Zakłady Cegielskiego wyprodukują elektryczny samochód przyszłości! [ZDJĘCIA, WIDEO]

Mikołaj Woźniak
Mikołaj Woźniak
W piątek odsłonięto prototyp samochodu tworzonego przez Ursusa i HCP
W piątek odsłonięto prototyp samochodu tworzonego przez Ursusa i HCP Waldemar Wylegalski
Wspólnymi siłami Ursus i zakłady Cegielskiego mają stworzyć elektryczny samochód przyszłości. W piątek prototyp zobaczył wicepremier Mateusz Morawiecki.

- Mam nadzieję, że zakłady Cegielskiego zyskają trzecie życie, wyjdą z kłopotów i staną się symbolem reindustrializacji oraz odrodzonego polskiego przemysłu - mówił Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i finansów.

W piątek on i prezes polskiego funduszu rozwoju podpisali umowę inwestycyjną z zakładami HCP. Stworzyły one napęd elektryczny, który ma być konkurencyjny na całym świecie. Zaprezentowano go podczas targów w Hanowerze i podpisano umowę na produkcję polskiego samochodu elektrycznego. Wszystko poza napędem zaprojektuje Ursus.

- Nasza konkurencja nie będzie w stanie stawić nam czoła. Agresywnie zaatakujemy rynek - zapowiadał Wojciech Więcławek, prezes HCP. I dodał: - Po epoce silników parowych i spalinowych, Cegielski wchodzi w nową erę - silników elektrycznych. Napęd, który prezentujemy zrewolucjonizuje świat motoryzacji.

Z kolei Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju zwrócił uwagę na symbol, jakim dla polskiego przemysłu jest HCP. Pamiętał jednak o problemach z jakimi od lat borykają się zakłady Cegielskiego. - Mimo ostatnich kłopotów, zakład nadal ma wielki potencjał. Ponownie kojarzy się z innowacyjnością. Podpisujemy umowę na doinwestowanie wysokości 40 milionów, ale chcemy wspierać Cegielskiego długofalowo - tłumaczył Borys.

Minister Morawiecki przypomniał, że zakłady Cegielskiego słynęły z produkcji silników okrętowych, a dziś Polska stara się inwestować w nowe technologie. Jedną z nich są właśnie silniki elektryczne, o których wicepremier nie raz wspominał.

- HCP to duma Poznania, Wielkopolski, ale i Polski. Symbol naszej zaradności. Robotnicy, którzy tu pracowali dali też w 1956 roku początek polskiej drodze do wolności. O tym wszystkim musimy pamiętać - podsumował Morawiecki.

W piątek odsłonięto także prototyp samochodu tworzonego przez Ursusa i HCP. Na razie w wersji wydrukowanej w technologii 3D. Za jakiś czas ma się on stać realnym pojazdem, a napęd produkcji HCP sercem także innych modeli pojazdów.

Wideo

Materiał oryginalny: Zakłady Cegielskiego wyprodukują elektryczny samochód przyszłości! [ZDJĘCIA, WIDEO] - Głos Wielkopolski

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Alex
Zachodnie koncerny narazie ostroznie podchodza do tematu samochodow elektrycznych bo produkuja samochody spalinowe, ktore maja wziecie wiec nie ma sensu konczyc czegos co przynosi ogromny zysk. Z kolei Polska nie produkuje wlasnych marek aut spaliniwych wiec nie mamy na co czekac tylko rozpoczac badania nad elektrykami. Dlaczego wg ciebie nie moglibysmy byc w czyms na czele w Europie? To jest poklosie POprzednich rzadow, ktore realizujac interesy Niemiec wpajaly Polakom, ze ich na nic nie stac i ze musza miec kompleks nizszosci wobec Zachodu. Dlatego teraz taki skowyt, bo Polska pod dobrymi rzadami moze byc zagrozeniem i konkurencja a nie tylko biorca ich produktow
D
Doradca Instytutu OŚ
Na pewno pozwoli nam to przy okazji wdrożyć większą ilość samochodów elektrycznych na drogi co wyjdzie nam wszystkim na zdrowie.

Jeśli macie Państwo jakieś pytania odnośnie aut elektrycznych zapraszam do dyskusji i do zadawania pytań.

Tomek,
Doradca online Instytutu Ochrony Środowiska
w
wracz
Potencjału już dawno nie ma, są zobowiązania.
z
zez eki
To co pokazano Morawieckiemu to makieta, a nie prototyp. Całość z daleka śmierdzi pokazówką i propagandą - za 40 mln nie da się wyposażyć fabryki, opracować prototypu, wyprodukować, przetestować, wdrożyć do produkcji i ... wyszkolić załogę, która z tym asortymentem nie miała nigdy nic wspólnego. Jedyną częścią prawdziwego byłego HCP jest FPS, gdzie budowano lokomotywy elektryczne na podstawie dokumentacji Pafawagu (EU-07), a potem stworzono udanego dwuczłonowego 'jamnika' do prowadzenia ciężkich składów towarowych; było też 10 szt. własnej konstrukcji elektrycznych lokomotyw przetokowych (stoją bodaj na Franowie).
w
wracz
Mylisz się. Na początku był Neoplan Polska, a gdy MAN przestał być zainteresowany utrzymaniem tej marki na rynku autobusów miejskich, dzięki umowom z bankami Olszewski założył na pozostałościach NP swoją firmę, z czasem spłacił finansistów i Solaris stał się firmą rodzinną. Tak więc nie jest tak, że Solaris Bus&Coach nie miał doświadczenia. Nawet w przypadku tramwajów można mówić o pewnym doświadczeniu w segmencie pojazdów elektrycznych, bo w Bolechowie produkuje się również ... trolejbusy - samodzielnie i ze Skodą. Stąd prosta droga do hybryd i elektrobusów, już produkowanych na rynek polski i eksportowanych do krajów UE.
G
Gość
to się musi udać
G
Gość
Pomysł wszedł w fazę realizacji już w 2013 roku!!!!!!!
p
pracownik hcp
Uważasz, że to wytwórnia stadionowych iglic? To wszystko na co stać potencjał Hcp?
G
Głos Poznaniaka
Gdyby Kopernik myślał tak jak ty, to nikt by o nim nie pamiętał... Dlaczego uważasz, że tylko utarte ścieżki są dobre? Dlaczego to inni muszą je przecierać? Zadziwiający sposób myślenia... Co mają do tego sympatie polityczne? Dawniej powiedziałbym, że twoje myślenie jest bliższe PiSowi... Zgaduję, że nie jesteś na swoim, tylko musisz być pracownikiem najemnym.
K
K2
Kiedyś Solaris nie miał doświadczenia w produkcji autobusów...
w
wracz
W tego typu pojeździe silnik to pikuś - tu najważniejszy jest system, zasilanie, ładowanie ... tego HCP robić nie będzie.
w
wracz
HCP ma zająć się wyłącznie wyprodukowaniem silnika, a w tym asortymencie nie ma ani doświadczenia, ani wymaganego oprzyrządowania. Tak naprawdę ten projekt jest skierowany na ratowanie Ursusa, którego siedziba jest w 'mateczniku' (bez)Prawia i (nie)Sprawiedliwości! Poza tym to przekładanie środków przez właściciela (państwową agencję) tylko po to, by HCP mogło pospłacać przynajmniej część swoich zobowiązań.
J
Jarek
Tyle że pieczone pisowskie złodzieje okradaja jeszcze bardziej. Wsadzić do samolotu i wysłać w kosmos całe pisowskie scierwa
N
Nie-pisowiec
A teraz co robią? Pewno Tobie oddają Twoje pieniądze. tak? Co za tępak....
P
Pracownik
Gośc nie ma bladego pojęcia o tym co mówi, a już tym bardziej o zakładach Hcp......
Dodaj ogłoszenie