Naszą wizytówką jest Winobranie. Cieszymy się, że ściągają do nas wtedy tysiące mieszkańców innych regionów, a także goście zagraniczni. Wydaje się nam, że wszyscy są zadowoleni. A jak jest naprawdę? W tym roku miasto postanowiło poznać opinię tych, którzy przyjechali bawić się z Bachusem. W badaniu ankietowym, które przeprowadziła firma Aspe, udział wzięło 1.200 winobraniowych gości. Ich wyniki ogłoszono tuż przed świętami. Niektóre odpowiedzi nie dziwią. Inne bardzo zaskakują.
- Urzędnicy z wydziału kultury i sportu kontrolowali ankieterów, codziennie zdawano raporty - mówi wiceprezydent Wioleta Haręźlak i zaznacza, że w przyszłym roku także miasto zleci badanie, tym razem już od początku przeprowadzą go studenci i pracownicy Instytutu Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Teraz zaś socjolodzy zajęli się opracowaniem wyników. Wyniki badań na konferencji przedstawiała prof. Maria Zielińska, zaznaczając, że pierwsza winobraniowa ankieta jest początkiem dyskusji nad formą promocji i organizacją dni Zielonej Góry.
- Z badań wynika, że formy promocji Winobrania są niewystarczające. Dobrze byłoby zadbać o większą reklamę naszego święta, bo goście dowiadują się o nim zwykle od rodziny i znajomych - mówi prof. Zielińska. - Zapraszamy poznanych na wakacjach przyjaciół. Znacznie rzadziej źródłem informacji była telewizja, radio, prasa.
Kto nas najczęściej odwiedza we wrześniu? Połowa badanych to mieszkańcy woj. lubuskiego. W dalszej kolejności znaleźli się Dolnoślązacy (12 poroc.), Wielkopolanie (11 proc.) i osoby z woj. zachodniopomorskiego (3,4 proc.). Choć badanie pokazało, że w grupie 1.200 ankiektowanych znaleźli się przedstawiciele wszystkich województw w Polsce.
- To że naszymi gośćmi są Lubuszanie i mieszkańcy ościennych województw, potwierdza, że impreza ma charakter lokalny - podkreśla prof. Zielińska.
Z czym kojarzy się przyjezdnym nasze miasto? Jako najciekawsze i najbardziej charakterystyczne obiekty wskazują na Palmiarnię (47 proc.), nieco mniej osób wymieniło Stare Miasto z deptakiem (37 proc.). Na trzecim miejscu znalazł się Uniwersytet Zielonogórski z nowoczesnymi budynkami i zabytkowym rektoratem (6 proc.). A na czwartym… galeria Focus Mall (4 proc.).
Nasze miasto kojarzy się też gościom z popularnymi osobami. Na pierwszym miejscu jako znanego zielonogórzanina wymieniają Tomasza Lisa (26 proc.). Tuż za nim uplasowała się Maryla Rodowicz (20 proc.), a na trzecim Urszula Dudziak (15 proc,). Badani wymieniali też żużlowców, kabareciarzy czy prof. Zbigniewa Izdebskiego.
Pytano też najbardziej kojarzone z miastem imprezy i wydarzenia. Nasi goście najczęściej wymieniali Winobranie (65 proc.). Zawody żużlowe wskazało niewiele, bo 11 proc. aniektowanych. Jako trzecie najważniejsze wydarzenie związane z Zieloną Górą goście uznali Festiwal Piosenki Rosyjskiej (6 proc.). W dalszej kolejności znalazły się Lato Muz Wszelakich czy Greek Town of Jazz.
- Skoro wielu osobom Winny Gród kojarzy się z festiwalem piosenki radzieckiej czy obecnie rosyjskiej, to powinno nam to dać do myślenia - podkreśla prof. Zielińska.
Winobraniowi goście generalnie byli zadowoleni z przebiegu imprezy i pobytu w Zielonej Górze. Najczęściej za atuty uznawali dobrą, przyjazną atmosferę, dużo atrakcji (jarmark, lunapark, koncerty). Osoby niezadowolone najczęściej mówiły o powszechnym dostępnie alkoholu, co sprzyja chuligańskim wybrykom. Za jedno z poważniejszych uchybień ankietowani wskazali brak lubuskiego wina. Uważali, że degustacja lokalnego wina przyciągnęłoby jeszcze więcej osób z całego kraju.
Co trzecia osoba powiedziała, że trzeba zmienić organizację zielonogórskiego święta. Choć nie mieli konkretnych pomysłów. Mówili jedynie o większej liczbie koncertów, miejsc parkingowych czy toalet. Mniej zadowolone były osoby w średnich i starszym wieku. Narzekały, że oferta kulturalna jest skierowana głównie do młodzieży, mniej jest w programie atrakcji dla nich.
- Bardziej krytycznie do Winobrania nastawieni byli ci, którzy po raz kolejny nas odwiedzili. Zauważali oni, że co roku jest podobnie - zauważa prof. Zielińska. - I tu też powinniśmy się nad tymi uwagami zastanowić.
Respondenci proszeni o ocenę różnych aspektów funkcjonowania miasta najwyżej ocenili bezpieczeństwo i estetykę. Natomiast ofertę gastronomiczną i komunikacja w mieście otrzymały nieco niższą ocenę. Najwięcej słabych ocen uzyskała oferta turystyczna. Jest więc nad czym popracować.
- Poznaliśmy opinie gości, ale nie bez znaczenia są oczywiście dla nas także uwagi mieszkańców - dodaje wiceprezydent W. Haręźlak. A prof. Zielińska już planuje badania, nie tylko ankietowe, ale także np. wywiady fokusowe.
WYNIKI BADAŃ
Najbardziej znani zielonogórzanie
1.Tomasz Lis
2.Maryla Rodowicz
3.Urszula Dudziak
Najbardziej znane obiekty
1.Palmiarnia
2.Starówka
3. Uniwersytet Zielonogórski
Najbardziej znane wydarzenia
1.Winobranie
2. Zawody żużlowe
3. Festiwal Piosenki Rosyjskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?