Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zadbaj o właściwe ciśnienie ogumienia

Czesław Wachnik
Przy prawie 50 sprawdzonych autach, właściwe ciśnienie było tylko w kilkunastu. Kierowcy zbyt rzadko sprawdzają ciśnienie w oponach, twierdzi Michał Sienkiewicz.
Przy prawie 50 sprawdzonych autach, właściwe ciśnienie było tylko w kilkunastu. Kierowcy zbyt rzadko sprawdzają ciśnienie w oponach, twierdzi Michał Sienkiewicz. Fot. Czesław Wachnik
Akcja Michalin i Statoilu pokazała, że ponad połowa kierowców nie dba o zalecane ciśnienie w oponach. A to może skończyć się nawet wypadkiem.

Stacja paliw Statoilu w Żarach. Do tankowania podjeżdża elegancka toyota avensis, na warszawskich numerach rejestracyjnych. Po chwili do kierowcy podchodzi Michał Sienkiewicz. Informuje, że trwa bezpłatna akcja sprawdzania i ewentualnie uzupełniania ciśnienia ogumienia. Pan Sławomir, co interesujące z Wrocławia, z ochotą zgadza się uczestniczyć w akcji.

- To bardzo dobry pomysł. Tym bardziej, dodaje, że nie pamiętam, kiedy sprawdzałem ciśnienie. Nigdy nie mam na to czasu.
Michał Sienkiewicz sprawdza. Przednie koła mają 1,5 i 1,9, natomiast z tyłu 1,9 i 2,1 atmosfery. A więc w żadnej oponie nie jest ono prawidłowe.
Ciśnienie zostało uzupełnione.

Po kilku minutach podjeżdża opel astra na śląskich numerach rejestracyjnych. Tu jest znacznie lepiej, blisko ideału, w granicach 2,1 - 2,2 atmosfery, przy zalecanym 2,3 atmosfery.
Pan Michał pokazuje kartę, na które notuje wyniki środowej akcji.
- Sprawdziłem ciśnienie w prawie 50 autach. Prawidłowe czy też zalecane stwierdziłem w około 10 pojazdach. W pozostałych wynosiło ono od 0,6 atmosfery (to nie pomyłka) do 2,7 atmosfery. To oznacza, że kierowcy zaniedbują tak ważny obowiązek, jakim jest dbanie o prawidłowe ciśnienie ogumienia.

I jeszcze jedno spostrzeżenie. Na prawie 50 sprawdzonych aut, tylko trzy miało ogumienie zimowe. Pozostałe nadal jeździły na letnich oponach, mimo, że to już połowa października a ogumienie zimowe można zakładać na przełomie września i października.
(wak)

Jak należy dbać o ogumienie

1. Najważniejsze jest utrzymanie właściwego ciśnienia. Dla każdego ogumienia jest ono dobierane indywidualnie, a o właściwym dowiemy się w serwisach oponiarskich, które mają specjalne tabele. Informacja o właściwym ciśnieniu, powinna znajdować się też na krawędzi drzwi kierowcy lub wewnątrz schowka po stronie pasażera. Ciśnienie powinniśmy sprawdzać minimum raz w miesiącu, a jeśli nie mamy własnego urządzenia (kosztuje już od 20 zł), koniecznie zajedźmy na stację paliw, gdzie możemy też uzupełnimy powietrze.

2. Przy zbyt niskim ciśnieniu najbardziej groźne mogą być ostre zakręty i podjeżdżanie pod krawężnik. Na zakręcie opona pracuje jedynie bokiem, niejako podwija się, co może wpłynąć na jej uszkodzenie. Podobnie niebezpieczne jest wjeżdżanie na krawężnik. Brak powietrza w oponach oznacza wyższe, niekiedy nawet o 20 procent, zużycie paliwa.

3. Przy zbyt wysokim ciśnieniu opona pracuje głównie środkową częścią bieżnika. Wtedy szybciej się zużywa, jest bardziej podatna na uślizg, a auto ma znacząco gorszy komfort jazdy. Podskakuje na nawet drobnej nierówności.

4. W Lubuskiem temperatury są zmienne. Nawet zimą mamy niekiedy, letnie temperatury. Pamiętajmy, że przy temperaturach powyżej 10 stopni C, parametry opony zimowej się pogarszają. Nie trzyma się ona tak dobrze nawierzchni jezdni, ma tendencję do tzw. pływania (na zakręcie czujemy, że auto jest niestabilne a opona za miękka) a ponadto rośnie zużycie paliwa. Dlatego przy wyższych temperaturach jedźmy bardziej ostrożnie, nie ścinajmy zakrętów i unikajmy gwałtownego hamowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska