Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wysadzana diamentami sukienka Matki Boskiej Częstochowskiej w zielonogórskim muzeum

(hak)
„Jan Paweł II nad Krakowem”
„Jan Paweł II nad Krakowem” fot. Ryszard Poprawski
W opisie dzieła "Sukienka diamentowo-perłowa" - jednej z prac na wystawie w Galerii Nowy Wiek w Muzeum Ziemi Lubuskiej - czytamy, że dzieło pochodzi ze Skarbca Klasztornego na Jasnej Górze. Obok eksponowany jest wielki rysunek, przedstawiający Jana Pawła II na latającym dywanie nad Krakowem.
„Jan Paweł II nad Krakowem”
„Jan Paweł II nad Krakowem” fot. Ryszard Poprawski

"Jan Paweł II nad Krakowem"
(fot. fot. Ryszard Poprawski )

Z opisu pracy "Jan Paweł II" dowiadujemy się, że jest to jeden z dziesięciu rysunków z cyklu "On tour", przedstawiającego Papieża, Jezusa i Marię. Tu akurat autor w niestandardowy sposób przedstawia Jana Pawła II: na latającym dywanie. Natomiast postacie Maryi i Jezusa są malutkie, stojące na krakowskiej ulicy.

Jeśli chodzi o sukienkę z obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej to w opisie mamy informację, że wykonano ją m.in. z "diamentów w białym złocie". A diamenty mają pochodzić z korony Władysława IV Wazy, który dzieło ufundował...

Wszystkie prace na wystawie Agaty Siwek - "Muzeum sztuki od A do Z" są eksponowane w sposób dostojny, właściwy dziełom w szacownej muzealnej instytucji. A zatem każdą zdobi aksamitna, bordowa girlanda, a "drogocenną" sukienkę ma oddzielać od zwiedzającego nawet stosowny płotek. Wszystkie dzieła mają stosowne opisy i to tam zawiera się cała przewrotność najnowszej wystawy w Galerii Nowy Wiek.

Agata Siwek (rocznik 1972, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, studiowała też w Glasgow School of Art oraz w Amsterdamie, dziś mieszka i tworzy w Liessel, położonym niedaleko zaprzyjaźnionego z Zieloną Górą Helmond) postanowiła w ironiczny sposób "zaatakować" tradycyjnie działającą instytucję muzealną.

Stąd "nadęty", fałszywie patetyczny sposób eksponowania prac - z fałszywymi opisami przecież, podkreślającymi ich "wyjątkowość" i "wielką wartość artystyczną". Oto rzeźba z brązu, wykorzystująca fakturę kartonowego opakowania, mająca nawiązywać do "kolekcji w Japonii". Oto litografia z "99 płatkami śniegu" ze stosownym znakiem wodnym, której na świecie są tylko trzy egzemplarze. To znów nakreślona "długopisem na papierze" wizja końca świata w cyklu "Hop! do piątego wymiaru", autorstwa niejakiego Drunvalo Melchizedka.

Pod ścianą leży ceramiczny "Chrust" (drewno i kości), którego "pochodzenie i funkcja są nieznane". Obok wisi olejna "Magiczna sztuka' - rzekomy klucz do interpretacji dzieła Albrechta Duerera - "Hase" z 1502 r. Inne, nie mniej "legendarne" dzieła, nawiązują do wydarzeń współczesnych: wojny w Zatoce Perskiej w 1991 r., ataku na World Trade Center w 2001 r., karambolu na drodze. Ale jest też portret podwójny... ufoludka. Czarna lalka z guzików, która ma na świecie tylko jeden - do tego biały - odpowiednik, dopełnia tej humorystycznej i zabawnej wizji świata, postrzeganego przez pryzmat muzealnego eksponatu.

Wystawa Agaty Siwek - "Muzeum sztuki od A do Z", w Galerii Nowy Wiek w Muzeum Ziemi Lubuskiej, której kuratorem jest Leszek Kania, czynna będzie do końca sierpnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska