Z Niwisk do Jeleniowa pojedziemy nową drogą

Eugeniusz Kurzawa, (ann) 68 324 88 54 [email protected]
- Przede wszystkim brakuje chodnika do mostu - uważa Jan Haponiak z Niwisk. - A przecież tamtędy chodzą dzieci do szkoły. To niebezpieczna dla uczniów sytuacja (fot. Mariusz Kapała)
- Przede wszystkim brakuje chodnika do mostu - uważa Jan Haponiak z Niwisk. - A przecież tamtędy chodzą dzieci do szkoły. To niebezpieczna dla uczniów sytuacja (fot. Mariusz Kapała)
We wtorek koło sklepu Groszek w Niwiskach przecięto wstęgę na drodze powiatowej 1071 F. Tym samy oddano do użytku alternatywną drogę z Żar, Żagania do Zielonej Góry, niezbędną w razie wypadków (odpukać).

- No teraz jest pierwsza klasa! - cieszy się z nowej szosy Dariusz Greczyło, sołtys Niwisk. Przyszedł pod sklep Groszek, żeby wraz z oficjelami, w tym posłanką Bożenną Bukiewicz i wojewodą Heleną Hatką, przecinać wstęgą na nowej trasie. Oddana właśnie do użytku droga wiedzie z Niwisk do Jeleniowa. A 3 km dalej jest już Ochla, potem Zielona Góra.

- Nie dalej jak dwa dni temu był wypadek między Świdnicą a Piaskami, zderzyły się tiry - opowiada burmistrz Nowogrodu Bobrz. Andrzej Bawłowicz, gospodarz tego terenu. - Blokada drogi krajowej trwała kilka godzin. Cały ruch do Zielonej Góry poszedł wówczas właśnie tędy. Na szczęście dziś jest to już porządna szeroka droga, nie było problemów. Ale kiedyś...

Sołtys Greczyło wspomina ją jako bardzo trudną, krętą, wąską i dziurawą, biegnąca przez tereny leśne i łąki. O wypadek nie było trudno. Obecnie odremontowany i „wymalowany” 6-kilometrowy odcinek ma podstawową szerokość 5,5 - 6 m, zaś we wsi dodatkowo chodniki liczące 1,5 - 2 m szerokości. Dla poprawy bezpieczeństwa w obrębie skrzyżowania w Pielicach zrobiono wysepkę typu „mała kropka”, zaś w Niwiskach została zmodernizowana zatoka autobusowa (położono kostkę betonową).

- Droga bardzo mi się podoba, bo wcześniej był u nas bardak - nie obwija w bawełnę Karol Skibiński z Niwisk. - Mogę tak mówić, bo przy naszym domu było przejście. Jak padało, to z góry woda ściekała i cały czas było tu błoto. Teraz jest wspaniale, mamy elegancki przystanek, chociaż wandale już go zniszczyli, jest bez szyby. Przydałby się też rozkład jazdy i kosz na śmieci.

Paweł Jakubowski sugeruje, żeby z pochwałami poczekać na zimę. Bo dla ludzi ważne jest, jak trasa będzie odśnieżana i czy po tym trudnym okresie nawierzchnia nie zostanie zniszczona. - Pozostaje też kwestia rowów przydrożnych, czy będą czyszczone na bieżąco, a nie tylko przed przecięciem wstęgi. No i powinniśmy jednak zwrócić uwagę na to, że chodnik w pewnym miejscu nagle się kończy, brakuje 100 m, żeby został doprowadzony do mostu - dodaje. Na to samo zwraca uwagę rowerzysta Jan Haponiak. - W miejscu, gdzie się chodnik urywa, nawet przejścia na drugą stronę ulicy nie ma. A przecież tamtędy chodzą dzieci do szkoły. Taka sytuacja jest bardzo niebezpieczna - wskazuje pan Jan.

Trasa Niwiska - Jeleniów została zmodernizowana w ramach wieloletniego „Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych 2008-2011” mającego na celu wsparcie przebudowy, budowy lub remontu kluczowych odcinków dróg gminnych i powiatowych. Inaczej i popularnie mówiąc - powstała kolejna schetynówka. Czyli szosa, która w założeniu ma się przyczynić do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego na tym odcinku. I tak się też stało. Sprawdziliśmy to pokonując redakcyjnym samochodem całe 6 km. Jedzie się dobrze, jezdnia jest dobrze oznakowana, zakręty wyprofilowane.

Prace tutaj rozpoczęto 1 kwietnia, zakończono dwa miesiące przed terminem, w końcu czerwca. Cała inwestycja kosztowała prawie 3,2 mln zł, z czego budżet państwa dołożył ponad 1,4 mln zł, reszta pochodzi z pieniędzy powiatu zielonogórskiego, gdyż jest to droga powiatowa.

- Jeszcze, żeby tak drogę na Kotowice zrobili! - rzuca już po zakończeniu uroczystości pani spod sklepu Groszek (nie chce ujawnić swoich danych).

Czytaj też: Remonty dróg w gminie Dąbie ruszyły pełną parą

Schetynówki czyli narodowa przebudowa dróg

* I edycja 2008 - 2009

W województwie lubuskim zbudowano 111 km dróg za łączną kwotę 60,4 mln zł, w tym 48 gmin otrzymało 36,5 mln zł, które to polepszyły stan 54 km dróg, a 21 powiatów dostało 23,9 mln zł, za które poprawiono 57 km dróg.

* II edycja 2009-2010

Pomniejszona o 25 proc. w stosunku do pierwszej pozwoliła na zmodernizowanie 84 km dróg za 46,96 mln zł. W tym gminy otrzymały 23,48 mln zł na poprawę stanu 47 km dróg, zaś 16 powiatów zyskało 23,48 mln zł, które przeznaczyły na polepszenie 37 km nawierzchni jezdni.

* III edycja 2010-2011 (trwa)

Znów została pomniejszona o 25 proc. stosunku do pierwszej edycji, co da 75 km dróg za 46,96 mln zł, gdyż ten etap jeszcze trwa. Pozwoli jednak 22 gminom odnowić 51,5 km dróg za 23,48 mln zł, a 15 powiatów otrzyma 23,48 mln zł, które polepszą stan 68,4 km dróg.

Powiat zielonogórski buduje schetynówki

Powiat zielonogórski w ramach wieloletniego „Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych 2008-2011” zbudował do tej pory w ramach I edycji w 2009 r. drogę w Klępsku (750 m) za ok. 2 mln zł, w II edycji w 2010 r. odcinek trasy Drzonków - Sucha (2,2 km) za ponad 3 mln zł i obecnie, w III edycji, szosę Niwiska - Jeleniów (5.970 m) za 3,195 mln zł.

Czytaj też: Raport. Remonty zielonogórskich ulic

 

Konieczny zakaz eksportu drewna, inaczej wiele firm upadnie

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie