XVI Festiwal Muzyka w Raju 2018 w Paradyżu - Gościkowie: 22 koncerty z muzyką dawną w wykonaniu wirtuozów światowej klasy (PROGRAM)

Zdzisław Haczek
Zdzisław Haczek

Wideo

Zobacz galerię (14 zdjęć)
Od 17 do 25 sierpnia 2018 r. do pocysterskiego klasztoru w lubuskim Paradyżu - Gościkowie pielgrzymować będą melomani z kraju i zagranicy.

Festiwal Muzyka w Raju przez 16 lat wypracował sobie znaną w świecie markę. Dzięki Europejskiej Unii Nadawców rejestrowane w kościele Zielonogórsko-Gorzowskiego Wyższego Seminarium Duchownego festiwalowe koncerty idą w eter. Krążą między stacjami wielu krajów, są przypominane i... - Mają po kilkadziesiąt milionów słuchaczy - podkreśla Cezary Zych, dyrektor Festiwalu Muzyka w Raju i prezes Fundacji Muzyki Dawnej „Canor”.

Podczas dziewięciu dni koncertów Festiwalu Muzyka w Raju dominować będzie muzyka barokowa. - Jak zawsze umieszczamy ją jednak w szerszym kontekście rozciągającym się od XIII do początków XIX wieku - zaznacza C. Zych.

A muzykę wykonywać będą dwa zespoły wokalne – Profeti della Quinta oraz nowy projekt Marca Mauillona – Les Polysolistes, Argentyńczyk Roger Helou i jego trio Le Souvenir. Pierwszy raz w Paradyżu wystąpi klawesynista Justin Taylor z zespołem Le Consort. Wśród solistów i członków orkiestry Kore znajdą się m.in. japońska śpiewaczka Yukie Sato, skrzypkowie Aira Maria Lehtipuu i Fredrik From, klawesyniści Marcus Mohlin i Marianna Henriksson, Jesenka Balic Zunic z violą d’amore oraz wielkopolski dudziarz – Adam Kaiser.

Marszałek Elżbieta Anna Polak na środowej (14 sierpnia 2018) konferencji prasowej w urzędzie marszałkowskim mówiła: - Jesteśmy dumni, że jesteśmy oficjalnym partnerem festiwalu. Zapraszamy do Paradyża. To fantastyczne przeżycie, podróż epokowa.
Z kolei Cezary Zych, prezes dyrektor Festiwalu Muzyka w Raju i prezes Fundacji Muzyki Dawnej „Canor”, podkreślał, że festiwal zyskał i przyspieszył po rozpoczęciu współpracy z samorządem województwa lubuskiego. Prezes Zych przywołał też zakończony niedawno inny projekt fundacji - Przedsionek Raju. Okazało się, że siódma edycja cyklu koncertów w różnych zakątkach Lubuskiego, Wielkopolski i Dolnośląskiego zanotowała rekord frekwencji. Z około 3 tys. słuchaczy publiczność „skoczyła” na poziom 6 tysięcy.

PROGRAM FESTIWALU MUZYKA W RAJU 2018

Piątek, 17 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Yukie Sato – sopran, Jesenka Balic Zunic – viola d’amore, Kore
Program: Wokół dworu Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (A. Scarlatti, A. Corelli, A. Vivaldi)
Do niedawna tylko wtajemniczeni wiedzieli, jak wielką rolę w życiu muzycznym Rzymu, a więc de facto całej Europy, odegrał dwór Marii Kazimiery Sobieskiej. Ten koncert zaledwie mały przyczynek do tej pasjonującej historii.
Koncert 2, ok. 21:30
Wykonawca: Justin Taylor – klawesyn
Program: Scarlatti i dwóch Forqueray’ów (D. Scarlatti, A. Forqueray, J.B. Forqueray)
Paradyż ma szczęście do klawesynistów, było ich tutaj co niemiara. Od kilku lat przyglądamy się francuskim juniorom o zupełnie już seniorskim dorobku. Tym razem czas na Justin Taylora. Wybór repertuaru nieprzypadkowy, bo nasz gość to nie tylko klawesynista, ale i pianista.

Sobota, 18 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Le Consort
Program: W Anglii po włosku (A. Corelli, H. Purcell, J. Eccles, G.F. Händel, T. Hume, N. Matteis, N. Matteis jr)
Anglicy uwielbiali Włochów i ich muzykę. Importowali ich na potęgę i nie tylko słuchali, ale też się od nich uczyli – pilnie i z zapałem, czego dowodem będzie ten koncert.
Koncert 2, ok. 21:15
Wykonawcy: Les Polysolistes
Program: Małe motety Charpentiera (M.A. Charpentier, J.H. Anglebert)
Paradyż był miejscem, gdzie rozpoczynały swoje historie orkiestry i zespoły kameralne. Nigdy jeszcze festiwal nie był miejscem premierowych koncertów zespołu wokalnego. Tak będzie tym razem.
Koncert 3, ok. 22:30
Wykonawcy: Le Souvenir
Program: Włoskie trecento (L. Massini, G. Cascia, F. Landini, rękopisy z Faenzy i Rossi)
Od blisko dziesięciu lat muzyka średniowieczna stanowi ważną część programów festiwalu. Powoli, bez pośpiechu wchodzimy w różne jej zakamarki i uczymy się odkrywać subtelności, z których nie zdawaliśmy sobie sprawy. Naszymi przewodnikami będą muzycy tria Le Souvenir.

Niedziela, 19 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Yukie Sato – sopran, Kore
Program: Teatr muzyczny w XVIII wiecznym Londynie (G.F. Händel, P. Castrucci, F. Geminiani)
Wiemy, kto święcił triumfy w londyńskich operach – primadonny, kastraci, genialni kompozytorzy. Historyczne świadectwa nie wspominają nic o odwiedzających Londyn Japończykach, a szkoda.
Koncert 2, ok. 21:30
Wykonawcy: Le Consort
Program: Jana-Franciszka Dandrieu sonaty triowe w komplecie (J.F. Dandrieu, J.F. Rebel, A. Corelli)
Młodzi Francuzi nie boją się grać muzyki kompozytorów nieznanych. Ich artystycznej odwadze zawdzięczamy niekończące się pasmo odkryć i zaskoczeń.

Poniedziałek, 20 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Le Consort
Program: Między Wenecją a Saksonią (J.S.Bach, A.Vivaldi, B.Marcello)
Pozornie niewiele było podobieństw między Dreznem a Wenecją, a jednak na polsko-saksońskim dworze po włosku mówiono i śpiewano, no i oczywiście grano dokładnie w takim samy stylu, jaki królował nad Adriatykiem.
Koncert 2, ok. 20:45
Wykonawczynie: Aira Maria Lehtipuu – skrzypce, Marianna Henriksson – klawesyn
Program: Kompozytorka i kompozytorzy (E.J. de La Guerre, L. Couperin, J.S. Bach, M. Marais)
Jeszcze niedawno o barokowych kompozytorkach wypowiadano się z paternalistycznym protekcjonizmem. Słusznie? Dzisiaj już wiemy, że nie.
Koncert 3, ok. 22:15
Wykonawcy: Le Souvenir
Program: Trzynastowieczne anonimy (rękopisy Las Huelgas, z Montpellier i Pluteus z Florencji)
Po czternastowiecznych subtelnościach, czas na trzynastowieczne tajemnice.

Wtorek, 21 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Les Polysolistes
Program: Skargi, płacze, lamenty i trochę nadziei (J. des Prez)
Po religijnej polifonii Charpentiera czas na świecką polifonię Josquina des Prez.
Koncert 2, ok. 20:45
Wykonawca: Marcus Mohlin – klawesyn
Program: Suity dobrze nastrojone (J.S. Bach)
Drugą obok Francji krainą klawesynową, którą prezentujemy jest Skandynawia. Po Danii i Finlandii czas na Szwecję i jej najbardziej utalentowanego młodego klawesynistę.

Środa, 22 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Kore
Program: Sonaty triowe, ale czy tylko sonaty? (G.F.Händel)
Sonaty triowe Händla to muzyka, która rozsadza ramy kameralnej formuły, to muzyka orkiestrowa bez orkiestry.
Koncert 2, ok. 21:15
Wykonawczynie: Yukie Sato – sopran, Agata Habera – skrzypce, Paulina van de Pavert – wiolonczela, Marianna Henriksson – klawesyn
Program: Grand Tour pod prąd (H. Purcell, N. Matteis, J. Bull, M. Locke, F. Cavalli, G. Legrenzi, A. Vivaldi)
Podróżowaliśmy z Włoch do Londynu – teraz czas na podróż w odwrotnym kierunku.
Koncert 3, ok. 22:30
Wykonawcy: Le Souvenir
Program: Sztuka nowa (G. Machaut, P. Caserta, E. Augustinus, J. Senleches, J. Ciconia, rękopisy z Turynu i Faenzy)
Kolejny skok w czasie pod przewodnictwem argentyńskiego organisty, rosyjsko-francuskiej fidlistki i katalońskiej śpiewaczki.

Czwartek, 23 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Kore
Program: Rajski skok do przodu (W.A. Mozart, G. Rossini, L. Boccherini, J. Eybler)
Na baroku nie kończy się świat. Klasycyzm otwiera nowy rozdział w historii muzyki europejskiej, ale bez baroku by go nie było.
Koncert 2, ok. 21:30
Wykonawca: Marc Mauillon – śpiew
Program: Tristan i Izolda. 17 Lais spisanych prozą. Trzynastowieczny rękopis wiedeński MS2542
Głos bez akompaniamentu, głos solo. Najtrudniejsza ze sztuk.

Piątek, 24 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Profeti della Quinta
Program: Lamento d’Arianna. Włoska muzyka madrygałowa (L. Luzzaschi, C. Rore, C. Gesualdo, S. Lacorcia, C. Monteverdi)
Pierwszy raz w Paradyżu słynne madrygały z hebrajskim odcieniem.
Koncert 2, ok. 21:15
Wykonawcy: Jesenka Balic Zunic – skrzypce, Marcus Mohlin – klawesyn
Program: Obligato (J.G. Pisendel, C.P.E. Bach, J.S. Bach, J. Agrell, F.A. Bonporti, F.M. Veracini)
Tutaj skrzypce nie mogą obejść się bez klawesynu, a klawesyn bez skrzypiec.
Koncert 3, ok. 22:30
Wykonawczyni: Elena Andreyev – wiolonczela
Program: Wiolonczela jako flet i wiolonczela (G.P. Telemann, J.S. Bach)
Dokończenie cyklu suit Bacha, który Elena Andreyev rozpoczęła w Paradyżu przed kilku laty.

Sobota, 25 sierpnia 2018
Koncert 1, 19:00
Wykonawcy: Profeti della Quinta
Program: Włoska muzyka hebrajska (S. Rossi, A. Piccini, G. Frescobaldi, E. Rotem)
Biblijne teksty hebrajskie opracowane w barokowym stylu włoskim. Efekt nie do opisania.
Koncert 2, ok. 20:45
Wykonawcy: Aira Maria Lehtipuu – skrzypce, Fredrik From – skrzypce, Elena Andreyev – wiolonczela, Paulina van de Pavert – wiolonczela, Adam Kaiser – kozioł weselny, Kore
Program: Podwójne i potrójne oswajanie kozła (G.P. Telemann, A. Vivaldi)
Jeśli do kościoła w Paradyżu decydujemy się wprowadzić kozła to musi być to kozioł muzycznie oswojony.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie