Zarówno w Polsce, jak w Lublinie czy w województwie lubelskim, aż za ponad 90 procent wypadków i kolizji drogowych odpowiadają ludzie.
– Głównymi przyczynami wypadków i kolizji drogowych są nieprawidłowości w zachowaniu użytkowników dróg, tylko w niewielkiej części za zdarzenia drogowe odpowiada stan techniczny pojazdów, droga oraz jej otoczenie – mówi dr inż. Cezary Sarnowski z Katedry Zrównoważonego Transportu i Źródeł Napędu Politechniki Lubelskiej i dodaje, że wszyscy uczestnicy ruchu drogowego (kierowcy, piesi, rowerzyści, motocykliści) są odpowiedzialni za bezpieczeństwo, poruszając się po drogach wzajemnie na siebie oddziałujemy, reagujemy, a zdarza się, że czegoś nie zauważamy, czasami coś zapomnimy, jesteśmy zmęczeni, zdenerwowani, zdekoncentrowani, a kiedy indziej za bardzo nam się spieszy, popełniamy błędy. W efekcie dochodzi do wypadków i kolizji drogowych.
Woj. lubelskie, z zdanych z ubiegłego roku, znajduje się na niechlubnym drugim miejscu w Polsce (przed nami jest tylko województwo podlaskie) pod względem liczby zabitych na 100 wypadków drogowych. Wskaźnik wynosi 15,2. Dla porównania w zamykającym listę woj. małopolskim to zaledwie 5,3. Z czego to wynika?
– To przede wszystkim efekt nieprawidłowych zachowań osób, użytkowników dróg, nie stosowania się do przepisów ruchu drogowego, podejmowania błędnych decyzji i nieprawidłowych działań, wynikających z braku odpowiedniej edukacji, umiejętności, doświadczenia oraz świadomości odpowiedzialności za swoje działania. Być może mamy też gorsze samochody i gorszą infrastrukturę. Biorąc jednak po uwagę fakt, że – jak powiedziałem wcześniej – za ponad 90 proc. wypadków odpowiedzialność ponoszą ludzie, to jest to niestety nasza „sprawka” – uważa Cezary Sarnowski.
W regionie aż do 71,1 proc. wypadków dochodzi w obszarze zabudowanym.
– Śmiem twierdzić, że na Lubelszczyźnie mamy dużo wypadków, zwłaszcza na prostych odcinkach dróg. Nie dostosowujemy na nich prędkości jazdy do panujących warunków i rozpędzamy się. Najczęściej są to drogi jednojezdniowe dwukierunkowe, gdzie często wyprzedzamy, a przy tym manewrze łatwo o wypadek – opowiada ekspert Politechniki Lubelskiej.
Co robić, aby było mniej wypadków? Dr inż. Sarnowski uważa, że najważniejsza jest edukacja uczestników ruchu drogowego.
– Jednocześnie, należy prowadzić działania usprawniające pozostałe elementy systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadbać o dobry stan techniczny pojazdów, a także nowoczesne i bezpieczne rozwiązania w infrastrukturze drogowej, efektywne regulowanie ruchu na skrzyżowaniach i zachowanie porządku na drodze, aby możliwe było płynne i bezpieczne poruszanie się wszystkich uczestników ruchu – mówi.
- Za nami Dni Kultury Studenckiej Lublinalia. Na scenie pojawiła się m. in. Kayah
- Było patriotycznie, uroczyście i podniośle. Tak świętowano 3 Maja w Chełmie
- Obchody Święta Konstytucji 3 Maja w Lublinie. Zdjęcia
- W Lublinie będzie nowy Lidl. Gdzie się pojawi?
- "Wiwat maj, trzeci maj!". Lublinianie odtańczyli poloneza na deptaku. Zdjęcia
- Dni Kultury Studenckiej wystartowały! Korowód studencki przeszedł ulicami Lublina
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?