Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za zdrowe i regionalne produkty jesteśmy skłonni zapłacić więcej

Maciej Badowski AIP
Polscy konsumenci, kupując produkty regionalne i tradycyjne są świadomi tego, co spożywają.
Polscy konsumenci, kupując produkty regionalne i tradycyjne są świadomi tego, co spożywają. mat. pras.
Polacy kupują żywność tradycyjną i regionalną bo smakuje lepiej od innych produktów (65 proc.), chcą wspierać polską gospodarkę (51 proc.) i chcą być świadomi tego, co jedzą (49 proc.). Najchętniej kupują ją na bazarach i u lokalnych producentów, ale najczęściej robią to w dużych sklepach sieciowych i sklepach osiedlowych.

Żywność regionalna i tradycyjna - świadomość i trendy w żywieniu

Polscy konsumenci, kupując produkty regionalne i tradycyjne są świadomi tego, co spożywają. 72 prc. z nich planuje zakupy przed pójściem do sklepu. Wyniki potwierdzają także wzrost popularności etnocentryzmu konsumenckiego. Jest to obserwowany od kilku lat trend współczesnej konsumpcji polegający na wspieraniu lokalnych producentów. Moda na żywność tradycyjną i regionalną wiąże się także z formą spędzania wolnego czasu, czego przykładem jest sukces targów śniadaniowych - wynika z badania „Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej” wykonanego przez E. Leclerc.

- Produkty tradycyjne i regionalne wpisują się w nowe tendencje konsumenckie o charakterze globalnym, czyli dbałość o zdrowie, kondycję fizyczną przy poszanowaniu środowiska naturalnego. W nurtach kulinarnych z kolei, na 2017 rok przewiduje się triumfalny powrót do produktów polskiego pochodzenia, co można wiązać z trendem zwanym „powrotem do przeszłości”, a zatem do produktów tradycyjnych i regionalnych- mówi prof. Anna Dąbrowska ze Szkoły Głównej Handlowej. - Badanie potwierdza obserwowane od kilku lat na polskim rynku trendy żywieniowe i lifestyle’owe, takie jak slow food, małe targi żywności i wspieranie lokalnego biznesu- dodaje.

Przede wszystkim jakość

Żywność tradycyjna kojarzy się przede wszystkim z czymś smacznym, pachnącym, znanym od lat. Są to produkty, które mają znaną, utrwaloną w tradycji recepturę, nie ma w nich „ulepszaczy”, tylko naturalne składniki. Najczęściej kojarzone produkty regionalne to przede wszystkim tradycyjne wędliny: szynki i kiełbasy bez solanki i konserwantów, sery o regionalnym pochodzeniu, pieczywo, ciasta, tradycyjnie warzone piwa, musy, konfitury, dżemy, miód. Żywność regionalna kojarzy się z produktami z określonego regionu, np. z Kresów czy z Podhala. Według badanych, produkty te mają naturalny wygląd, czyli nie są „sztucznie piękne” i idealne. Są jednak, ze względu na region pochodzenia, trudniej dostępne niż produkty tradycyjne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Za zdrowe i regionalne produkty jesteśmy skłonni zapłacić więcej - Strefa Biznesu

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska