W Międzyrzeczu terminy nie są tak wyśrubowane jak np. w Zielonej Górze. W większości zakładów wystarczy umówić się z wulkanizatorem dzień wcześniej. Tak było i w naszym przypadku. I tak trafiliśmy do zakładu pana Jacka Żaka. Stawiliśmy się punktualnie, ale i tak trzeba było poczekać, aż z taśmy zjedzie poprzednie auto. Sama zmiana opon nie jest skomplikowana, ale za to czasochłonna.
Dobrze dobrana guma to na drodze poczucie bezpieczeństwa
Po zdemontowaniu kół trzeba z nich ściągnąć letnie opony. Później są przetaczane do montowni. Tutaj zdejmuje się letnie opony, zastępując je zimówkami. No i najważniejsze. Wyważenie. Obecnie komputerowe. No i jeszcze założenie kół, dokręcenie i w drogę. Cała ta operacja trwa jednak ok. kwadransa. I stąd pewnie te kolejki. No ale zimowe opony zdejmiemy dopiero za parę miesięcy, a dzięki odpowiednim gumom czuć się będziemy zdecydowanie bezpieczniej na drodze.
Czy ze zmianą opon warto czekać na mróz i śnieg?. Kiedy zmienić opony na zimowe?
Gdy temperatura rano spada poniżej 7-10 st. C. letnie opony mają coraz gorszą przyczepność. W taką pogodę każdego roku, nawet w miastach, dochodzi do setek stłuczek i wypadków. Gdy spadnie śnieg będzie jeszcze gorzej!
- W takich temperaturach ogumienie letnie staje się coraz twardsze i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności – różnica w drodze hamowania w porównaniu z zimówkami może wynieść nawet ponad 10 metrów, a to są dwie długości dużego samochodu! Jak wynika z danych klimatycznych IMGW – przez prawie połowę roku temperatury i opady w Polsce wykluczają możliwość bezpiecznej jazdy na letnim ogumieniu. Pozostaje nam więc wybór między oponami zimowymi i całorocznymi z homologacją zimową. Nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie – Raport Komisji Europejskiej dowodzi, że używanie opon zimowych zmniejsza ryzyko wypadku aż o 46 proc. – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Czy opona zimowa sprawdzi się w deszczu?
Jadąc po mokrej nawierzchni z prędkością 90 km/h przy temperaturze 2ºC, droga hamowania na oponach zimowych jest o 11 metrów krótsza niż na letnim ogumieniu. To ponad dwie długości samochodu klasy premium. Dzięki zimówkom w czasie jesiennej słoty szybciej zahamujesz na mokrej nawierzchni – a to może uratować życie i zdrowie!
Opony całoroczne
Jeśli opony całoroczne, to tylko z homologacją zimową – oznaczoną symbolem płatka śniegu na tle góry. Jedynie takie oznaczenie daje gwarancję, że mamy do czynienia z ogumieniem dostosowanym do zimy pod względem bieżnika i miękkiej mieszanki gumowej. Zimowe opony zapewniają przyczepność w niskich temperaturach i mają bieżnik efektywnie odprowadzający wodę, śnieg i błoto.
WIDEO: Przedłuż życie opon. Jak i gdzie prawidłowo przechowywać gumy?
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?