Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wysokość dotacji w normie. Minister o budowie obwodnic

Janusz Życzkowski
Janusz Życzkowski
Województwo Lubuskie nie zostało poszkodowane w ilości środków przeznaczonych na budowę obwodnic Nowej Soli i Drezdenka. Taką informację przekazuje ministerstwo infrastruktury i przedstawia wyliczenia. To odpowiedź na stanowisko zarządu regionu i polityków Platformy Obywatelskiej, którzy żądają wyższej dotacji z budżetu państwa. Jak się okazuje Lubuskie na tle innych województw nie wygląda źle, a poziom dotacji jest związany między innymi z poziomem zamożności mieszkańców regionu.

- Ustawa w ramach której został ogłoszony nabór na budowę obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich, przewiduje maksymalną wysokość dofinansowania rządowego na poziomie 80 procent. Natomiast chcąc przekazać środki na jak największą ilość wniosków, żaden z samorządów nie uzyskał finansowania w takiej wysokości. Dofinansowanie na poziomie 70 procent uzyskały samorządy najuboższe czyli takie, w których dochód na mieszkańca jest dużo poniżej średniej krajowej – wyjaśniał wiceminister Rafał Weber.

W rozmowie z nami sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury wyjaśniał również, że w art. 16a ustawy określony jest algorytm, w ramach którego wylicza się procentowe wsparcie na dany subregion. - Subregion gorzowski, w którym leży Drezdenko, jak i subregion zielonogórski z obwodnicą Nowej Soli, należą do w miarę zasobnych – oceniał Weber - W Polsce jest więcej uboższych niż subregiony województwa Lubuskiego, więc nie zostały one potraktowane gorzej niż inne subregiony o podobnej zamożności. Ba, nawet mniej zamożne uzyskały dofinansowanie 50 proc. Ponad połowa wniosków z 51 złożonych, uzyskała wsparcie w wysokości 50 proc.

W poniedziałek podczas konferencji prasowej politycy rządzącej w regionie Platformy Obywatelskiej zażądali wyższego dofinansowania dróg.

- Wystąpiliśmy o dofinansowanie inwestycji, ponieważ te zadania są wpisane do wojewódzkiego programu budowy i modernizacji dróg, a my działamy w sposób strategiczny i planowy – przekonywała marszałek Elżbieta Anna Polak - Te zadania spełniały wszystkie kryteria i były dobrze przygotowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich. Uzyskaliśmy odpowiedź, ale ona nie spełnia naszych oczekiwań. Zaplanowaliśmy wkład własny z budżetu województwa na poziomie 20 proc.

Podczas konferencji pojawiły się zapowiedzi, że jeśli finansowanie nie zostanie podniesione, to województwo ograniczy zakres zaplanowanych prac.

- Samorządy na wykonanie tych inwestycji mogą uzyskać dofinansowanie z Polskiego Ładu. Mamy już pierwsze przykłady zadań które uzyskały wsparcie zarówno z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, jak i Polskiego Ładu. Zachęcam więc do zainteresowania pozyskaniem środków na obwodnice z tego źródła – odpowiadał na apel polityków PO minister Weber. Nabór wniosków trwa do połowy lutego.

O dofinansowaniu budowy obwodnic poinformowano przed świętami. Wojewoda lubuski Władysław Dajczak przedstawił wyliczenia oraz wezwał zarząd województwa do wyższej partycypacji w inwestycjach. Ponad 85 mln. zł. przeznaczono na dwa odcinki obwodnicy Drezdenka, a 23 mln. zł. na trzeci odcinek obwodnicy Nowej Soli.

Obejrzyj: Zielona Góra. Sulechów. Czerwieńsk. Obwodnica zachodnia, most w Pomorsku i droga do S3

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska