Wyprzedaże coraz mniej popularne? „Wielu Polaków już naraziło się na nieuczciwe rabaty”

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika.
Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika. Aneta Zurek/ Polska Press
Polska znalazła się w czołówce krajów, gdzie zapał do Black Friday zmalał najbardziej w ciągu ostatnich 3 lat, bo ponad o połowę. Okazuje się, że deklarowane przez sklepy rabaty wynosiły średnio 45 proc., aczkolwiek dotyczyło to ograniczonego zakresu i liczby produktów. Natomiast średnia wartość koszyka w czasie wyprzedaży Black Friday wyniosła 273 złote.

Spis treści

− Zainteresowanie Polaków tymi wyprzedażami zostało na podobnym poziomie, co i w zeszłym roku. Nasuwa się wniosek, że wielu Polaków już naraziło się na nieuczciwe rabaty, lecz jednocześnie ukształtowała się stabilna fanbaza Black Friday, która szuka tematycznych okazji pod koniec listopada − komentuje dla nas biuro prasowe Picodi. − Średnio wydajemy około 350 złotych, czyli więcej niż rok temu o 80 zł − dodano.

Zdaniem ekspertów, Black Friday w Polsce to w dużej mierze samo hasło marketingowe, którym może być nazwana dowolna wyprzedaż w roku, i niekoniecznie pod koniec listopada rabaty będą atrakcyjniejsze, niż kiedy indziej. − Średni rabat ze wszystkich ofert, które zostały umieszczone na naszej platformie w ubiegłym tygodniu, wyniósł 30 proc. (rok temu – 45 proc.). Przy czym warto zaznaczyć, że jest to rabat „do”, który dotyczy ograniczonego zakresu produktów − wskazano w przesłanej nam odpowiedzi.

Zainteresowanie wyprzedażami spada

W celu sprawdzenia, jak zmieniło się zainteresowanie wyprzedażami Black Friday, sięgnęliśmy po dane platformy Google Trends, biorąc za punkt odniesienia przedpandemiczny 2019 rok. W przytłaczającej większości krajów liczba zapytań związanych z Black Friday zmalała. Przy czym w Polsce zainteresowanie wyprzedażami spadło ponad dwukrotnie (−54 proc.), plasując Polskę w czołówce krajów, gdzie zapał do Black Friday zmniejszył się najbardziej − wynika z danych Picodi na podstawie informacji zebranych z platformy Goole Trends. Za punkt odniesienia obrano przedpandemiczny 2019 rok.

− Najprawdopodobniej związane jest to nie tylko z pandemią i niestabilną sytuacją finansową, ale też z nadmiernym używaniem nazw „Black Friday” czy „Black Week” dla wyprzedaży innych niż te właściwe pod koniec listopada − wskazują autorzy raportu.

Jednak są kraje, gdzie mimo pandemii kupujący szukali ofert w Black Friday nawet częściej. Są to Chile (+33 proc.), Japonia (+22 proc.) i Finlandia (+1 proc.).

Sprzedaż w Black Friday jednak wysoka?

Choć Black Friday cieszy się mniejszym zainteresowaniem niż kiedyś, w dalszym ciągu wyprzedaże pod koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów w polskim e-commerce. 26 listopada 2021 roku liczba sprzedaży była większa o 202 proc. w porównaniu ze zwykłym dniem, a w pozostałe dni tzw. Black Week wskaźnik ten wynosił od 63 do 95 proc.

Wśród Polaków, biorących udział w wyprzedażach pod koniec listopada, największą popularnością cieszyły się takie kategorie produktów jak odzież i obuwie, kosmetyki, książki, elementy wyposażenia wnętrz i elektronika. Przy czym przeciętna wartość koszyka wyniosła wtedy 273 zł, a wysokość uzyskanego rabatu – 45 proc., co pozwoliło zaoszczędzić kupującym średnio 224 zł.

Warto jednak odnotować, że deklarowany przez sklepy procent zniżki z reguły dotyczył niewielkiego zakresu i liczby sprzedawanych produktów. Przeanalizowaliśmy także aktywność zakupową w ciągu doby. Polacy w swojej masie zaliczają się do wieczorowych zakupowiczów: godziny szczytu w sklepach internetowych przypadają na 20:00–22:00.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - sytuacja pracownika na rynku pracy

Materiał oryginalny: Wyprzedaże coraz mniej popularne? „Wielu Polaków już naraziło się na nieuczciwe rabaty” - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie