnie także inna marka należąca do Jeronimo Martins. Widać także nowy trend, który wpływa na każdego z nas.

Spis treści

Coraz więcej sklepów Biedronka w Polsce

Tylko w ubiegłym roku przybyły w naszym kraju 174 sklepy Biedronka - otwarto 203 placówki, zamknięto 29. Oznacza to, że łącznie mamy już grubo ponad 3,5 tys. Przychody Biedronki także wzrosły. W przeliczeniu na złotówki mowa o wzrośnie o ponad 18 proc. rok do roku, a tylko w ostatnim kwartale 2023 roku przychody wzrosły o 9,4 proc.

Całościowo jednak sprzedaż Biedronki głównie spadała w ubiegłym roku. Sprzedaż LFL (bez uwzględniania otwarć i zamknięć sklepów), rosła tylko w pierwszym kwartale. Dynamika sprzedaży spadała w trzech kolejnych kwartałach, osiągając poziom ponad 5 proc. w IV kwartale.

Polacy kupują mniej. Widać to w wynikach Biedronki

Inflacja żywieniowa wynosiła w Polsce w 2023 roku nieco ponad 15 proc. Spadek sprzedaży Biedronki wynika z pewnością także z tego faktu. Sieć szybko zareagowała i już w czwartym kwartale obniżyła znacząco marże z 8,8 proc. do 6,9 proc. W całym ubiegłym roku marża w Biedronce spadła do 8,5 proc., o 0,3 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. Business Insider wylicza, że dla każdego z nas oznacza to, że w IV kwartale Biedronka na każdych 100 zł przychodu zarobiła tylko 6,9 zł. Łącznie Biedronka wypracowała w 2023 roku 756 mln euro zysku netto.

(Biedronka znajduje się - red.) w otoczeniu, które stało się bardziej konkurencyjne i w którym cena stała się decydującym czynnikiem bardziej niż kiedykolwiek - czytamy w komunikacie.

To zdanie wydaje się potwierdzeniem, że wojna Lidla i Biedronki realnie wpływa na kondycję finansową spółki, zmuszając ją do obniżek marży, a nam dając niższe, bardziej konkurencyjne ceny.

Jeronimo Martins to nie tylko Biedronka

Hebe kojarzy się w naszym kraju z główną konkurencją Rossmanna, a niewielu z nas wie, że właścicielem tej sieci jest właśnie portugalska spółka Jeronimo Martins. Sukces tej sieci jest jeszcze bardziej wyraźny niż w przypadku Biedronki. Przychody ze sprzedaży sięgnęły w Hebe 469 mln euro w 2023 roku, co oznacza wzrost o blisko 40 proc. rok do roku.

W ubiegłym roku przybyło 30 drogerii Hebe (10 proc. rdr), co oznacza, że w grudniu 2023 roku było ich już 345. Czy to efekt intensywnych działań marketingowych? Prawdopodobnie, chociaż nadal sieć Rossmann jest tutaj daleko z przodu. Drogeria ta liczy już blisko 1800 sklepów, a tylko w ubiegłym roku przybyły 122 jej punkty w naszym kraju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu